Východní nauky

Otevřená diskuze | Kategorie: Náboženství a filosofie
lera (2016-10-04 10:07:07)soucet (2016-08-24 13:50:30)nevimzevim (2016-08-23 23:41:15)Xashman (2016-07-22 12:37:06)kaima (2016-06-28 19:56:56)Xyz123 (2016-05-29 15:50:08)Cho (2015-10-24 15:10:16)chenrezig777 (2015-10-17 02:07:29)chatka88 (2015-09-24 22:01:54)kolibrik111 (2014-12-12 01:57:20)Mafomet (2014-05-07 20:45:40)krytterka (2014-03-15 20:03:11)Janis (2014-02-03 14:42:59)Dona_Yllenn_Nocturne (2013-12-15 21:41:26)xsomalec (2013-11-06 22:03:37)Vesna (2013-11-04 22:35:08)Ravabi (2013-11-03 14:31:08)
Východní nauky
Založeno: 9. 3. 2009 | Příspěvků: 461 | Členů: 17
Správci: Oblomov (hlavní), nevimzevim

O jednotlivých tradičních východních učeních

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Srdce je dobré, má-li hloubku.
(Lao-C´)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Zájemcům o základní informace o buddhismu doporučuji knihu:
J.s.dalajláma - Cesta ke svobodě
http://www.cbdb.cz/kniha-9299-cesta-ke-svobode-the-way-to-freedom

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!


  • nevimzevim
    nevimzevim, 23.8.16 23:41:14  
     

    Pořad ČT o čínské medicíně (2010)

    http://www.ceskatelevize.cz/porady/1185998354-za-zrcadlem/206562210600005-cinska-medicina/?zanrf=dokumenty&periodf=24%3A00&online=1

  • nevimzevim
    nevimzevim, 16.4.16 14:15:35  
     

    Taoismus a taijiquan

    Neoddělitelnou součástí tohoto tradičního čínského učení, či možná lépe řečeno stylu života, jsou tělesná cvičení jako je čchi-kung (qigong) a tai-ťi (tai-ji), které jsou známy a praktikovány i v Evropě.
    V čínské vesnici Čchenťiakou (Chenjiagou) vznikl styl nazývaný Čchen. V České republice ho vyučuje shifu Zhai Hua, několik jejích žáků, a také její bývalý žák Radek Kolář. Aniž bych se chtěla dopouštět nějakých hodnocení, tak mám pocit, že v posledních letech tento pán dosáhl mistrovské úrovně. Toto video pochází z loňského roku a co se cvičení týká, tak kloubouk dolů, protože takto vypadá umění pilované k dokonalosti po desítky let:

    https://www.youtube.com/watch?v=7uxzksZkN84

  • nevimzevim
    nevimzevim, 27.2.16 00:37:50  
     

    Tadyhle jsem náhodou narazila na povídání nějakého amíka o taoismu (a taky o konfuciánství). Zatím jsem to nevyslechla celé, ale vypadá to rozumně a třeba se i dozvíme něco, co ještě nevíme :4:

    Alan Watts - The Taoist Way
    https://www.youtube.com/watch?v=Iv9zocKASsM

    (aha, tak on se prý narodil v británii ... body pro něho :))

  • chenrezig777
    chenrezig777, 17.10.15 02:07:29  
     

    http://www.advaita.cz

  • nevimzevim
    nevimzevim, 5.5.15 21:46:28  
     

    Tenzin Wangyal Rinpočhe, tibetský láma tradice boen-buddhismu, pořádá tento rok každý měsíc jedno webové vysílání, ve kterém za doprovodu meditací vysvětluje principy popisované v jeho nejnovější knize The True Source of Healing, která letos vyjde (v angličtině, český překlad později). Na mě osobně působí velmi zklidňujícím způsobem i jen samotné jeho povídání. Tady je odkaz se záznamem první části celého cyklu. (Další části jsou též zveřejněny na youtube):

    https://www.youtube.com/watch?v=CEupe-ZvvxY

    • nevimzevim
      nevimzevim, 5.5.15 21:48:11  
       

      + další živé vysílání proběhne tuto sobotu od 21:00 středoevropského času

  • nevimzevim
    nevimzevim, 29.4.15 23:30:26  
     

    Před nějakou dobou jsme tady diskutovali o možném propojení vědy a východních filozofií, které mně osobně přijde už nějakou dobu víc než přirozené. "Kvantový aktivista" není jediným vědcem publikujícím pro laickou veřejnost, již v 70.letech minulého století další vědec z oboru kvantové fyziky, Fritjof Capra z Kalifornské univerzity, napsal knihu Tao fyziky:

    http://www.cbdb.cz/kniha-19708-tao-fyziky-tao-of-physics#subitems
    "Capra poukazuje na úzké vztahy mezi moderními fyzikálními teoriemi a mystickými koncepcemi taoismu, buddhismu, zenu a hinduismu. Podle Capry je holistický pohled na svět, který se začíná vynořovat ze základů moderní fyziky, slučitelný se starodávnou moudrostí Východu. Východní moudrost zde představuje cenný inspirační zdroj i pro současnou vědu."
    (Tuto knihu jsem zatím nečetla, ale snad se k ní časem dostanu.)

  • nevimzevim
    nevimzevim, 12.4.15 00:51:00  
     

    Hezké video z otevření boen-buddhistické stupy v Mexiku ..

    https://www.youtube.com/watch?v=s815qd1AP98

  • Adolf_Balik
    Adolf_Balik, 28.1.15 23:33:41  
     

    Pár let jsem na Diskutnících nebyl, a tak znovu nakukuju.

    Myslí si tu někdo, že Prométheus je zloděj?

    Viz tento úryvek z povídání Ivo Janouška o setkání s těmito Indy:

    Kromě dalajlámy tam byli i dva duchovní vůdci z Indie a těm jsme na závěr položili otázku, jak to vidí oni. A začali jsme s tím, jak to bylo zajímavé, když v šedesátých letech nastoupil hudební proud east-west, který se snažil propojit ty dva kulturní okruhy, a jestli by nešlo takto propojit i obě naše civilizace a vzájemně se obohatit. Jeden z těch Indů se jen usmál a řekl, že to nejde. A my na něj západním agresívním stylem, proč by to jako nešlo, načež on použil nádhernou metaforu. Řekl: podívejte, evropská civilizace je založená na starém Řecku a vědomě či nevědomě stojí na jeho prvopočátečních vyprávěních-mýtech. Zakladatelským civilizačním mýtem je příběh o Prométheovi, on je váš první lidský hrdina. Proč? Protože vzal bohům oheň proti jejich vůli a přinesl ho člověku. Za to je potrestán a chudák přikován ke skále, kde mu každý den orlové vyklovou játra. A pro vás je to pořád hrdina a děti se o něm dodnes učí ve školách. Bohové se zlobí, ale člověk vítězí. Pro nás je Prométheus sprostý zloděj, ničema, podlý a padlý člověk, který ohrozil božský princip, porušil Řád. Oheň, to je parní stroj, Energie. Prométheus je hlavní symbol novověkého pokroku. On té přírodě něco vyrval a exploatoval, on symbolicky založil cestu civilizace, která se odvíjí od rozvoje vědy a techniky. Tu Prométheovu pochodeň dnes třímá Socha svobody v New Yorku.

    http://homeopatie.sweb.cz/clanky/janousek.htm

    • chenrezig777
      chenrezig777, 7.9.15 21:05:11  
       

      zajimavy pohled, ale na druhou stranu...

      Recti bohove se na rozdil, od tech indickych, dobre nechovali...
      Spis bych je povazoval za demony

    • chatka88
      chatka88, 24.9.15 22:01:53  
       

      ano zajímavý pohled..proč ne..úplně jiný než známe a to je dobře..

  • kolibrik111
    kolibrik111, 6.12.14 12:01:08  
     

    dekuji za prijeti

  • nevimzevim
    nevimzevim, 1.11.14 19:51:50  
     

    Sice trochu oklikou, ale přece jen si myslím, že tento rozhovor se známým fyzioterapeutem odráží mnohé z východních učení, a pan Kolář to navíc všechno vyjádřil velmi hezky ... :)

    http://xman.idnes.cz/fyzioterapeut-pavel-kolar-d0n-/xman-rozhovory.aspx?c=A130206_111925_xman-rozhovory_fro

  • nevimzevim
    nevimzevim, 26.10.14 01:24:45  
     

    Kdo se uzavírá vnějšku
    a zamyká brány (svých smyslů),
    zůstává do konce života bez pohromy.

    Kdo se otevírá vnějšku
    a pachtí za svými záležitostmi,
    zůstává do konce života bez pomoci.

    Lao-C´

  • nevimzevim
    nevimzevim, 13.7.14 23:10:04  
     

    Když okolní svět i se svými obyvateli
    je zaplaven ohavnostmi,
    proměň nepříznivé okolnosti ve stezku k osvícení.

    (geše Čhekava, z knihy J.s.dalajlamy: Probuzení mysli a osvícení srdce, str. 244)

  • nevimzevim
    nevimzevim, 8.6.14 15:11:59  
     

    Dneska od 19:00 do 20:30 SEČ proběhne online vysílání, Tenzin Wangyal Rinpočhe bude mluvit na téma:

    Shifting your Pain Identity

    http://www.ligmincha.org/en/programs/broadcast-page.html

    Další vysílání bude příští neděli 15.6. taktéž od 19:00 na téma:

    Breaking the Cycle of Family Pain

    Všichni jsou srdečně zváni. :)

  • blahu
    blahu, 28.4.14 18:37:05  
     

    Jednou během meditačního soustředění mluvil Váju (Dr. Houser) o smrti a o tom, že smrt je jako „dát si malé kafe“ a přitom vyzval jednu z meditujících žen a svou dobrou přítelkyni, která kdysi po velmi těžké nemoci prodělala autentickou zkušenost klinické smrti: „Dášo, pojď jim říct, jak jsi umřela ... a vem to stručně, za pět minut máme oběd, tak ať nám to nevystydne.“

    A další na http://www.byti.eu/vzpominky.html
    :2:

    ... koho by třeba tato stále živá škola spirituality zaujala, je srdečně zván na aktuální pokračování Vesakových soustředění Dr. Housera na http://www.byti.eu/vesak.html ..

    "„Jednou ti tak stojím na zastávce a čekám na šalinu. A tak tam tak stojím s těma kabelama v ruce a najednou … NIC.“ (Váju - Dr. Houser)

    • kaima
      kaima, 4.5.14 22:27:27  
       

      dobrý den, můžete mi prosím sdělit kdo tuto živou školu spirituality vede v současné době?

      • blahu
        blahu, 5.5.14 19:28:20  
         

        dobrý večer, jméno současného hlavního lektora je uvedeno v pozvánce ... http://www.byti.eu/vesak.html

        více také možno zjistit v diskusi Cesta... hodně štěstí
        :2:

        • kaima
          kaima, 5.5.14 21:07:00  
           

          děkuji

    • kolibrik111
      kolibrik111, 6.12.14 12:15:28  
       

      http://www.databazeknih.cz/recenze-knihy/musela-jsem-zemrit-953 Musela jsem zemřít
      23.10.2013 v 16:35, autor: Morsie, přečteno 2962x, popularita recenze: 41.79

      Musela jsem zemřít
      Recenze knihy: Musela jsem zemřít

      Nestává se tak často, že v knihkupectví narazíte na knihu s takovým názvem. A už vůbec ne mimo oddělení detektivek, thrillerů a hororů. I když Musela jsem zemřít je na jednu stranu docela velký horor. Mít rakovinu ve třiceti a umírat na ni není červená knihovna.

      Anita Moorjani se narodila v Hongkongu ale sama je Indka. Dalo by se tedy říct, že jí čekala výhradně východní kultura, způsob života i výchovy. Její rodiče ovšem dbali na vzdělání a posílali ji do britských škol, kde Anita přičichla k západnímu stylu. No, to rodiče asi dělat neměli.

      Anitu jako hinduistickou dívku čekal přesně určený osud. Po celý její život musela být pod dozorem nějakého muže. Nejdřív otce a pak manžela, kterého otec vybral. Anita ale nic z toho nechtěla. Natolik toho ve svých školách pochytila, aby si uvědomila, že ona je svobodná žena, a že nechce žít v něčím područí. I přes velké neshody a kulturní tlak nakonec učinila všechno podle svého rozhodnutí. Vystudovala, našla si dobře placenou práci, milujícího muže, který jí byl partnerem a ne pánem a zkrátka si užívala jako každá jiná úspěšná žena.

      A pak jí zemřela nejlepší kamarádka. A potom švagr. Oba na rakovinu. Oba Anitini vrstevníci. To Anitou tolik otřáslo, že začala pročítat veškerou literaturu zabývající se touto zákeřnou a takřka neporazitelnou chorobou. Byla tím skoro až posedlá. Najednou pro ni bylo všechno toxické, všechno mohlo zapříčinit rakovinu. Plasty, maso, slunce, ovzduší, elektronika, nebo třeba i voda. Každé ráno se budila se strachem z rakoviny a každý večer s ním i usínala. Když pak jednoho dne na svém těle objevila malou bulku, takřka se jí zhroutil život.

      Lékař pro ni měl jedinou, zdrcující odpověď, byla to agresivní forma rakoviny. Anita byla v koncích, utápěla se v beznaději a depresi. Obracela se k modlitbám všech náboženství, která znala – marně. Upadla do kómatu. Verdikt lékařů byl i tentokrát zdrcující, byla v posledním stádiu a umírá.

      Když se pak Anita probudila, bylo jí tak nějak zvláštně. Skoro jako by se znovu narodila! A nebylo to tak? Nepřevtělila se náhodou? Není tohle její nový život? Jako Anita jistě už zemřela a teď je tu znovu v novém těle. Její nejbližší okolo ní jí ale dali pocit jistoty. Nezemřela – skoro.

  • nevimzevim
    nevimzevim, 2.4.14 00:45:39  
     

    Nedělitelnou jednotu zkušenosti rozdělujeme na to a ono, na správné a špatné, ... Na základě tohoto konceptuálního dělení dáváme některým věcem přednost a jiné zavrhujeme. To se projevuje jako lpění a odpor, což jsou navyklé reakce, z nichž je tvořena většina toho, co považujeme za své já.

    (Tenzin Wangyal R., Tibetská jóga snu a spánku)

    • nevimzevim
      nevimzevim, 2.4.14 17:33:24  
       

      A ještě jedno tibetské rčení:

      Když jsi v těle osla, vychutnávej trávu.
      :1:

      (to bych potřebovala umět)

  • nevimzevim
    nevimzevim, 4.1.14 17:36:26  
     

    Hlavní příčinou naší zablokované a nepoddajné mysli je naše mylná představa skutečné existence, která je kořenem sebeklamu.

    ~~~~~~~~~~
    Pokud si ve chvíli smrti udržíte mocnou a ctnostnou mysl, můžete mít do určité míry záruku lepšího budoucího života. pokud si zvyknete na pozitivní cvičení, dokud jste naživu a jste v pořádku, umožní vám to relativně snadno si udržet ve chvíli smrti pozitivní postoj.

    (J.s. dalajlama, Probuzení mysli a osvícení srdce)

    • nevimzevim
      nevimzevim, 4.1.14 17:37:48  
       

      Lepším budoucím životem se rozumí takový, který nám dává možnost praktikovat dharmu.

    • Tokrol
      Tokrol, 15.1.14 22:11:26  
       

      ..ne mylná představa skutečné existence (nikdo z nás nepochybuje, že existuje, ikdyby vše byla fikce, tak i ta je pozorována něčím, co existuje), ale spíš bych řekl ..mylná představa o skutečné existenci (kdy existence je, ale o její podstatě si každý myslí své-což neodpovídá Pravdě v pozadí samotného Jsoucna)

      • nevimzevim
        nevimzevim, 15.1.14 22:20:12  
         

        no on to v knize rozvádí trochu víc a píše něco ve smyslu, že i každý subjekt je svou podstatou prázdný, že když se zaměříme do nitra, tak tu prázdnotu objevíme ... a že existující objekty a jevy existují/vznikají pouze jako závislé a nemají žádnou nezávislou existenci - že když pominou důvody jejich vzniku, tak už existovat nebudou .... přibližně tak jsem to pochopila

        • Tokrol
          Tokrol, 16.1.14 17:53:41  
           

          Ano, ovšem to už je popis stavu Satori. Stavu, kdy naše vědomí pozoruje sebesama, kdy já je všude, vším, jediným. Stav, kdy vnímáme svou existující bytnost (už ne myšlenky), protože jsme si stále vědomi sebesama. Prožíváme blažený stav, který je charakterem nás samotných. V běžném stavu člověka pozorujeme obsah své mysli, (což jsou zástupné modely okolní"reality"), dál naše myšlenky ve ztotožnění s naším já a vnímáme své tělo ve ztotožnění s já. Ovšem naše vnímající já má ve skutečnosti oddělenou existenci od těchto fiktivních pozorovatelných produktů. Proto je možné v meditaci pozorovat své já-pozorující sebesama. Pozornost je zaměřena na "tvar" svého já, ne na obsah myšlenek.Detaily rád vysvětlím zde: http://tokrol.webnode.cz/diskuzni-skupina/

          • nevimzevim
            nevimzevim, 16.1.14 18:38:47  
             

            Obávám se, že to, o čem píše dalajláma a z čeho jsem citovala výše, je přesně naopak .... obsah vlastní mysli se samozřejmě pozoruje, a to velmi pozorně, nedochází však ke ztotožňování se s obsahy vlastní mysli; já není všude, ale naopak vůbec neexistuje, jeho existence je podmíněná, závislá a tudíž dočasná a prázdná. :2:

            Smím se zeptat, které učení nám tady popisuješ?

            • Tokrol
              Tokrol, 16.1.14 21:27:08  
               

              Vrátím se k 15.1.14 22:20:12 Subjektem je nazýváno naše já jako pozorovatel, aby byla patrná oddělenost od pozorovaných objektů (objektů-formy, myšlenek v mysli). Podstata našeho já je prázdná (což je patrné v meditaci, ve "Vhledu", to tehdy, pokud subjekt pozoruje sebesama a pozná svou pravou podstatu-onu prázdnotu, kterou se stane (kterou ve skutečnosti stále je. Objekty a jevy, které v "běžném" stavu pozorujeme, jsou závislé na zaměřování naší pozornosti-závisí na pozorovateli. Jejich existence je na něm závislá. Pokud pomine důvod jejich vzniku-pozornost od myšlenek je obrácena na sebe sama-na naše já, jejich existence mizí. Já je potom v meditaci vnímáno jako jediné, všude, neosobní=bez tvaru./Je jedno, kterou duchovní cestu kdo praktikuje (pokud praktikuje a nebifluje). Cíl je stejný, praxe a následné kontenplativní či meditativní zkušenosti také a i jiné cizí cesty jsou náhle viděny jako vedoucí ke stejnému Poznání. Dál není potřeba nic číst-vše je jasné. Osobně nikdy nepíšu nic, co by nevycházelo z mé osobní praxe (13 let) a mých následujících zkušeností jako důsledek hluboké meditace (9 let). Žádná duchovní cesta není o tom udělat si logický model o tom co jak je (ale všichni tu chybu ze začátku děláme). Jde spíš o to dobře postavenými otázkami a intelektem introspektivně pochopit strukturu vlastního myšlení a snažit se vymezit pohled na sebe sama-kdo je to mé já. Zbytek je patrný z oné Pravdy, která se sama vyjeví.

              • nevimzevim
                nevimzevim, 16.1.14 21:54:08  
                 

                Jsme tady na fóru Východní nauky, proto se ptám, jak se jmenuje nauka, ze které nám tady cituješ.
                Buddhisté ti řeknou, že nauka by měla být logicky konzistentní a jestliže není, není radno jí věřit.
                Co se týká nutnosti meditační praxe, hovoří o ní i výše uvedený dalajlámův citát a sama jsem to tady doufám mnohokrát výslovně zdůrazňovala ...

                • Tokrol
                  Tokrol, 17.1.14 00:32:36  
                   

                  Já tady necituji z žádné nauky. Já tu řeším to, co je podstatné pro duchovní cestu, nebo její důsledky po onom dosaženém "Vhledu". Četl jsem všechno, co dávalo alespoň trochu smysl. Tedy Buddhismus - hlavně Zenový (kde koany jsou defakto metoda introspektivní psychologie, shodná s indickou Džnana jogou, ale beze slov a práce na fyzické činnosti to samé jako např. indická vipasana), Taoismus-v té staré době nikdo nepřišel s uceleným konceptem výuky, ale výpis důsledků cesty jednotlivců z té doby je naprosto relevantní a shodný s jinými mistry napříč východem), integrální filozofická joga - dle Maharišiho (E.Tomáš a P.Brunton). Ta byla poslední kámen domina, který to ve mě celé nakonec strhl. V mém případě to byla praxe Džnana jogy, Asparsajogy a Atmavičary. Ovšem všechny prvky praxe jogy jsou pod jinými názvy obsaženy i v Buddhismu, Hinduismu atd., takže není žádná lepší či horší, všechny vedou k Poznání. Nikdy mě nešlo o tradiční chování komunity v onom prostředí a nebifloval jsem ani ony názvy-co jak se v učení nazývá (v Indii, Japonsku atd., to není podstatné). Šlo mi spíš o pochopení jak co praktikovat, čemu co má sloužit. Jinak to zklozne k tomu, že hledáme nauku, které chceme věřit. Ovšem chtít něčemu věřit a chtít znát Pravdu skrz praxi je trochu rozdíl! Navíc jsem se X let věnoval bojovým uměním včetně relaxačních a meditačních technik a vizualizací, metod soustředění a dechových cvičení, strečing atd. , takže něco jako Hatha joga.

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 17.1.14 21:47:58  
                     

                    Praktikování je možno správně pochopit a naučit se jedině skrz osobu učitele. Kdo se věnuje permanentnímu hledání cesty nebo vytváření vlastní duchovní metody, jistě najde na diskutnících dostatek rušných fór, kde se může realizovat a diskutovat s lidmi podobného založení nebo si může založit i fórum svoje vlastní.

                    Co se týká východních nauk, zcela jistě k nim patří i teoretické vědomosti, které napomáhají správnému pochopení víry a jejímu praktikování. V opačném případě se totiž může stát, že člověk praktikuje třeba desítky let, ale k ničemu to nevede. Nic ve zlém. Snažím se ti tady jen sdělit, že diskuse o "pravdě", případně "dobru", "zlu" a podobných termínech, na které v východních naukách v zásadě nenarazíš, protože jsou výsledkem západního a nikoliv východního stylu myšlení, patří na jiná fóra .. Doufám, že to budeš respektovat. Díky. :2:

                  • Tokrol
                    Tokrol, 18.1.14 01:34:47  
                     

                    1.Praxe není tolik o učení, ale spíš o správném praktikování, což je autointrospektivní psychologie. 2.Skutečná duchovní cesta nemá nic společného s vírou (Zen, Integrální joga, atd.). Kdo do tohoto trochu vidí, to nemůže popřít. 3.Pojmy dobro/zlo, tedy to jak se kdo chová, tedy to jak kdo uvažuje, hodnotí, co to je strach/chamtivost- jako příčina veškerého procesu myšlení, je právě to, co se během duchovní praxe řeší. Respektuji Tvůj názor, ikdyž nesouhlasím s Tvými závěry. Myslím, že se jedná Tvůj povrchní názor na "věc", který vychází z nedostatečného množství informací a z žádné praxe. Sama to víš a já ti to nemám samozřejmě za zlé. Také jsem byl 13 let na začátku. Vypadá to, že tu ze sebe dělám chytrého-vše co píši defakto není z mé hlavy. Přeztože píšu ze své zkušenosti, vše jsem se naučil, pochopil a praktikoval od jiných, kteří praktikovali přede mnou a došli "Vhledu" (a věděli proč, teď to vím i já).

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 2.2.14 16:50:28  
                     

                    No, upřímně řečeno, celá tahle diskuse a tvoje úsměvné popírání citátů z buddhistických knih citovaných výše, byla celkem zbytečná. Proto jsem v ní ani nechtěla pokračovat.
                    Nicméně, co z ní vyplývá, je celkem jasné - ten kdo byl třináct let na začátku, se k němu ještě ani jen nemusel nedostat. V odhadu mého praktikování ses taktéž netrefil. Do budoucna ti přeju více pochopení pro ověřená učení mnoha dávných mistrů (která mám na sobě taktéž - samozřejmě jen částečně - vyzkoušena) a vítězný boj s přeludy vlastní mysli. Zlom vaz. :4:

      • chatka88
        chatka88, 6.3.14 13:44:48  
         

        ta mylná představa skutečné existence..nejde o dualismus?

  • Nella1
    Nella1, 24.12.13 09:44:18  
     

    Hezký a klidný Štědrý den přeje všem Nelluna :4:

    • nevimzevim
      nevimzevim, 24.12.13 13:32:30  
       

      ahoj nellinko, dlouho jsem tě neviděla .. hezké vánoce přeju :4:

  • KarelKeslly
    KarelKeslly, 24.12.13 05:59:22  
     

    Pěkný Šdědrý den,
    ať pod stromečkem máte dárky jen,
    ať vás hezky u srdce hřejí,
    a do Nového roku stěstí, zdraví přeji

  • nevimzevim
    nevimzevim, 8.12.13 02:05:13  
     

    Příští sobotu 14.12. od 15:00 SEČ bude probíhat webové vysílání s Tenzinem Wangyal Rinpočhem, link je stále stejný:

    http://www.ligmincha.org/en/programs/broadcast-page.html

    (na odkazu jsou další informace; vše je v angličtině, nicméně jsou tam k dispozici i odkazy, na kterých bývá přenos tlumočen do jiných jazyků včetně češtiny)

  • nevimzevim
    nevimzevim, 17.11.13 00:54:07  
     

    ".. V Tibetu se čerstvě vydělané kůže rozprostírají na slunci a vtírá se do nich máslo, aby změkly a zvláčněly. Žák je jako ta čerstvá kůže: je tuhý a neohebný, má omezený rozhled a nepružné myšlení. Učení (dharma) je jako máslo vtírané cvičením a slunce jako přímá zkušenost - uplatňuje-li se obojí, stává se žák ohebnějším a otevřenějším. Máslo se však také přechovává v kožených vacích. Necháme-li je tam několik let, kůže ztrvdne jako dřevo, a pak už ji nezměkčí ani sebevětší množství máslo. Člověk, který stráví mnoho let studiem různých učení a obšírně nad nimi rozmýšlí, přičemž zkušenost s praxí má jen nepatrnou, je jako ta tvrdá kůže. Učení může zjemnit tvrdou kůži nevědomosti a podmíněnosti; je-li však přechováváno pouze intelektem praktikujícího, bez praxe a přímé zkušenosti, může takový člověk ve svém porozumění ustrnout a zbytnět. Další učení jej pak už nezměkčí, neprostoupí jeho nitro a nezmění jej. Musíme být opatrní, abych s učením nenakládali jako s intelektuálními vědomostmi, neboť intelektuální porozumění se může stát překážkou moudrosti. .."

    Tenzin Wangyal Rinpočhe: Tibetská jóga snu a spánku, str. 16 (úvod)

  • vandrak
    vandrak, 8.11.13 08:13:42  
     

    Srdce je dobré, má-li hloubku. (Lao-C´)

    Život je i o mělčinách srdce, nejen o jeho hloubce.

    • catBC
      catBC, 8.11.13 08:19:16  
       

      Bez dobrého srdce neni života. Prohlubujte lásku ve svých srdcích.

  • tierra.tess
    tierra.tess, 29.10.13 18:39:40  
     

    Ahoj, prošla jsem si všechny příspěvky, abych měla hrubý přehled o tom, co už tu bylo.
    Dnes sem dám část textu, ke které se opakovaně vracím (nejen k ní).
    Třeba zaujme, třeba k tomu někdo napíše něco, co mě nakopne, třeba zapadne..nevadí. :4:

    • tierra.tess
      tierra.tess, 29.10.13 18:40:13  
       

      53. Ač tedy Vědomí je všepronikající, hutné a stejnorodé, přece v sobě drží pohyblivé a nepohyblivé výtvory se vší jejich obdivuhodnou růzností a proměnností, a to bez jakékoliv bezprostřední či konečné příčiny toho.
      54. - 55. Jako zrcadlo zůstává neovlivněno střídáním nejrůznějších obrazů v něm a nepřestává zobrazovat stejně jasně jako dříve, tak také jediné Vědomí osvětluje stav snový i bdělý, což lze ověřit vhodnou meditací.
      57. Vědomí, které zřetelně těmito stavy proniká, zůstává neposkvrněno před stvořením i po rozplynutí světa. I v době existence světa zůstává neovlivněno jako zrcadlo obrazy, které zrcadlí v něm.
      58. Ač nedotčené, neposkvrněné, pevné, hutné a jednolité Absolutní Vědomí, jsouc soběstačné, projevuje v sobě to, co vypadá jako „vnějšek“, právě tak jako zrcadlo zobrazuje v sobě prostor, jako by se nacházel mimo ně.
      59. - 60. To je první stupeň Stvoření. Nazývá se nevědomostí nebo také temnotou. Počíná si jako nekonečně malý zlomek celku, projevuje se jakoby vnější vzhledem ke svému místu původu a je vlastnictvím ega. Toto odcizení má příčinu v latentních sklonech, které se projeví později. Protože byla porušena totožnost s původním Vědomím, je to nyní prostá, necítící a nevnímavá energie.

      • tierra.tess
        tierra.tess, 29.10.13 18:40:47  
         

        Komentátor k tomu dodává: To, co je Absolutním Vědomím těsně před stvořením, nazývá se Mája, a později, když se objeví ego, nazývá se avidjá (nevědomost). K vyrušení z klidu dochází v důsledku latentních sklonů, které v krátkém čase dozrávají. Jsou to latentní snahy ega, které se nerozpustilo v původní stav v době rozpouštění vesmíru.

        • nevimzevim
          nevimzevim, 30.10.13 19:14:45  
           

          ahoj, kdysi jsem přečetla pár knih od Saího Baby a mám pocit, jestli jsem to správně pochopila, že výraz mája používal spíš pro hmotný svět, který vidíme kolem sebe než pro absolutní vědomí, tak mě to trochu mate
          ... a jinak, je těžké reagovat na obsah citátů, když člověk nezná širší kontext, což si uvědomuju až teď, když čtu ty tvoje ... sakriš :)

          • Antony52
            Antony52, 31.10.13 06:12:56  
             

            Výraz Mája - kosmická Iluze - používají někteří jogini pro svět hmotný, i pro světy bohů a démonů. Stejně jako mahajanoví buddhisté používají termín samsára. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sams%C3%A1ra
            Absolutní vědomí je na východě takový nic moc neříkají název.
            Rozeznávají svět kosmické iluze Máju, samsáru... a "absolutno" = Nirvána, Paramátman, parabarahman....co by zánik individuální existence a tím únik z věčného koloběhu životů.

            • nevimzevim
              nevimzevim, 31.10.13 16:40:16  
               

              ano, iluze, to je to správné slovo, díky :4:

              • nevimzevim
                nevimzevim, 3.11.13 17:49:42  
                 

                ... iluzorní svět

            • tierra.tess
              tierra.tess, 2.11.13 23:30:01  
               

              nevíš nebo nemáš představu, jak je to s hněvivým aspektem bohů...jestli jen u těch pěti, kteří mají být personifikacemi pěti elementů, nebo je i u ostatních a proč...jestli jde o něco jako "dvě strany téže mince"...nevím :8:

              • Antony52
                Antony52, 3.11.13 17:01:50  
                 

                Myslím že hněvivý aspekt bohů je taková metafora. Třeba v Sefer jecira, kabbalistická kniha o stvoření se píše:
                "Bůh stvořl dobro a zlo a postavil jedno proti druhému. Dobro po pravici a zlo po levici. A on jediný nadevším."

                Jinak, když se podíváme na východní vyobrazení božtev:
                http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Blue_Fudo_ShorenIn.JPG

                http://thangkalacquerart.com/Images/Gallery_large_images/38-Maitreya%20Bodhisattva.jpg

                Bodhisattvové - původně bohové, ze kterých mahajanoví buddhisté udělali bodhisattvy.
                Zobrazovaní na trůně, po pravici mají anděla, po levici démona. Stejně tak u Agrippy v occultní filosofii jsou charaktery planetárních božstev. Velde charakter inteligence (anděla) a démona

                • tierra.tess
                  tierra.tess, 3.11.13 18:19:39  
                   

                  asi jsem myslela něco jiného..."bohy", kteří se v určitém pořadí údajně promítají umírajícím..myslím, že je to v Bardu thedol nebo v Tibetské knize o životě a smrti

                • tierra.tess
                  tierra.tess, 3.11.13 20:01:41  
                   

                  asi mi to došlo..souvisí to zřejmě se sklony a asi i celkově se životem

                  • Antony52
                    Antony52, 10.11.13 18:50:59  
                     

                    Asi tak. Hněvivá božstva zřejmě představují špatné sklony a vzbuzují u zesnulého hrůzu, mírná asi budou symbolizovat dobré sklony zemřelého.

                • tierra.tess
                  tierra.tess, 14.11.13 19:02:45  
                   

                  jsem dnes při hledání narazila na toto. Myslím, že souvislost je zřejmá.
                  Někdo se zeptal: „Co je Buddha–démon?“
                  Mistr řekl: „Jestliže máte pochybnosti ve své mysli i jen na okamžik, tomu se říká Buddha–démon. Ale jestliže můžete pochopit, že deset tisíc jevů nebylo nikdy zrozeno, že mysl je něco jako kouzelníkův trik, potom tu nebude existovat ani jedno smítko prachu a ani jeden jediný jev. Všude budete zřít jasnost a čistotu a to budete vy, probuzený Buddha. Buddha a démon se vztahují ke dvěma stavům, přičemž jeden je znečištěný a druhý je čirý a jasný.“
                  Zenové učení Mistra Lin-t´iho

                  • Antony52
                    Antony52, 14.11.13 19:07:35  
                     

                    Buddha (historický) je člověk který vytvořil učení o zlu existence a úniku do nirvány.

                  • tierra.tess
                    tierra.tess, 14.11.13 19:19:44  
                     

                    Jistě. Buddha je i stav, stejně jako kristus.

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 14.11.13 19:47:14  
                     

                    Zlu existence? To snad ne ... snad pomíjivosti, ne?

                  • Antony52
                    Antony52, 15.11.13 13:40:16  
                     

                    Jojo, utrpení = zlo. Existence je strastná = přináší utrpení. :10:

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 15.11.13 20:41:01  
                     

                    Smím vědět, odkud cituješ? Podle toho, co jsem četla v různých knihách, tak utrpení = nevědomost (+nenávist a lpění). Mám pocit, že s kategorií "zlo" jsem se snad v buddhismu ani nikdy nesetkala. A zrovna tak Buddha neučil o "úniku do nirvány", ale šel ještě mnohem dál, což je právě podstata buddhismu. Aniž bych se v této oblasti sama nějak moc vyznala, tak bych přece jen nerada, aby se na tomto fóru psaly vyložené nesmysly ..

                  • Antony52
                    Antony52, 16.11.13 07:02:08  
                     

                    Cituji tak semo tamo z veřejných zdrojů.
                    http://cs.wikipedia.org/wiki/Buddhismus
                    http://www.buddhismus.cz/ctyri-vznesene-pravdy.html
                    http://www.buddhismus.cz/mara.html

                    Pardon, možná jsem se nepřesně vyjádřil. :4:
                    Buddhisté třeba neříkají přímo zlo, ale strast, utrpení, .......... :1: :1: A ono se to člověku někdy plete dohromady.

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 16.11.13 20:23:25  
                     

                    Nezaměňovat pojmy je poměrně důležité pro pochopení podstaty učení, řekla bych. :) Žádné "přímo zlo" v buddhismu není. Navíc čin není posuzován co do následků, ale výhradně co do úmyslu konajícího. Tím pádem jej ani nemůže posuzovat nikdo zvenčí - což je patrně i důvod, proč se výrazy "zlo" a "dobro" nepoužívají - jedná se totiž o zpětně hodnotící kategorie, zatímco učení uvádí jakožto jakousi pomůcku či návod negativní (a pozitivní) činy řeči, těla a mysli, které bytosti přivodí negativní karmu, která se pak projeví v jejím životě nebo ovlivní její následná zrození. Pointou tady je, že buddhismus se vyhýbá hodnocení oněch následků, které žijeme (z tvého pohledu zla), považuje je jen za logický důsledek předchozích činů, a zabývá se naším současným konáním s cílem vytvoření si pozitivní karmy, protože bez ní nedojde ke znovuzrození do takových podmínek, které by umožnily praktikování dharmu a úplné osvobození z koloběhu znovuzrozování.
                    Moc hezky a srozumitelně o tom píše J.s.dalajláma v této knize:

                    http://www.cbdb.cz/kniha-9299-cesta-ke-svobode-the-way-to-freedom

                    Už jsem ji zde párkrát doporučovala, jsou to víceméně takové základy sepsané pro západního člověka. Je dobré se s nimi seznámit pro vytvoření si správné představy o buddhistickém učení. :)

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 16.11.13 20:24:57  
                     

                    *dharmy

                  • Antony52
                    Antony52, 17.11.13 14:56:16  
                     

                    Ano, cesta ke svobodě. Ofšem cesta, kterou zdaleka ne každý chce jít. Vystupoval v televizi v polovině devadeátých let předsatvitel buddhistických mnichů z Barmy. Tedy východní originál, ne nějaké naše západní napodobenina = imitace. :4:
                    Prohlásil zhruba toto:
                    "Pro nás buddhisty je i existence andělů a světců v ráji, i samého Boha pouze utrpení. My nechceme ani to."
                    Nyní, ať mi někdo vysvětlí, jakou formu existence si představují buddhisté jako ideální? :6:

                    Osobně mi imponuje z východních nauk spíše postup taoistické duchovní alchymie.
                    Viz pro příklad Tajemství zlatého květu, překlad Richarda Willhelma.
                    R. Willhelm, Tajemství zlatého květu
                    http://jlswbs.files.wordpress.com/2008/05/tazlakve.pdf
                    — na rozdíl od evropských „jogínů“, pro něž jsou tyto orientální cviky pouhým sportem — dospívali téměř vždy ke kýženému centrálnímu zážitku, takže lze říci, že tu jde o dokonale osvědčenou metodu, jak čínská mentalita (která je, jak správně ukazuje C. G. Jung, až do nejnovější doby v některých základních směrech podstatně odlišná od mentality evropské) dosahuje určitých duchovních prožitků. Nejen že se člověk vymaní z pout vnějšího zmateného světa, ale různé sekty si kladou i mnohé jiné cíle a usilují o ně. Nejvyšším stupněm je úsilí dospět tímto vysvobozením buď buddhistické nirvány anebo, jako např. podle spisu, kterým se zabýváme, spojením duchovního principu v člověku s přidruženými psychickými silami získat možnost žít dále po smrti ne pouze jako vágní pokleslá stínová bytost, nýbrž jako vědomý duch. Mimo to a často spolu s tím působí směry, které se snaží takovouto meditací ovlivnit jisté vegetativně animální životní procesy (po evropsku bychom tu
                    mohli mluvit o funkci endokrinních žláz) posílením, omlazením a normalizováním životních pochodů, čímž se překoná i smrt, takže se připojí k procesu života jako jeho harmonické zakončení:
                    Duchovní princip (schopný dále samostatně žít jako duchovní tělo vytvořené vlastními silami) opustí pozemské tělo, a to pak zbude jako vyschlá slupka, asi jako kukla po vylíhlé cikádě. ............. :6:

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 20.11.13 21:01:37  
                     

                    Odpověď na svoji otázku máš výše v mém příspěvku, škoda že sis ho pořádně nepřečetl, nemusel ses ptát.

                    Co se týká míchání různých východních nauk, tak jsem už níže žádala, abyste se tohoto zdrželi - bavíme-li se o buddhismu (o kterém jsi mimochodem na tomto vlákně začal ty sám), proč najednou uhýbáš k taoismu - jestli k tématu buddhismu nic dalšího nemáš, nic se neděje, nemusíš za každou cenu přeskakovat k něčemu jinému. Znovu opakuju, že povrchní přeskakování od jednoho k druhému není k ničemu a na tomto fóru to nebudeme zavádět. Docela mám konečně i chuť smazat celé toto naprosto zmatené vlákno, které je nejlepším příkladem toho, jak by se lidská mysl neměla chovat.
                    :11:

                  • Antony52
                    Antony52, 21.11.13 06:05:07  
                     

                    Sorry, pouze jsem lehce porovnal učení buddhismu, který mi kvůli svému pesimistickému pohledu na existenci tak nějako moc nesedí s učením pro mne o něco málo přitažlivějšího taoismu. Oboje jsou východní nauky vycházející z víry v koloběh životů.
                    Neměl jsem v úmyslu se nijak odchřlit od tématu fóra.

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 21.11.13 18:35:13  
                     

                    Bože můj, to snad píšu svahilsky? Po třetí opakuju, abyste laskavě nemíchali jednotlivé východní nauky dohromady, protože spolu nesouvisí, každá je učením sama o sobě. Radši si zjisti víc informací o jedné než neustále přeskakovat. Už tomu rozumíš???

                  • Antony52
                    Antony52, 21.11.13 18:54:36  
                     

                    No tak nějak pomalu začímám chápat.

                  • Tokrol
                    Tokrol, 18.1.14 02:14:28  
                     

                    nevimzevim: Byl bych docela rád, kdyby sem někdo umístil zásadní rozdíly jednotlivých duchovních nauk. Jen žádám, aby součástí toho nebyly jednotlivé tradice a rituály té které země a "náboženství". Rád bych, aby tu padly ony rozdíly v přístupu k praxi praktikujících - té které cesty. Já jsem si samozřejmě zjistil informace o každé jedné a proto z hlediska praxe (což je podstata všech cest DUCHOVNÍCH-odvozeno od slova duch) nemohu pochopit, co by mělo být rozlišeno od čeho.

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 2.4.14 17:30:38  
                     

                    "byl bys rád a žádáš" ... hm, tak to potom jo.
                    Třeba někoho tato neotřelá forma žádosti osloví a splní se ti přání.
                    Mne neoslovila, i když tvoje potíže s chápáním jsou svým způsobem vtipné. Buď zdráv.

            • Tokrol
              Tokrol, 18.1.14 02:46:58  
               

              Tohle učil Mahariši, tak to prezentoval jeho žák P.Brunton: Mája - pozorovatelné, dvojnost, forma. To co vnímáme je naše existence někde v okolním (nekonečném) prostoru, naše já-jedno kde, ale vnímáme existenci sebesama-to nelze popřít. Také vnímáme svůj okolní svět. Přezto jsme nikdy nevnímali nic jiného, než zástupný virtuální model okolní reality v naší mysli. Proto běžně nevíme , čím je "skutečná okolní realita" zač. Zbytek od Bruntona zde: http://tokrol.webnode.cz/teorie-vnimani-reality/

          • tierra.tess
            tierra.tess, 2.11.13 23:20:39  
             

            mě to poprvé zmátlo taky..ale myslím si, že to má logiku. Že mája = Absolutno nebo Vědomí nebo Prázdnota nebo brahman (ne bráhman), protože jde jen o jeden z projevů absolutna v jeho dynamickém aspektu. Myslím si, že absolutno ve statickém aspektu obsahuje v sobě všechny možnosti projevu, vše v latentním stavu. Je bezčasé a nelze je vymezit prostorem . V okamžiku projevení dynamického aspektu se objeví vnějšek, ego, individuální vědomí a jejich ztotožněním se s prostorem "vzniká" možnost tvorby..tvůrce. To "čisté" bude dost důležité, zatím to pro mě znamená něco jako neprojevené (jen pomocný výraz). Teprve když se to celé začne projevovat jako nezávislá entita, dochází l převaze nevědomé stránky. Ale pořád jde o differencované projevy absolutna či jak si to nazvu. Projevy jsou pomíjivé, podstata nepomíjivá..stejně tak je v samsáře nirvána.
            Zajímavá je pro mě pasáž o egu, které se nerozpouští v původní stav v době zániku vesmíru. Vyvolává to otázku, jestli kdyby se rozpustilo = neexistovalo by v latentním stavu, jestli by byla možná tvorba, jestli by vznikl život.
            A potom ta "síla vůle", s tím se mi nic "neukazuje"..jako proč čí vůle, apod.
            Ještě dodávám, že jde jen o úvahy, které jsou spíš takovou "hrou"..člověk se dozvídá až zažitím poznání, ne těmito úvahami. Takže hlavně praxe. :4:

            • nevimzevim
              nevimzevim, 3.11.13 17:48:19  
               

              logiku spletitých hinduistických náboženství zkoumat neplánuju, šlo mi spíš o to, v jakém významu se slovo mája běžně používá a antony už to tady napsal :)

              • tierra.tess
                tierra.tess, 3.11.13 18:33:30  
                 

                v pohodě, o nic nejde :15: ..ráda poznávám a nekoukám moc na druh náboženství, ono si to srdce nějak přebere..

            • Jopol
              Jopol, 11.11.13 22:36:59  
               

              S dovolením, já se sem na chvilku vetřu. O východních filozofiích toho vím a znám příliš málo, než abych zde mohl vyjadřovat jakékoli kvalifikované názory; ale ta zmínka o "nerozpuštěném egu" je opravdu zajímavá.
              Ano, vypadá to opravdu tak, že kdyby se ono ego beze zbytku "rozpustilo" - což je zřejmě jaksi ideální, čistý stav věcí - pak by už nemohlo vzniknout nikdy nic nového, žádný nový vesmír.
              Do takovýchto potíží a logických aporií se nutně dostává každý obraz světa, který vychází z nějakého čistě spiriruálního Absolutna, které si v zásadě vystačí samo se sebou. Jakékoli "ego", čili jakákoli konkrétní jsoucí existence, se z tohoto hlediska jeví jako víceméně nežádoucí "znečištění".
              Zcela jinak se k této věci postavil Hegel - pro něj je ono "Absolutno" sice také svým způsobem dokonalé, to jest všezahrnující - ale zároveň je jenom abstraktní, prázdné, bezobsažné - a tedy nedokonalé. K dosažení skutečné dokonalosti prostě p o t ř e b u j e ono "ego", onu zcela konkrétní existenci (živých tvorů, lidí) - protože jedině přes tuto okliku se může (to Absolutno) vrátit samo k sobě, obohaceno konkrétním, živoucím obsahem.

              • tierra.tess
                tierra.tess, 11.11.13 23:19:09  
                 

                Rozumím, proč nežádoucí "znečištění", ale myslím si, že jde o čistě lidský pohled. Že jen člověk odděluje čisté od nečistého, dobré od zlého. Vždycky si v těchto příkladech vzpomenu na zenovou historku:
                Mnich řekl Tózanovi:
                "Had se chystá pohltit žábu. Je správné ji zachránit nebo ne?"
                Tózan řekl: "Zachráníš-li žábu, vidíš jednostranně a nezachráníš-li ji, tvar ti ukáže svůj stín."

                Tvar ti ukáže svůj stín - skutečně je možné, aby ego bylo nežádoucí?

                • Jopol
                  Jopol, 12.11.13 13:30:43  
                   

                  Tady se negativně projevuje má neznalost východního myšlení, mohu jen doufat že alespoň v zásadních obrysech správně chápu smysl onoho obratu "tvar ti ukáže svůj stín".

                  Ale k tomu, že se jedná "o čistě lidský pohled" - no jistě, my do všeho promítáme svůj vlastní pohled, i když se jedná o spirituální systémy jakkoli zdánlivě autonomní, nakonec je to vždycky sám člověk, který je vytvořil. To jediné čím můžeme zneutralizovat tento náš vlastní subjektivní pohled, naši vlastní předpojatost, naši vnitřní touhu dát věcem tohoto světa takový tvar jaký vyhovuje našim představám, je právě to, tyto modely světa vytvářet tak vyvážené jak jen možno. Anebo jinak řečeno, vyváženost už od samého počátku pozdvihnout na jejich nejzákladnější princip.

                  • tierra.tess
                    tierra.tess, 12.11.13 19:11:55  
                     

                    Přijde mi, že vše už je vytvořeno ("existuje"), "zbývá" to jen objevit a to se děje na nejrůznějších úrovních, každá z nich se může domnívat, že vytvořila..ale dle mě vše už je.
                    Asi jsem žádné filosofické dílo nečetla a i přes to jiné načtené raději nacházím odpovědi "v sobě" - tím chci říct, že můžou být stejně tak dobré jako špatné. :)
                    Pokud jde o východní nauky, jsou pro mě učení některých mystiků "zjevením", ale tím jsou třeba i myšlenky T.Akvinského nebo mistra Eckharta. :)

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 12.11.13 20:13:46  
                     

                    Nemyslím, že vše by bylo už vytvořeno. Proces vytváření probíhá neustále a účastníme se na něm všichni, vědomě i nevědomě.

                  • tierra.tess
                    tierra.tess, 12.11.13 20:29:45  
                     

                    Vidím to tak, že jsou již dány všechny možnosti a způsoby jejich uskutečnění. My se jen pohybujeme určitým směrem, určitou cestou, která k uskutečnění vede nebo nevede. To, že se účastníme, je dáno iluzí oddělenosti.
                    Zkusím příklad: někde jsem už osvícená, ale ještě jsem k tomu nedošla - neobjevila jsem to. :6: :1:

                  • tierra.tess
                    tierra.tess, 12.11.13 20:48:46  
                     

                    Nemyslím hmotu. Vidím to asi tak, že jsou již dány všechny možnosti a způsoby jejich uskutečnění. My se jen pohybujeme určitým směrem, určitou cestou, která k uskutečnění vede nebo nevede. Pocit, že se účastníme, je dán iluzí oddělenosti.
                    Zkusím příklad: někde jsem už osvícená, ale ještě jsem k tomu nedošla - neobjevila jsem to. :6: :1:

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 15.11.13 20:53:58  
                     

                    A tohle je ze kterého učení? :)

                  • tierra.tess
                    tierra.tess, 16.11.13 08:12:58  
                     

                    jestli reakce nevimzevim, 15.11.13 20:53:58 patří mně, tak odpověď je, že nevím. Prostě poznatky z knih se nějak ve mně uloží a pokud je v nich pro mě něco nejasného nebo nedořečeného, přemýšlím o tom. Vlastně se to odvíjí samo..jako klubko.
                    Proto to uvádím slovy "Přijde mi", "vidím to", "myslím", apod., aby bylo jasné, že nejde o citace nebo nepřímé citace.
                    S tím, že se mýlím, počítám stejně jako s tím, že mám pravdu = neřeším to. Časem se to ukáže samo. :15:

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 16.11.13 20:38:01  
                     

                    Aha, no, bylo by fajn nedělat z východních učení žádné klubko a zabývat buď jedním nebo druhým nebo třetím a mít v tom jasno. Nemyslím, že by povrchní přeskakování od jednoho k druhému k něčemu bylo, vytváří se tím jenom jeden velký chaos jako v tomto stromu. Nerada bych, aby toto fórum spělo k něčemu takovému, doufám, že mi rozumíš.

                  • tierra.tess
                    tierra.tess, 16.11.13 21:02:19  
                     

                    Nejde o žádné klubko, ale o postup zcela běžný pro džňánajógu, já v tom jasno mám a že ty ne, a že ti to přijde povrchní je tvůj problém.
                    Btw všechny učení jsou propojena a hovoří o jednom a totéž, jen jinými slovy.
                    Ale rozumím, už sem nebudu psát, dál si tu nepovrchně cituj. :4: :1:

                  • tierra.tess
                    tierra.tess, 16.11.13 21:36:51  
                     

                    Rozumím, už sem psát nebudu. Co jsem mohla, jsem smazala, aby to nevytvářelo chaos svojí povrchností, zbytek nejde, ten smaž sama. :4: Nedržím se ničeho pomíjivého. :15:

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 17.11.13 00:14:25  
                     

                    Nedržíš se ničeho pomíjivého? Vtipné.
                    A ne, nerozumíš. Tématem tohoto fóra jsou východní nauky - tedy buddhismus, taoismus a různé hinduistické směry. Mělo by být jasné, o kterém z nich zrovna člověk diskutuje - myslím, že to není přehnaný nebo nesplnitelný požadavek ..
                    Jinak se ti povedlo udělat ještě větší chaos, než byl před tím, obzvláště odmazávání příspěvků, na které už jsou tady reakce, to je opravdu na ránu. Osobně nic mazat nebudu a ani jsem to neměla v plánu.

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 2.4.14 16:53:40  
                     

                    Jen pro vysvětlení - smazané příspěvky jsou nyní díky nové funkci obnoveny.

                    A co se týká přemýšlení, je to přesně ta cesta, která k cíli sama o sobě rozhodně nevede. A to je jedna z věcí, na kterých se různá východní učení jednoznačně shodují.

              • tierra.tess
                tierra.tess, 12.11.13 06:12:49  
                 

                zeď se dívám, že moje reakce je vlastně takové přiklonění se k Hegelovi - tedy docela navíc..omlouvám se za včerejší nepozornost

                • Jopol
                  Jopol, 12.11.13 13:21:54  
                   

                  Tedy především, jakékoli "přiklonění se k Hegelovi" v každém případě v mých očích není žádným deficitem, naopak. :4:

      • Cho
        Cho, 28.5.14 16:50:20  
         

        To je z knihy SRI SRI SRI Tripura Rahasya...
        To je jeden z nejůžasnějších textů z klenotnice světové spirituality...

        Sri Ramana Mahariši v Ramanašramu nechával číst vždy odpoledne jednu kapitolu každý den,...