Východní nauky

Otevřená diskuze | Kategorie: Náboženství a filosofie
radiac (2017-10-20 15:34:28)nevimzevim (2017-09-13 20:19:31)lera (2017-09-11 12:25:13)soucet (2017-08-05 01:07:24)Xashman (2016-07-22 12:37:06)kaima (2016-06-28 19:56:56)Xyz123 (2016-05-29 15:50:08)Cho (2015-10-24 15:10:16)chatka88 (2015-09-24 22:01:54)kolibrik111 (2014-12-12 01:57:20)Mafomet (2014-05-07 20:45:40)krytterka (2014-03-15 20:03:11)Janis (2014-02-03 14:42:59)Dona_Yllenn_Nocturne (2013-12-15 21:41:26)xsomalec (2013-11-06 22:03:37)Vesna (2013-11-04 22:35:08)Ravabi (2013-11-03 14:31:08)
Východní nauky
Založeno: 9. 3. 2009 | Příspěvků: 470 | Členů: 17
Správci: Oblomov (hlavní), nevimzevim

O jednotlivých tradičních východních učeních

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Srdce je dobré, má-li hloubku.
(Lao-C´)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Zájemcům o základní informace o buddhismu doporučuji knihu:
J.s.dalajláma - Cesta ke svobodě
http://www.cbdb.cz/kniha-9299-cesta-ke-svobode-the-way-to-freedom

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!


  • nevimzevim
    nevimzevim, 4.8.17 22:31:07  
     

    Rozhovor s rinpočhem (Tenzin Wangyal R.)a jeho odpovědi na tyto otázky:
    1. Co přitahuje lidi ze Západu k vašemu učení?
    2. Jak jste upravil učení pro západní mentalitu?
    3. Proč většinou používáte jednoduchou slovní zásobu?
    4. Jaký je vztah mezi šamanismem a buddhismem?
    5. Jaké jsou hlavní zásady buddhismu?
    6. Jaký smysl má vnitřní hledání pro osvícení?
    7. Mají buddhismus a křesťanská mystika nějaký společný cíl?
    8. Existuje v buddhismu nějaký Bůh?
    ★ 9. Mají nějakou blízkou souvislost buddhismus a kvantová fyzika? ★ (16:55)
    10. Je duchovno základem pro zvyšování světské/sekulární etiky?
    11. Mezináboženský dialog - základ světské etiky?
    12. Jaké jsou nejdůležitější lidské hodnoty současnosti?

    http://www.ligminchalearning.com/buddhism-and-the-west

    Celý rozhovor je v angličtině. Nejvíc se mi líbila jeho odpověď na otázku č.9 .... otázku, co mají společného buddhismus (a jiná východní učení) s moderní vědou, jsme tady řešili před několika lety a jsem moc ráda, že tak nějak nezávisle jsem dospěla v podstatě ke stejnému názoru, jaký prezentuje TWR v tomto videu: koukněte na 16:55. :15:

  • nevimzevim
    nevimzevim, 4.8.17 20:20:25  
     

    Pro případné zájemce o učení tibetského boenu (jeden ze čtyř směrů tibetského buddhismu) je zde kontakt na českou skupinu organizace Ligmincha, založené tibetským lamou geše Tenzinem Wangyalem, o kterém jsem zde už mnohokrát psala.
    Na odkazu níže se dostanete mj. k seznamu meditačních videí postovaných Rinpočhem na youtube.

    http://www.ligmincha.cz/cs/webcasty

  • rose66
    rose66, 20.7.17 10:50:32  
     

    puvod

    Rozvrat a utrpení způsobené válkami vážně oslabily autoritu tradiční vládnoucí třídy. Prosté lidi neuspokojovalo podřizovat se vrtochům a úkladům aristokracie a mlčky trpět následky. Proto dlouho potlačované myšlenky a naděje vyrazily jako „sto květů“. Různé myslitelské školy předkládaly své představy o vládě, společenském řádu, chování a etice, stejně jako o námětech zemědělství, hudby a literatury a doufaly, že povedou k obnovení normálního života. Prosluly jako „sto škol“. Většina z nich nezanechala trvalé stopy. Dvě školy však vynikly tak, že ovlivňovaly život v Číně přes dva tisíce let. Časem se jim začalo říkat taoismus a konfuciánství.

    • nevimzevim
      nevimzevim, 24.7.17 16:04:22  
       

      Používáš-li citace, uváděj prosím jejich zdroj.

      • rose66
        rose66, 26.7.17 12:25:35  
         

        Dalajlámův příklon k Marxovi mnohé popuzuje. Má ale původ v buddhismu

        Napsal/a Aleš Rozehnal 28. října 2016

        GLOSA. Mnozí Západoevropané jsou nepříjemně překvapeni tím, že se dalajláma hlásí k marxismu. Narušuje tím jejich představy, které si o „našem“ tibetském duchovní vůdci vytvořili a jako takové si je do něj projektují. Mohou za to i západní experimentátoři s vírou a sebepoznáním, kteří z buddhismu přijali jen části, zatímco radikalismus jeho ekonomicko-sociálních poloh jim zůstal jako nepříliš lákavý skryt.

        tady to mas http://hlidacipes.org/dalajlamuv-priklon-k-marxovi-mnohe-popuzuje-ma-ale-puvod-v-buddhismu/

        • nevimzevim
          nevimzevim, 26.7.17 17:45:53  
           

          Zdroj uváděj u svých příspěvků, nikoliv jako domnělou diskusi se mnou. Mmch. zajímavý zdroj - absolutně netuším, kdo je Aleš Rozehnal, ale zato tuším, že mě to absolutně nezajímá. :1:

  • rose66
    rose66, 20.7.17 10:48:05  
     

    Taoismus, konfuciánství a buddhismus tvoří tři hlavní náboženství v Číně a na Dálném východě. Na rozdíl od buddhismu se však taoismus a konfuciánství nestaly světovými náboženstvími, ale zůstaly v podstatě v Číně a tam, kde čínská kultura prosadila svůj vliv. Přestože nejsou dostupné žádné oficiální údaje o současném počtu jejich přívrženců v Číně, taoismus a konfuciánství po uplynulé dva tisíce let společně ovládaly náboženský život téměř čtvrtiny světové populace.
    ‚AŤ kvete sto květů, ať soupeří sto škol.‘ Toto rčení, které se stalo známým díky Mao Ce–tungově proslovu z roku 1956, bylo vlastně parafrází výroku, který používali čínští učenci k popisu éry nazývané období Válčících států, jež probíhala v Číně od pátého do třetího století př. n. l. Tou dobou se mocná dynastie Čou (asi 1122–256 př. n. l.) rozložila v systém volně svázaných feudálních států, jež spolu k velké tísni prostých lidí neustále válčily.

    • nevimzevim
      nevimzevim, 24.7.17 16:01:49  
       

      Ani taoismus, ani konfuciánství a koneckonců ani buddhismus nejsou ve své podstatě náboženstvími. Proto jsme pro toto fórum po dlouhých úvahách zvolili právě název "Východní nauky" a nikoliv "východní náboženství" nebo něco podobného. Bylo by fajn, kdyby ses držel ducha fóra.
      Tvoje příspěvky jsem teď během chvíle viděla už na třech fórech: Pokud jsi na diskutníky přišel brojit proti všem náboženstvím - i těm domnělým, určitě se na některém fóru zrealizuješ ... Držím palce!

  • nevimzevim
    nevimzevim, 8.3.17 22:41:10  
     

    Hezky rozhovor s Duskem (u Drtinove): .. nejde mi to sem vlozit, ale jmenuje se to Zblaznil se svet?
    Kouknete. :4:

  • nevimzevim
    nevimzevim, 23.8.16 23:41:14  
     

    Pořad ČT o čínské medicíně (2010)

    http://www.ceskatelevize.cz/porady/1185998354-za-zrcadlem/206562210600005-cinska-medicina/?zanrf=dokumenty&periodf=24%3A00&online=1

  • nevimzevim
    nevimzevim, 16.4.16 14:15:35  
     

    Taoismus a taijiquan

    Neoddělitelnou součástí tohoto tradičního čínského učení, či možná lépe řečeno stylu života, jsou tělesná cvičení jako je čchi-kung (qigong) a tai-ťi (tai-ji), které jsou známy a praktikovány i v Evropě.
    V čínské vesnici Čchenťiakou (Chenjiagou) vznikl styl nazývaný Čchen. V České republice ho vyučuje shifu Zhai Hua, několik jejích žáků, a také její bývalý žák Radek Kolář. Aniž bych se chtěla dopouštět nějakých hodnocení, tak mám pocit, že v posledních letech tento pán dosáhl mistrovské úrovně. Toto video pochází z loňského roku a co se cvičení týká, tak kloubouk dolů, protože takto vypadá umění pilované k dokonalosti po desítky let:

    https://www.youtube.com/watch?v=7uxzksZkN84

  • nevimzevim
    nevimzevim, 27.2.16 00:37:50  
     

    Tadyhle jsem náhodou narazila na povídání nějakého amíka o taoismu (a taky o konfuciánství). Zatím jsem to nevyslechla celé, ale vypadá to rozumně a třeba se i dozvíme něco, co ještě nevíme :4:

    Alan Watts - The Taoist Way
    https://www.youtube.com/watch?v=Iv9zocKASsM

    (aha, tak on se prý narodil v británii ... body pro něho :))

  • chenrezig777
    chenrezig777, 17.10.15 02:07:29  
     

    http://www.advaita.cz

  • nevimzevim
    nevimzevim, 5.5.15 21:46:28  
     

    Tenzin Wangyal Rinpočhe, tibetský láma tradice boen-buddhismu, pořádá tento rok každý měsíc jedno webové vysílání, ve kterém za doprovodu meditací vysvětluje principy popisované v jeho nejnovější knize The True Source of Healing, která letos vyjde (v angličtině, český překlad později). Na mě osobně působí velmi zklidňujícím způsobem i jen samotné jeho povídání. Tady je odkaz se záznamem první části celého cyklu. (Další části jsou též zveřejněny na youtube):

    https://www.youtube.com/watch?v=CEupe-ZvvxY

    • nevimzevim
      nevimzevim, 5.5.15 21:48:11  
       

      + další živé vysílání proběhne tuto sobotu od 21:00 středoevropského času

  • nevimzevim
    nevimzevim, 29.4.15 23:30:26  
     

    Před nějakou dobou jsme tady diskutovali o možném propojení vědy a východních filozofií, které mně osobně přijde už nějakou dobu víc než přirozené. "Kvantový aktivista" není jediným vědcem publikujícím pro laickou veřejnost, již v 70.letech minulého století další vědec z oboru kvantové fyziky, Fritjof Capra z Kalifornské univerzity, napsal knihu Tao fyziky:

    http://www.cbdb.cz/kniha-19708-tao-fyziky-tao-of-physics#subitems
    "Capra poukazuje na úzké vztahy mezi moderními fyzikálními teoriemi a mystickými koncepcemi taoismu, buddhismu, zenu a hinduismu. Podle Capry je holistický pohled na svět, který se začíná vynořovat ze základů moderní fyziky, slučitelný se starodávnou moudrostí Východu. Východní moudrost zde představuje cenný inspirační zdroj i pro současnou vědu."
    (Tuto knihu jsem zatím nečetla, ale snad se k ní časem dostanu.)

  • nevimzevim
    nevimzevim, 12.4.15 00:51:00  
     

    Hezké video z otevření boen-buddhistické stupy v Mexiku ..

    https://www.youtube.com/watch?v=s815qd1AP98

  • Adolf_Balik
    Adolf_Balik, 28.1.15 23:33:41  
     

    Pár let jsem na Diskutnících nebyl, a tak znovu nakukuju.

    Myslí si tu někdo, že Prométheus je zloděj?

    Viz tento úryvek z povídání Ivo Janouška o setkání s těmito Indy:

    Kromě dalajlámy tam byli i dva duchovní vůdci z Indie a těm jsme na závěr položili otázku, jak to vidí oni. A začali jsme s tím, jak to bylo zajímavé, když v šedesátých letech nastoupil hudební proud east-west, který se snažil propojit ty dva kulturní okruhy, a jestli by nešlo takto propojit i obě naše civilizace a vzájemně se obohatit. Jeden z těch Indů se jen usmál a řekl, že to nejde. A my na něj západním agresívním stylem, proč by to jako nešlo, načež on použil nádhernou metaforu. Řekl: podívejte, evropská civilizace je založená na starém Řecku a vědomě či nevědomě stojí na jeho prvopočátečních vyprávěních-mýtech. Zakladatelským civilizačním mýtem je příběh o Prométheovi, on je váš první lidský hrdina. Proč? Protože vzal bohům oheň proti jejich vůli a přinesl ho člověku. Za to je potrestán a chudák přikován ke skále, kde mu každý den orlové vyklovou játra. A pro vás je to pořád hrdina a děti se o něm dodnes učí ve školách. Bohové se zlobí, ale člověk vítězí. Pro nás je Prométheus sprostý zloděj, ničema, podlý a padlý člověk, který ohrozil božský princip, porušil Řád. Oheň, to je parní stroj, Energie. Prométheus je hlavní symbol novověkého pokroku. On té přírodě něco vyrval a exploatoval, on symbolicky založil cestu civilizace, která se odvíjí od rozvoje vědy a techniky. Tu Prométheovu pochodeň dnes třímá Socha svobody v New Yorku.

    http://homeopatie.sweb.cz/clanky/janousek.htm

    • chenrezig777
      chenrezig777, 7.9.15 21:05:11  
       

      zajimavy pohled, ale na druhou stranu...

      Recti bohove se na rozdil, od tech indickych, dobre nechovali...
      Spis bych je povazoval za demony

    • chatka88
      chatka88, 24.9.15 22:01:53  
       

      ano zajímavý pohled..proč ne..úplně jiný než známe a to je dobře..

  • kolibrik111
    kolibrik111, 6.12.14 12:01:08  
     

    dekuji za prijeti

  • nevimzevim
    nevimzevim, 1.11.14 19:51:50  
     

    Sice trochu oklikou, ale přece jen si myslím, že tento rozhovor se známým fyzioterapeutem odráží mnohé z východních učení, a pan Kolář to navíc všechno vyjádřil velmi hezky ... :)

    http://xman.idnes.cz/fyzioterapeut-pavel-kolar-d0n-/xman-rozhovory.aspx?c=A130206_111925_xman-rozhovory_fro

  • nevimzevim
    nevimzevim, 26.10.14 01:24:45  
     

    Kdo se uzavírá vnějšku
    a zamyká brány (svých smyslů),
    zůstává do konce života bez pohromy.

    Kdo se otevírá vnějšku
    a pachtí za svými záležitostmi,
    zůstává do konce života bez pomoci.

    Lao-C´

  • nevimzevim
    nevimzevim, 13.7.14 23:10:04  
     

    Když okolní svět i se svými obyvateli
    je zaplaven ohavnostmi,
    proměň nepříznivé okolnosti ve stezku k osvícení.

    (geše Čhekava, z knihy J.s.dalajlamy: Probuzení mysli a osvícení srdce, str. 244)

  • nevimzevim
    nevimzevim, 8.6.14 15:11:59  
     

    Dneska od 19:00 do 20:30 SEČ proběhne online vysílání, Tenzin Wangyal Rinpočhe bude mluvit na téma:

    Shifting your Pain Identity

    http://www.ligmincha.org/en/programs/broadcast-page.html

    Další vysílání bude příští neděli 15.6. taktéž od 19:00 na téma:

    Breaking the Cycle of Family Pain

    Všichni jsou srdečně zváni. :)

  • blahu
    blahu, 28.4.14 18:37:05  
     

    Jednou během meditačního soustředění mluvil Váju (Dr. Houser) o smrti a o tom, že smrt je jako „dát si malé kafe“ a přitom vyzval jednu z meditujících žen a svou dobrou přítelkyni, která kdysi po velmi těžké nemoci prodělala autentickou zkušenost klinické smrti: „Dášo, pojď jim říct, jak jsi umřela ... a vem to stručně, za pět minut máme oběd, tak ať nám to nevystydne.“

    A další na http://www.byti.eu/vzpominky.html
    :2:

    ... koho by třeba tato stále živá škola spirituality zaujala, je srdečně zván na aktuální pokračování Vesakových soustředění Dr. Housera na http://www.byti.eu/vesak.html ..

    "„Jednou ti tak stojím na zastávce a čekám na šalinu. A tak tam tak stojím s těma kabelama v ruce a najednou … NIC.“ (Váju - Dr. Houser)

    • kaima
      kaima, 4.5.14 22:27:27  
       

      dobrý den, můžete mi prosím sdělit kdo tuto živou školu spirituality vede v současné době?

      • blahu
        blahu, 5.5.14 19:28:20  
         

        dobrý večer, jméno současného hlavního lektora je uvedeno v pozvánce ... http://www.byti.eu/vesak.html

        více také možno zjistit v diskusi Cesta... hodně štěstí
        :2:

        • kaima
          kaima, 5.5.14 21:07:00  
           

          děkuji

    • kolibrik111
      kolibrik111, 6.12.14 12:15:28  
       

      http://www.databazeknih.cz/recenze-knihy/musela-jsem-zemrit-953 Musela jsem zemřít
      23.10.2013 v 16:35, autor: Morsie, přečteno 2962x, popularita recenze: 41.79

      Musela jsem zemřít
      Recenze knihy: Musela jsem zemřít

      Nestává se tak často, že v knihkupectví narazíte na knihu s takovým názvem. A už vůbec ne mimo oddělení detektivek, thrillerů a hororů. I když Musela jsem zemřít je na jednu stranu docela velký horor. Mít rakovinu ve třiceti a umírat na ni není červená knihovna.

      Anita Moorjani se narodila v Hongkongu ale sama je Indka. Dalo by se tedy říct, že jí čekala výhradně východní kultura, způsob života i výchovy. Její rodiče ovšem dbali na vzdělání a posílali ji do britských škol, kde Anita přičichla k západnímu stylu. No, to rodiče asi dělat neměli.

      Anitu jako hinduistickou dívku čekal přesně určený osud. Po celý její život musela být pod dozorem nějakého muže. Nejdřív otce a pak manžela, kterého otec vybral. Anita ale nic z toho nechtěla. Natolik toho ve svých školách pochytila, aby si uvědomila, že ona je svobodná žena, a že nechce žít v něčím područí. I přes velké neshody a kulturní tlak nakonec učinila všechno podle svého rozhodnutí. Vystudovala, našla si dobře placenou práci, milujícího muže, který jí byl partnerem a ne pánem a zkrátka si užívala jako každá jiná úspěšná žena.

      A pak jí zemřela nejlepší kamarádka. A potom švagr. Oba na rakovinu. Oba Anitini vrstevníci. To Anitou tolik otřáslo, že začala pročítat veškerou literaturu zabývající se touto zákeřnou a takřka neporazitelnou chorobou. Byla tím skoro až posedlá. Najednou pro ni bylo všechno toxické, všechno mohlo zapříčinit rakovinu. Plasty, maso, slunce, ovzduší, elektronika, nebo třeba i voda. Každé ráno se budila se strachem z rakoviny a každý večer s ním i usínala. Když pak jednoho dne na svém těle objevila malou bulku, takřka se jí zhroutil život.

      Lékař pro ni měl jedinou, zdrcující odpověď, byla to agresivní forma rakoviny. Anita byla v koncích, utápěla se v beznaději a depresi. Obracela se k modlitbám všech náboženství, která znala – marně. Upadla do kómatu. Verdikt lékařů byl i tentokrát zdrcující, byla v posledním stádiu a umírá.

      Když se pak Anita probudila, bylo jí tak nějak zvláštně. Skoro jako by se znovu narodila! A nebylo to tak? Nepřevtělila se náhodou? Není tohle její nový život? Jako Anita jistě už zemřela a teď je tu znovu v novém těle. Její nejbližší okolo ní jí ale dali pocit jistoty. Nezemřela – skoro.

  • nevimzevim
    nevimzevim, 2.4.14 00:45:39  
     

    Nedělitelnou jednotu zkušenosti rozdělujeme na to a ono, na správné a špatné, ... Na základě tohoto konceptuálního dělení dáváme některým věcem přednost a jiné zavrhujeme. To se projevuje jako lpění a odpor, což jsou navyklé reakce, z nichž je tvořena většina toho, co považujeme za své já.

    (Tenzin Wangyal R., Tibetská jóga snu a spánku)

    • nevimzevim
      nevimzevim, 2.4.14 17:33:24  
       

      A ještě jedno tibetské rčení:

      Když jsi v těle osla, vychutnávej trávu.
      :1:

      (to bych potřebovala umět)

  • nevimzevim
    nevimzevim, 4.1.14 17:36:26  
     

    Hlavní příčinou naší zablokované a nepoddajné mysli je naše mylná představa skutečné existence, která je kořenem sebeklamu.

    ~~~~~~~~~~
    Pokud si ve chvíli smrti udržíte mocnou a ctnostnou mysl, můžete mít do určité míry záruku lepšího budoucího života. pokud si zvyknete na pozitivní cvičení, dokud jste naživu a jste v pořádku, umožní vám to relativně snadno si udržet ve chvíli smrti pozitivní postoj.

    (J.s. dalajlama, Probuzení mysli a osvícení srdce)

    • nevimzevim
      nevimzevim, 4.1.14 17:37:48  
       

      Lepším budoucím životem se rozumí takový, který nám dává možnost praktikovat dharmu.

    • Tokrol
      Tokrol, 15.1.14 22:11:26  
       

      ..ne mylná představa skutečné existence (nikdo z nás nepochybuje, že existuje, ikdyby vše byla fikce, tak i ta je pozorována něčím, co existuje), ale spíš bych řekl ..mylná představa o skutečné existenci (kdy existence je, ale o její podstatě si každý myslí své-což neodpovídá Pravdě v pozadí samotného Jsoucna)

      • nevimzevim
        nevimzevim, 15.1.14 22:20:12  
         

        no on to v knize rozvádí trochu víc a píše něco ve smyslu, že i každý subjekt je svou podstatou prázdný, že když se zaměříme do nitra, tak tu prázdnotu objevíme ... a že existující objekty a jevy existují/vznikají pouze jako závislé a nemají žádnou nezávislou existenci - že když pominou důvody jejich vzniku, tak už existovat nebudou .... přibližně tak jsem to pochopila

        • Tokrol
          Tokrol, 16.1.14 17:53:41  
           

          Ano, ovšem to už je popis stavu Satori. Stavu, kdy naše vědomí pozoruje sebesama, kdy já je všude, vším, jediným. Stav, kdy vnímáme svou existující bytnost (už ne myšlenky), protože jsme si stále vědomi sebesama. Prožíváme blažený stav, který je charakterem nás samotných. V běžném stavu člověka pozorujeme obsah své mysli, (což jsou zástupné modely okolní"reality"), dál naše myšlenky ve ztotožnění s naším já a vnímáme své tělo ve ztotožnění s já. Ovšem naše vnímající já má ve skutečnosti oddělenou existenci od těchto fiktivních pozorovatelných produktů. Proto je možné v meditaci pozorovat své já-pozorující sebesama. Pozornost je zaměřena na "tvar" svého já, ne na obsah myšlenek.Detaily rád vysvětlím zde: http://tokrol.webnode.cz/diskuzni-skupina/

          • nevimzevim
            nevimzevim, 16.1.14 18:38:47  
             

            Obávám se, že to, o čem píše dalajláma a z čeho jsem citovala výše, je přesně naopak .... obsah vlastní mysli se samozřejmě pozoruje, a to velmi pozorně, nedochází však ke ztotožňování se s obsahy vlastní mysli; já není všude, ale naopak vůbec neexistuje, jeho existence je podmíněná, závislá a tudíž dočasná a prázdná. :2:

            Smím se zeptat, které učení nám tady popisuješ?

            • Tokrol
              Tokrol, 16.1.14 21:27:08  
               

              Vrátím se k 15.1.14 22:20:12 Subjektem je nazýváno naše já jako pozorovatel, aby byla patrná oddělenost od pozorovaných objektů (objektů-formy, myšlenek v mysli). Podstata našeho já je prázdná (což je patrné v meditaci, ve "Vhledu", to tehdy, pokud subjekt pozoruje sebesama a pozná svou pravou podstatu-onu prázdnotu, kterou se stane (kterou ve skutečnosti stále je. Objekty a jevy, které v "běžném" stavu pozorujeme, jsou závislé na zaměřování naší pozornosti-závisí na pozorovateli. Jejich existence je na něm závislá. Pokud pomine důvod jejich vzniku-pozornost od myšlenek je obrácena na sebe sama-na naše já, jejich existence mizí. Já je potom v meditaci vnímáno jako jediné, všude, neosobní=bez tvaru./Je jedno, kterou duchovní cestu kdo praktikuje (pokud praktikuje a nebifluje). Cíl je stejný, praxe a následné kontenplativní či meditativní zkušenosti také a i jiné cizí cesty jsou náhle viděny jako vedoucí ke stejnému Poznání. Dál není potřeba nic číst-vše je jasné. Osobně nikdy nepíšu nic, co by nevycházelo z mé osobní praxe (13 let) a mých následujících zkušeností jako důsledek hluboké meditace (9 let). Žádná duchovní cesta není o tom udělat si logický model o tom co jak je (ale všichni tu chybu ze začátku děláme). Jde spíš o to dobře postavenými otázkami a intelektem introspektivně pochopit strukturu vlastního myšlení a snažit se vymezit pohled na sebe sama-kdo je to mé já. Zbytek je patrný z oné Pravdy, která se sama vyjeví.

              • nevimzevim
                nevimzevim, 16.1.14 21:54:08  
                 

                Jsme tady na fóru Východní nauky, proto se ptám, jak se jmenuje nauka, ze které nám tady cituješ.
                Buddhisté ti řeknou, že nauka by měla být logicky konzistentní a jestliže není, není radno jí věřit.
                Co se týká nutnosti meditační praxe, hovoří o ní i výše uvedený dalajlámův citát a sama jsem to tady doufám mnohokrát výslovně zdůrazňovala ...

                • Tokrol
                  Tokrol, 17.1.14 00:32:36  
                   

                  Já tady necituji z žádné nauky. Já tu řeším to, co je podstatné pro duchovní cestu, nebo její důsledky po onom dosaženém "Vhledu". Četl jsem všechno, co dávalo alespoň trochu smysl. Tedy Buddhismus - hlavně Zenový (kde koany jsou defakto metoda introspektivní psychologie, shodná s indickou Džnana jogou, ale beze slov a práce na fyzické činnosti to samé jako např. indická vipasana), Taoismus-v té staré době nikdo nepřišel s uceleným konceptem výuky, ale výpis důsledků cesty jednotlivců z té doby je naprosto relevantní a shodný s jinými mistry napříč východem), integrální filozofická joga - dle Maharišiho (E.Tomáš a P.Brunton). Ta byla poslední kámen domina, který to ve mě celé nakonec strhl. V mém případě to byla praxe Džnana jogy, Asparsajogy a Atmavičary. Ovšem všechny prvky praxe jogy jsou pod jinými názvy obsaženy i v Buddhismu, Hinduismu atd., takže není žádná lepší či horší, všechny vedou k Poznání. Nikdy mě nešlo o tradiční chování komunity v onom prostředí a nebifloval jsem ani ony názvy-co jak se v učení nazývá (v Indii, Japonsku atd., to není podstatné). Šlo mi spíš o pochopení jak co praktikovat, čemu co má sloužit. Jinak to zklozne k tomu, že hledáme nauku, které chceme věřit. Ovšem chtít něčemu věřit a chtít znát Pravdu skrz praxi je trochu rozdíl! Navíc jsem se X let věnoval bojovým uměním včetně relaxačních a meditačních technik a vizualizací, metod soustředění a dechových cvičení, strečing atd. , takže něco jako Hatha joga.

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 17.1.14 21:47:58  
                     

                    Praktikování je možno správně pochopit a naučit se jedině skrz osobu učitele. Kdo se věnuje permanentnímu hledání cesty nebo vytváření vlastní duchovní metody, jistě najde na diskutnících dostatek rušných fór, kde se může realizovat a diskutovat s lidmi podobného založení nebo si může založit i fórum svoje vlastní.

                    Co se týká východních nauk, zcela jistě k nim patří i teoretické vědomosti, které napomáhají správnému pochopení víry a jejímu praktikování. V opačném případě se totiž může stát, že člověk praktikuje třeba desítky let, ale k ničemu to nevede. Nic ve zlém. Snažím se ti tady jen sdělit, že diskuse o "pravdě", případně "dobru", "zlu" a podobných termínech, na které v východních naukách v zásadě nenarazíš, protože jsou výsledkem západního a nikoliv východního stylu myšlení, patří na jiná fóra .. Doufám, že to budeš respektovat. Díky. :2:

                  • Tokrol
                    Tokrol, 18.1.14 01:34:47  
                     

                    1.Praxe není tolik o učení, ale spíš o správném praktikování, což je autointrospektivní psychologie. 2.Skutečná duchovní cesta nemá nic společného s vírou (Zen, Integrální joga, atd.). Kdo do tohoto trochu vidí, to nemůže popřít. 3.Pojmy dobro/zlo, tedy to jak se kdo chová, tedy to jak kdo uvažuje, hodnotí, co to je strach/chamtivost- jako příčina veškerého procesu myšlení, je právě to, co se během duchovní praxe řeší. Respektuji Tvůj názor, ikdyž nesouhlasím s Tvými závěry. Myslím, že se jedná Tvůj povrchní názor na "věc", který vychází z nedostatečného množství informací a z žádné praxe. Sama to víš a já ti to nemám samozřejmě za zlé. Také jsem byl 13 let na začátku. Vypadá to, že tu ze sebe dělám chytrého-vše co píši defakto není z mé hlavy. Přeztože píšu ze své zkušenosti, vše jsem se naučil, pochopil a praktikoval od jiných, kteří praktikovali přede mnou a došli "Vhledu" (a věděli proč, teď to vím i já).

                  • nevimzevim
                    nevimzevim, 2.2.14 16:50:28  
                     

                    No, upřímně řečeno, celá tahle diskuse a tvoje úsměvné popírání citátů z buddhistických knih citovaných výše, byla celkem zbytečná. Proto jsem v ní ani nechtěla pokračovat.
                    Nicméně, co z ní vyplývá, je celkem jasné - ten kdo byl třináct let na začátku, se k němu ještě ani jen nemusel nedostat. V odhadu mého praktikování ses taktéž netrefil. Do budoucna ti přeju více pochopení pro ověřená učení mnoha dávných mistrů (která mám na sobě taktéž - samozřejmě jen částečně - vyzkoušena) a vítězný boj s přeludy vlastní mysli. Zlom vaz. :4:

      • chatka88
        chatka88, 6.3.14 13:44:48  
         

        ta mylná představa skutečné existence..nejde o dualismus?

  • Nella1
    Nella1, 24.12.13 09:44:18  
     

    Hezký a klidný Štědrý den přeje všem Nelluna :4:

    • nevimzevim
      nevimzevim, 24.12.13 13:32:30  
       

      ahoj nellinko, dlouho jsem tě neviděla .. hezké vánoce přeju :4:

  • KarelKeslly
    KarelKeslly, 24.12.13 05:59:22  
     

    Pěkný Šdědrý den,
    ať pod stromečkem máte dárky jen,
    ať vás hezky u srdce hřejí,
    a do Nového roku stěstí, zdraví přeji

  • nevimzevim
    nevimzevim, 8.12.13 02:05:13  
     

    Příští sobotu 14.12. od 15:00 SEČ bude probíhat webové vysílání s Tenzinem Wangyal Rinpočhem, link je stále stejný:

    http://www.ligmincha.org/en/programs/broadcast-page.html

    (na odkazu jsou další informace; vše je v angličtině, nicméně jsou tam k dispozici i odkazy, na kterých bývá přenos tlumočen do jiných jazyků včetně češtiny)

  • nevimzevim
    nevimzevim, 17.11.13 00:54:07  
     

    ".. V Tibetu se čerstvě vydělané kůže rozprostírají na slunci a vtírá se do nich máslo, aby změkly a zvláčněly. Žák je jako ta čerstvá kůže: je tuhý a neohebný, má omezený rozhled a nepružné myšlení. Učení (dharma) je jako máslo vtírané cvičením a slunce jako přímá zkušenost - uplatňuje-li se obojí, stává se žák ohebnějším a otevřenějším. Máslo se však také přechovává v kožených vacích. Necháme-li je tam několik let, kůže ztrvdne jako dřevo, a pak už ji nezměkčí ani sebevětší množství máslo. Člověk, který stráví mnoho let studiem různých učení a obšírně nad nimi rozmýšlí, přičemž zkušenost s praxí má jen nepatrnou, je jako ta tvrdá kůže. Učení může zjemnit tvrdou kůži nevědomosti a podmíněnosti; je-li však přechováváno pouze intelektem praktikujícího, bez praxe a přímé zkušenosti, může takový člověk ve svém porozumění ustrnout a zbytnět. Další učení jej pak už nezměkčí, neprostoupí jeho nitro a nezmění jej. Musíme být opatrní, abych s učením nenakládali jako s intelektuálními vědomostmi, neboť intelektuální porozumění se může stát překážkou moudrosti. .."

    Tenzin Wangyal Rinpočhe: Tibetská jóga snu a spánku, str. 16 (úvod)