Bible a její výklad (exegeze)

Moderovaná diskuze | Kategorie: Náboženství a filosofie
radkojaga (2019-01-14 16:17:05)lupino (2019-01-14 12:00:01)Carbon.de.Castel-Jaloux (2018-11-06 22:35:21)
Bible a její výklad (exegeze)
Založeno: 16. 9. 2018 | Příspěvků: 1 666 | Členů: 3
Správci: visitor77 (hlavní)

- toto forum je moderované a slouží pro výklad (význam biblického slova/textu nemusí být vždy jasný a zrozumitelný) biblických textů SZ a NZ v rámci křesťanské věrouky i v kontextu pohledů a názorů dnešní doby,
- výklad biblických textů se může lišit, a to nejen pro různou věrouku dané církve, ale taky vzhledom na specifický překlad Bible v rámci historických a novodobých překladů křesťanských církví, náboženských „křesťanských“ společností nebo překladů různých autorů a skupin mimo Církve.
Pozn.: proto pro všeobecný konsenzus, odstranění nedorozumění, citujeme z překladů Písma přijatých všeobecně kresťanskou biblistikou (ČEP/SEP, Jeruzálémská Bible, NeoVulgata).
http://www.biblenet.cz/
http://www.obohu.cz/bible/index.php?k=Gn&kap=1&styl=JB
http://bible.liturgie.cz/search1.php (NeoVulgata NZ/CZ)
http://mojabiblia.sk/ (NeoVulgata/SK)

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!

  • visitor77
    visitor77, 14.1.19 10:29:07  
     

    Mravne dobré skutky (mravnosť skutku)
    Mravne dobrý skutok je/musí/môže (byť):
    - vždy v súlade s vôľou Boha, definuje ich evanjelium/ Božie slovo:
    - byť v súlade s dobrým svedomím (nie prekrúteným a zmanipulovaným - verejnou mienkou, osobnou filozofiou, či náboženstvom, osobnou morálkou, a pod.),

    - môže ho uskutočniť každý človek (veriaci, neveriaci, pohan, vzdelaný, nevzdelaný, černoch, beloch,...) v súlade so svojím dobrým svedomím (bez výčitiek svedomia), ktoré má každý bez výnimky (aj pohania, Rim 2, 14, 15),

    - v konečnom dôsledku vždy spôsobuje radosť, dobro a potešenie pre toho, kto ho uskutoční, ako aj pre ostatných (aj keď je niekedy spojený s bolesťou, nedostatkom a strádaním konateľa skutku i ostatných),

    - vždy, a za každých okolností, zachováva život, je pre život, podporuje život ako najväčší dar Boha, lebo život dáva a má právo zobrať len Boh,

    - odmieta vzatie si života, ako aj života iných, pre egoistické, propagandistické, reklamné, politické a iné účely,

    - povoľuje aj obetu života z lásky za iného/blížneho (morálna teológia definuje kedy a za akých okolností),

    - je ním aj mučeníctvo za vieru, za národ, vlasť,
 za ľudské ideály všeobecného dobra,
    - je výnimočne aj vlastné zobratie si života (ak to sám uzná vo svedomí za za vhodné, a vie, že nemá síl to vydržať), keď človeku hrozí kruté dlhodobé mučenie, kedy sa trýzniteľ vyžíva v beštiálnych metódach mučenia s konečný cieľom pripraviť mučeného o život,

    - je aj medicínske ukončenie života v medicínsky beznádejnej situácii (medicínsky indikované zlyhanie dôležitých orgánov v stave kómy, a nie je žiadna nádej ich funkcie obnoviť,

    - vždy rešpektuje slobodu človeka (i náboženskú) v zmysle: miluj a rob čo chceš, dovolené je len to, čo je v súlade so svetským a hlavne Božím zákonom; o mravne dobrých skutky učí Cirkev, nie náboženská spoločnosť, spoločenstvo mimo Cirkvi,
    - je nevyhnutný pre spásu, lebo vždy (alebo má byť) je konaný z lásky k Bohu alebo blížnemu...

    • visitor77
      visitor77, 14.1.19 11:05:30  
       

      Mravne dobré skutky vždy vedú ku spáse :
      Jn 6, 29: Ježíš jim odpověděl: „Toto je skutek, který žádá Bůh: abyste věřili v toho, koho on poslal.“
      Flp 2, 12: A tak, moji milí, jako jste vždycky byli poslušní – nikoli jen v mé přítomnosti, ale nyní mnohem více v mé nepřítomnosti – s bázní a chvěním uvádějte ve skutek své spasení.

  • visitor77
    visitor77, 7.1.19 13:55:47  
     

    Ef 4
    26‚Hněváte-li se, nehřešte.‘ Nenechte nad svým hněvem zapadnout slunce
    exegéza:
    je to krásny a poučný verš ap. Pavla, milujem ho - hovorí o tom, s čím sa stretávame denne,
    - hnev môže byť aj spravodlivý (proti niekomu, kto potláča alebo ignoruje pravdu), v hneve máme často zatiahnutý mozog chmárami, v hneve si často vyjasňujeme nedorozumenia (i v manželstve), ale pritom (hoci naštvaní) nemusíme hrešiť,
    - naviac, ten záver verša je nádherný, je to skúsenosť vekov - keď sa blíži večer a zapadá slnko, je čas pouvažovať, ako vznikol náš hnev, vstúpiť do seba, zistiť, čo sme vlastne chceli svojím hnevom dosiahnuť, - podstatné je hlavne neísť spať bez toho, aby sme si predtým spor so svojím blížnym nevyjasnili, snažili sa nedorozumenie odstrániť a v pokoji ísť do postele - lepšie sa potom aj zaspáva (hnev je tlmičom spánkového hormónu-melatonínu), - komu sa to podarí (musí sa k tomu prinútiť, prinútiť svoje ego, Ježiš to nariaďuje), tak vyhráva (nastoľuje pokoj) v manželských, rodinných a medziľudských vzťahoch...

    • visitor77
      visitor77, 7.1.19 19:40:57  
       

      ad.:
      oprávnený je len spravodlivý hnev - ten spočíva v nenásilí, na miernosti, empatii, kedy nemá miesto silné, hrubé, ani vulgárne slovo, ani nenávisť, v spravodlivom hneve sa nestráca láska,
      - spravodlivý hnev je v pokoji, požaduje apel na poučenie, napomenmutie, nájdenie, preukázanie/dokázanie a presadenie pravdy...

    • visitor77
      visitor77, 7.1.19 20:00:12  
       

      Boží hnev - aby sa preukázala Božia spravodlivosť
      Jn 3, 36 Kdo věří v Syna, má život věčný. Kdo Syna odmítá, neuzří život, ale hněv Boží na něm zůstává“ Řím 1, 18 Boží hněv se zjevuje z nebe proti každé bezbožnosti a nepravosti lidí, kteří svou nepravostí potlačují pravdu.
      Řím 2, 8 Ty však, kteří prosazují sebe, odpírají pravdě a podléhají nepravosti, očekává hněv a trest.
      Řím 3, 5 Jestliže však naše nepravost dává vyniknout spravedlnosti Boží, co k tomu řekneme? Není Bůh, po lidsku řečeno, nespravedlivý, když nás stíhá svým hněvem?
      Ří 4, 15 Zákon s sebou nese Boží hněv: kde není zákon, není ani přestoupení zákona.
      1 Tes 1, 10 a očekávali z nebe jeho Syna, kterého vzkřísil z mrtvých, Ježíše, jenž nás vysvobozuje od přicházejícího hněvu.
      ZJ 6, 16 a volali k horám a skalám: „Padněte na nás a skryjte nás před tváří toho, který sedí na trůnu, a před hněvem Beránkovým!“
      ZJ 6, 17 Neboť přišel veliký den jeho hněvu; kdo bude moci obstát?

  • visitor77
    visitor77, 2.1.19 10:45:12  
     

    BOŽIE KRÁĽOVSTVO
    - Božie královstvo je stav spaseného človeka v nebi po všeobecnom súde (po rozhodnutí sudcu Ježiša Krista pri jeho II. príchode podľa Mt 25, kedy Ježiš zoberie so sebou spasených a zavrhne zatratených do pekla);
    - ap Pavel píše, že:
    1 Kor 2, 9 ...‚Co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani člověku na mysl nepřišlo, připravil Bůh těm, kdo ho milují.‘
    - Božie kráľovstvo je už medzi nami, to znamená, že človek veriaci v Boha zjaveného v Kristovi ho žije už v pozemskom živote, a po telesnej smrti je to len prechod do stavu večnosti, lásky, spoločenstva spasených spolu so sv. Trojicou,
    - Božie kráľovstvo nie je/nebude žiadna "pozemská" vláda Krista, ale nebeský stav lásky, kedy Otec, Syn a Duch Svätý bude so spasenými v stave lásky, radosti, priateľstva, nesmrteľnosti, kedy budeme vidieť Boha z tváre do tváre takého, aký v skutočnosti je,
    ap. Pavel v tomto kontexte píše:
    1. Kor 13, 12 Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář. Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.

    • visitor77
      visitor77, 2.1.19 11:09:43  
       

      Mt 25
      34 Tehdy řekne král těm po pravici: ‚Pojďte, požehnaní mého Otce, ujměte se království, které je vám připraveno od založení světa.
      41 Potom řekne těm na levici: ‚Jděte ode mne, prokletí, do věčného ohně, připraveného ďáblu a jeho andělům!

      myslím, že tieto dva texty hovoria jasne o Poslednom súde, Kristovom rozdelení na spasených a zavrhnutých/zatratených, kedy už nikto nepovie ani slovo, bude len súdený a obhajovaný Kristom (tu už nebude možná žiadna prosba, ani omluvy, výmluvy, a pod.), je proste rozhodnuté! (SJ proti Písmu tvrdia, že pri tomto súde bude ešte možnosť osobného rozhodovania, či sa súdený bude/nebude chcieť prispôsobiť, prijať/neprijať vôľu Boha, čo je nezmysel),
      - Kristov Posledný súd bude postavený na kritériách kvality pozemského života, kde jediným a rozhodujúcim kritériom spásy bude viera, skutky lásky a milosrdenstva konané počas pozemského života...iste, Ježiš bude spravodlivý sudca, ale i obhajca - iste zváži aj veci (a okolnosti života súdeného), o ktorých človek nemá ani tušenie, takže iste budú milióny "prekvapení" (tých, ktorých ľudia odsúdili do pekla, budú spasení, a ktorých posielali do neba, budú zavrhnutí)...

  • visitor77
    visitor77, 1.1.19 14:24:27  
     

    dnes (1. januára) R(KC) (a 22 východných cirkví s ňou zjednotených vo viere) slávi Pannu Máriu ako "Bohorodičku", čím už samotný názov hovorí, že Panna Mária je matkou božskej osoby Ježiša Krista - Slova, ktoré je Boh (Jn 1, 1), a to Slovo-Boh sa stalo telom a prebývalo medzi nami (Jn 1, 14),
    - všeobecný cirkevný koncil v Efeze (431) takto vyhlásil Pannu Máriu ako matku Boha, čím poprel Nestoriov (carihradský patriarcha) blud, ktorý označil Pannu Máriu len za Kristorodičku (Christ-tokos), t.j., že je len matkou Krista človeka....
    - tým Efezský koncil priznal Panne Márii nesmiernu dôstojnosť, pretože jej, ako jedinej, priznal vznešené božie materstvo - že je matkou druhej božskej osoby Trojice - Ježiša Krista, Božieho Syna, Boha z Boha...

  • hrdy.moravak
    hrdy.moravak, 31.12.18 18:46:55  
     

    Visitore, a je kolem tebe ve společenství víc takových ortodoxních jako jsi ty? A jak vycházíš s těmi, co se za ortodoxní označit nedají?

    • visitor77
      visitor77, 31.12.18 19:01:33  
       

      je to v pohode, je vecou každého, aký štýl vzťahu ku Cirkvi zvolí, viem však zo skúsenosti, že liberálny prístup a štýl "veriaceho" ho odpúta od Cirkvi (diabol nikdy nespí), stane sa akýmsi filozofickým veriacim (alebo vôbec) - nechodí k sviatostiam (hlavne odmieta pokánie v Cirkvi/spoveď, a tak pochopiteľne i eucharistiu), možno tak 2 razy za rok ide formálne do kostola (na Vianoce a Veľkú noc - a často ani to), a to je postupne strata viery...
      - už som tu uviedol výrok nebohého slovenského kard. Korca o tých, ktorí v liberálnom prístupe postupne odmietali Cirkev, a tak postupne aj stratili vieru, a čo to do budúcnosti znamená pre ich rodiny a rody - odpadnutie rodín od viery v budúcich generáciách...
      - a práve ortodoxný prístup k viere v Cirkvi (akási zvýšená disciplína vo viere v Cirkvi) je jediným faktorom pre zachovanie viery otcov, tradície viery pre budúce generácie (tak to robili aj naši otcovia)...

      • hrdy.moravak
        hrdy.moravak, 31.12.18 21:14:56  
         

        Jaký výrok kardinála Korca? A proč je nebohý? Nechápu...

        • visitor77
          visitor77, 31.12.18 21:16:33  
           

          nebohý = po smrti...

          • hrdy.moravak
            hrdy.moravak, 31.12.18 21:31:58  
             

            Nechápu stále, ale nemusím rozumět všemu, že!
            A ten výrok?

  • hrdy.moravak
    hrdy.moravak, 29.12.18 10:29:14  
     

    Kázání v den slavnosti narození Páně

    Slyšeli jsme Lukášovo vyprávění o tom, jak Josef s Marií, která byla ve vysokém stupni těhotenství, narazili v Betlémě na zamčené dveře a uzamčená srdce – nebylo pro ně místo pod střechou.
    Nevím, zda na těch dveřích bylo napsáno „Betlém Betlémákům“, „Toto město je naše“, „Žádné rodiny z Galileje tady nechceme“ – víme, že pro ně zbylo místo jen ve chlévě. A přece právě jen kvůli nim ještě po 20 stoletích vzdělaní lidé na celé planetě vědí, co znamená slovo Betlém.

    Avšak nejen Betlém byl příliš úzký a uzavřený pro dítě této noci. Tehdejší izraelské náboženství, jak ho představovali kněží a vykladači Zákona, se ukázalo jako příliš úzký prostor pro Ježíše a jeho zvěst.
    Ježíš říká farizeům, představitelům náboženství příkazů a zákazů: Vám bude Boží království vzato a dáno těm, jimiž pohrdáte. Ti vás předejdou do Boží náruče.

    Neděje se něco podobného s dnešní podobou křesťanství? Dělají si ti, kteří z křesťanství udělali uzavřený systém definic, příkazů a zákazů, právem monopol na dítě této noci? Slyšeli jsme andělskou zvěst: Zvěstuji vám velikou radost, radost pro všechny lidi.

    To je velice výstižně řečeno.

    • radkojaga
      radkojaga, 29.12.18 11:15:44  
       

      moc pěkné kázání, děkuji :2:

    • visitor77
      visitor77, 30.12.18 20:20:48  
       

      nie je to pekné kázaní, je tam niekoľko tvrdení, nelogických spojení a nezmyslov, nezmyselných spojení, terminologických nezmyslov, akokeby to bolo kázaní nejakého neználka, protestantského kazateľa, neschopného rozlišovať veci (judaizmus vs kresťanstvo), ktorý naviac nemá v obľube RKC...

      pozn.: Písmo je plné príkazov a zákazov...a tie výrazy "monopol ne dítě", "dnešná podoba křesťanství" - miešanie nemiešateľného, - spájanie správania sa farizejov (judaizmus) s dnešnými kňazmi (kresťanstvo), a pod., to je úsmevné...nepodarilo sa ti to...

      • hrdy.moravak
        hrdy.moravak, 31.12.18 09:20:52  
         

        Nemáš strach, že při posledním soudu na tebe použije Bůh stejná měřítka, podle kterých soudils v životě ty?
        Já na tvém místě bych se třepal hrůzou už teď...

        • visitor77
          visitor77, 31.12.18 10:19:31  
           

          rozum hovorí, že to kázaní má nejakého autora a slušnosť dodáva, že toho autora treba uviesť...a nepodsúvaj, len som vyjadril svoj názor na to kázání,... - a je vec Boha, nie teba, aby si diktoval Bohu, čo má/by mal urobiť, a či mám mať strach...ja strach nemám, a nikomu ten strach nepodsúvaj, ja debatujem vecne a slušne -...to inak debatovať nedokážeš?...

          • hrdy.moravak
            hrdy.moravak, 31.12.18 11:29:09  
             

            To máš pravdu, toho autora jsem měl uvést. Ale když on mě "rozum hovoril" abych to raději nedělal, abych měl ohled na tvoje zdraví, protože vím jaký máš na autora názor.
            No ale když jinak nedáš...
            http://halik.cz/cs/tvorba/proslovy-kazani/proslov/90/

            • visitor77
              visitor77, 31.12.18 14:12:34  
               

              tušil som, on sa vzdialil od Cirkvi, a tak sa aj vyjadruje, hádže "sofistikovane/inteligentne" (filozoficky) na kresťanstvo aj na RKC špinu - medzi riadkami to vidieť) ...neuvedomuje si, resp. si nechce uvedomiť, že RKC je jedna, svätá, apoštolská, katolícka/univerzálna Kristova Cirkev, a tie turbulencie v nej (hriech) je otázka jej hriešnych príslušníkov, takže RKC nikto (okrem Boha) nemôže na zemi súdiť, reptať proti nej, pomlouvat, osočovat (ani všeobecne) - reptáme proti jej hriešnikom...

              • hrdy.moravak
                hrdy.moravak, 31.12.18 14:36:37  
                 

                Tady je krásně vidět, jak na tom každý z nás co se týče schopnosti diskutovat je. Ty napíšeš o P. Halíkovi že se vzdálil církvi, že na ni háže špínu, že je sběratelem světských ocenění atd. a já jsem v klidu, myslím si svoje a ctím tvé právo na vyjádření.
                Já napíšu, že arcibiskup Sokol spolupracoval s STB a ty to okamžitě smažeš.

                • hrdy.moravak
                  hrdy.moravak, 31.12.18 14:39:57  
                   

                  Podle mého názoru jsi ještě nedospěl do stavu, kdy bys byl schopen přijat myšlenky P. Halíka a přemýšlet o nich.
                  Trčíš ve středověku příteli a je toho ještě mnoho, co máš pochopit.

                • visitor77
                  visitor77, 31.12.18 14:52:29  
                   

                  ja ťa len opravím, že arcb. Sokol nespolupracoval s Štb, naopak, robil si z nich srandu, preto ho zapísali do zoznamu - nikto nikdy mu tú domnelú spoluprácu (vedúcu k poškodeniu Cirkvi) nedokázal...

                  • hrdy.moravak
                    hrdy.moravak, 31.12.18 15:04:36  
                     

                    Tvoje loajalita je neskutečná! Nebo naivita? Nevím...!
                    Co myslíš, spolupracoval nějaký slovenský kněz nebo biskup za totality s STB?

                  • wwwJIRI.cz
                    wwwJIRI.cz, 31.12.18 15:18:25  
                     

                    Mnoho církevních hodnostářů "spolupracovalo" s stb s VĚDOMÍM CÍRKVE, bylo domluveno, že dotyčný bude spolupracovat formálně, něco nepodstatného občas fízlům nahlásí a všichni budou mít klid, vlk se nažral a koza zůstala celá

                • visitor77
                  visitor77, 31.12.18 14:55:42  
                   

                  už viackrát som napísal, že proti p. Halíkovi (o to vic, ak jeho kňazstvo je pravé) nemám osobne nič, len jeho vystupovanie a publ. činnosť, ako aj zbieranie ocenení (často od skrytých nepriateľov Cirkvi) neladí s mojím presvedčením, s mojou ortodoxiou...

                  • hrdy.moravak
                    hrdy.moravak, 31.12.18 15:15:39  
                     

                    A nenapadlo tě nikdy, že tvoje ortodoxie tě svazuje? Kdyby byl třeba Don Bosko stejně ortodoxní jako ty, salesiáni by stoprocentně nebyli založeni?

                  • visitor77
                    visitor77, 31.12.18 15:18:05  
                     

                    naopak, ortodoxia oslobodzuje, nie je závislá na liberalizme...

                  • visitor77
                    visitor77, 31.12.18 15:20:58  
                     

                    svoje kňazstvo ešte s absolútnou istotou nedokázal pred primasom/Cirkvou (sú veľké pochybnosti), a tak človek má prinajmenšom zmiešané pocity...

                  • hrdy.moravak
                    hrdy.moravak, 31.12.18 15:24:00  
                     

                    Arcibiskup Sokol svoje tvrzení, že s STB nespolupracoval taky s absolutní jistotou nedokázal...

                  • visitor77
                    visitor77, 31.12.18 15:25:09  
                     

                    dokázal...

              • wwwJIRI.cz
                wwwJIRI.cz, 31.12.18 14:59:46  
                 

                Ateistům a lidem kterým není pořád něco recht halík vyhovuje, to jeho krasořečení se ztrácí v mlze banalit a citátů, on hlavně NASLOUCHÁ, po nikom nic nechce, všichni mají tu svou pravdu, nic nikdo nemusí, přikázání jsou JEN rady, dělej si co chceš, to už vybízel satan v ráji, k cochcárně.

                • visitor77
                  visitor77, 31.12.18 15:17:29  
                   

                  áno, sledujem aj prejav a mimiku katolíckeho kňaza, spoločnosť, médium (TV/rozhlas, nebulvár/bulvár, a i.) v ktorých vystupuje, vzťah a rétoriku k ostatným kňazom Cirkvi, hlavne k biskupom národnej konferencie (Česká biskupská konferencia, Slovenská biskupská konferencia), jeho vzťah a reči smerom pápežovi, k jeho výrokom, prejavom,..., Vatikánu, primasovi daného národa, či má/nemá farnosť, ako tam pôsobí, aké je jeho renomé (hlavne duchovnosť), jeho obliekanie (či si vôbec niekedy na verejnosti dá/nedá kňazský talár, alebo je stále v v saku, košeli a kravate), domáce a medzinárodné ceny, ktoré dostáva, a hlavne od koho, jeho ne-/uzobranosť a mnimiku (pohyb rúk) pri slúžení sv. omše, jeho modlitebný štýl (poloha pri modlitbe), obsah jeho modlitieb, ako sa ne-/vyjadruje k celibátu, či rozkladá alebo spája národ (hlavne členov Cirkvi), k sviatostiam, a mnoho iných vecí....potom si o danom kňazovi/bikupovi urobím svoj vlastný názor, ale nikdy ho nedehonestujem, lebo veľa vecí o ňom neviem...

                  • hrdy.moravak
                    hrdy.moravak, 31.12.18 15:21:42  
                     

                    Chudák pan profesor! Ten kdyby jenom tušil, že místo STB, která ho sledovala za totality, ho teď bystře pozoruje neméně bystré a kritické oko ze Slovenska...!

                  • wwwJIRI.cz
                    wwwJIRI.cz, 31.12.18 15:23:49  
                     

                    Ateisté vždy rádi poslouchají bezobsažné éterické řeči, které je k ničemu nezavazují, vždyť se nakonec všichni v tom nebíčku sejdeme, že

                  • visitor77
                    visitor77, 31.12.18 15:24:48  
                     

                    ten príspevok nebol konkrétne o p. Halíkovi...

                • visitor77
                  visitor77, 31.12.18 15:31:31  
                   

                  ano, dobrý (vyznačujúci sa svätosťou) katolícky kňaz ateistom a liberálom nevyhovuje, a nechodí ani do profánnych médií, kde sú vždy nastražené otázky pre dehonestáciu Cirkvi, a ani sa nepachtí a nezbiera medzinárodné ceny, a ceny od všelijakých štátnych/nekatolíckych univerzít, liberálnych inštitúcií, spoločností a spolkov...

            • visitor77
              visitor77, 31.12.18 14:13:41  
               

              a jeho kázání je mimo môjho vnímania Cirkvi a jej problémov (jej hriešnikov)....

          • wwwJIRI.cz
            wwwJIRI.cz, 31.12.18 14:51:25  
             

            Jedna z dalších leváren, co kdybyste náhodou pochválil halíka, to by byla sranda :8:

            No ale, varovné čidlo zafungovalo skvěle :1:

        • visitor77
          visitor77, 31.12.18 10:29:12  
           

          ty si na svojom mieste, a na mojom mieste nikdy nebudeš, tak mi ani nepodsúvaj, čo by si ty robil, keby si bol na mojom mieste...opakujem, strach má mať ten, čo neustále podsúva svoje predstavy a myšlienky iným, akí prý sú (on ich tak vidí vo svojej predpojatosti), čo s nimi bude (čo Boh prý urobí s nimi), a pod. - a naviac provokuje (a to je názor aj iných)...buď tak milý, a aspoň na konci starého roku a na začiatku nového roku buď milý:-)

    • wwwJIRI.cz
      wwwJIRI.cz, 31.12.18 15:38:33  
       

      Ano je to hloupé vyprávění, které dělá nemístné narážky na náš národ, vládu i církev, která halíka živí.

      Betlém byl plný pocestných kteří se přišli zapsat k sčítání lidu, Marie byla těhotná tak šli asi pomaleji, možná je všichni předběhli a přišli do Betléma, který byl plný k prasknutí, proto nenašli místo, jen ve chlévě. Udělat z tohoto příběhu politickou frašku, může jen halík.

      • visitor77
        visitor77, 31.12.18 15:45:41  
         

        dobrý postreh!..taky sa to aj tak v Cirkvi interpretuje, ale niekto z toho robí judaisticko-ježišovskú politicky ladenú komédiu:-)

        • wwwJIRI.cz
          wwwJIRI.cz, 31.12.18 15:58:13  
           

          Církve nenaplní kostely tím, že půjdou lidem na ruku, tím, že budou změkčovat evangelium, můžeme byt klidní, plní se je Ježíšova slova - Jen až přijde Syn člověka, zdali nalezne víru na zemi?

  • wwwJIRI.cz
    wwwJIRI.cz, 28.12.18 20:27:18  
     

    visitor77, 28.12.18 18:09:36 @!!!
    4 evanjeliové texty + text v 1 Kor
    Ježiš to povedal nielen svojim učeníkom, ale jeho slová sú aj perspektíve budúcnosti - povedal to pre celé dejiny všetkým, ktorí v neho uveria - t.j., všetci to majú tak majú robiť, je to prikázanie pre celú Cirkev až do skončenia sveta:
    - najprv teda povedal "jedzte..., a pite..., toto JE moje (skutočné) telo a krv"...a až potom, čo povedal ("jedzte a pite"), dodal, aby to "robili na jeho pamiatku",
    - a apoštolské cirkvi (ktoré majú inštitút kňazstva s apoštolskou postupnosťou) to tak od počiatku dodnes robia, a budú robiť až do skončenia sveta,
    V tomto kontexte je zaujímavý a vypovedajúci text ap. Pavla 1 Kor:
    1 Kor 11, 24, 27, 28, 29:
    24 vzdal díky, lámal jej a řekl: „ TOTO JEST MÉ TĚLO, KTERÉ SE ZA VÁS VYDÁVÁ; to čiňte na mou památku.“
    27 Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně NEHODNĚ, PROVINÍ SE PROTI TĚLU A KRVI PÁNĚ.
    28 Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.
    29 Kdo jí a pije a NEROZPOZNÁVÁ, ŽE JDE O TĚLO PÁNĚ, JÍ A PIJE SÁM SOBĚ ODSOUZENÍ.
    - sú to vážne slová ap. Pavla o duchovnej disponovanosti toho, kto prijíme telo a krv Pána - teda žiadna symbolika, ale skutočnosť živého tela a krvi Kristovej v lámanom premenenom chlebe a víne...keby v chlebe a víne nebolo skutočné živé telo a krv Pána, ap. Pavel by tak neapeloval na tej nutnosti "disponovanosti" k eucharistii, teda na to: "JÍ A PIJE SÁM SOBĚ ODSOUZENÍ"...

    wwwJIRI.cz
    wwwJIRI.cz, 28.12.18 20:26:34 smazat@!!!
    Z těch textů mi neplyne, že by měl kněz někomu odepřít službu

    Marek 9, 38Jan mu řekl: „Mistře, viděli jsme kohosi, kdo v tvém jménu vyhání démony, ale s námi nechodil; i bránili jsme mu, protože s námi nechodil.39Ježíš však řekl: „Nebraňte mu! Žádný, kdo učiní mocný čin v mém jménu, nemůže mi hned nato zlořečit.
    40Kdo není proti nám, je pro nás.

    • visitor77
      visitor77, 28.12.18 21:15:02  
       

      Jiří hovorí o niečom inom...

      • wwwJIRI.cz
        wwwJIRI.cz, 28.12.18 23:13:12  
         

        Ano, ale v principu je to podle mě použitelné. Asi jako když se dá použít argument obětovaného masa modle, na vánoční zvyky.

        • radkojaga
          radkojaga, 29.12.18 08:19:51  
           

          podle mě neodepře službu tím, že nepodá Eucharistii. Je to posvátný úkon, kdysi se setkávali lidé tajně a byli zasvěcování... existoval katechumenát a tam se lidé připravují k posvátnému aktu. Takže každý kněz ihned nabídne rozhovor a možnost přípravy na přijímání (katechumenát)

          • wwwJIRI.cz
            wwwJIRI.cz, 29.12.18 11:20:46  
             

            Podle mě - je sice zajímavý argument, ale tady jsme na exegezi textu, tak by to mělo bÿt podle exegeze textu, nebo ne.

            • radkojaga
              radkojaga, 29.12.18 11:22:47  
               

              nejsem vzdělaná v katechezi, proto píšu svůj názor. Tedy pokaždé musím dodat "podle mě" aby nedošlo k mýlce, že je to oficiální stanovisko.

  • hrdy.moravak
    hrdy.moravak, 28.12.18 13:27:29  
     

    Miluj Boha, miluj bližního, miluj svého nepřítele.
    Naplněním zákona je láska.

    • hrdy.moravak
      hrdy.moravak, 28.12.18 14:37:19  
       

      Miluj, a dělej co chceš. To řekl svatý Augustýn a já jsem přesvědčen, že když s tím přišel, byl od těch pravověrných a akurátních bratrů, co ctili zákon a plnili všechna přikázání na 102% nepochopený a označovaný málem za kacíře. Protože co je Bohu milejší, než přesně plnit všechno do posledního puntíku! Co když potom někdo vezme Augustýnova slova vážně a začne něco zanedbávat?

      • visitor77
        visitor77, 28.12.18 14:46:24  
         

        píšeš nezmysly, to čo si myslíš ty...
        - sv. Augustín je svätý, je učiteľom Cirkvi, tak mu nepodsúvaj, čo si myslíš osobne ty: "a já jsem přesvědčen, že když s tím přišel, byl od těch pravověrných a akurátních bratrů, co ctili zákon a plnili všechna přikázání na 102% nepochopený a označovaný málem za kacíře"...přesvědčen si ty, a nikto iný...

        • hrdy.moravak
          hrdy.moravak, 28.12.18 14:52:29  
           

          Ty opravdu nejsi normální! Kritizuješ, hodnotíš a urážíš všechny kolem tebe, kteří se dopustí té drzosti projevit svůj názor. Pýcha a neomylnost z tebe stříká ze Slovenska až sem.

          • visitor77
            visitor77, 28.12.18 14:55:07  
             

            nepodsúvaj svoje osobné dojmy, videnia a presvedčenia napr. sv. Augutínovi, ktoré nie sú založené na pravde, a bude pokoj...to, čo ty tvrdíš o Augustínovi, nie je pravda...

            • hrdy.moravak
              hrdy.moravak, 28.12.18 15:08:17  
               

              Nevšiml sis že nic netvrdím? Informuju o svém přesvědčení založeným na zkušenostech. A ty mě utvrzují v přesvědčení, ž kdokoliv přijde s něčím novým, tak předběhne dobu a na to, aby ho ostatní ocenili si musí počkat a někdy to ani do své smrti nestihne. A někdy přijde uznání za sto i víc let, nebo vůbec.
              Tak to prostě chodí...

              • visitor77
                visitor77, 28.12.18 18:26:07  
                 

                ty máš skúsenosti so sv. Augustínom? - čo si od neho čítal? - ja napr. jeho "Vyznania" a hodne i z "Teologickej Summy"...

      • visitor77
        visitor77, 28.12.18 14:46:50  
         

        tvoje dojmy sú len tvoje, nikoho iného v Cirkvi...

        • hrdy.moravak
          hrdy.moravak, 28.12.18 15:09:05  
           

          Hraješ si na vševědoucího? Jsi trapný.

          • visitor77
            visitor77, 28.12.18 15:11:30  
             

            najprv po sebe čítaj, čo píšeš...

      • radkojaga
        radkojaga, 28.12.18 16:34:13  
         

        Nebyl označován za kacíře, je třeba si o něm něco přčíst i o jeho filosofickém zápase o pravdu.
        Přečti si nějaké jeho dílo, jeho životopis i jeho zápasy s různými skupinami /pelagiáni, donatisté/ Jsou to úžasné myšlenky které v té době byl schopen formulovat. Nelze ho zjednodušit na hesla či citáty, nýbrž poctivě si od něho něco přečíst. čím procházel... k čemu došel. A odkud máš že zůstával nepochopený? Kým? Měl určitě spoustu odpůrců v různých skupinách které se v té době formovali, patří k učitelům církve a jeho myšlenky a výklady jsou předmětem studia.

        • radkojaga
          radkojaga, 28.12.18 16:40:55  
           

          četla jsem Vyznání, velmi těžké čtení.

          ale tady jsem našla moc pěkný odkaz, i o velkém obrácení sv. Augustina. To je skutečný zázrak, takhle působí Bůh:
          https://www.augustiniani.cz/sv-augustin/zivot-sv-augustina-aurelius-augustinus-354-430

        • hrdy.moravak
          hrdy.moravak, 28.12.18 16:53:59  
           

          Já nepíšu nic o tom, že byl nepochopený, tos napsala ty. Ale pak zopakovalas jinými slovy to, co jsem vyjádřil já. "Měl určitě spoustu odpůrců v různých skupinách které se v té době formovali" - to je přesně to, co jsem měl na mysli!
          Čti pozorně co píšu a nepodsúvaj, ano? :4:

          • radkojaga
            radkojaga, 28.12.18 16:58:07  
             

            :2: :2: Po svém obrácení zcela respektoval Ambrože, který přispěl k jeho obrácení. Předtím možná měl názor miluj a dělej co chceš, měl syna a vyhnal ženu s dítětem etc. byl ctižádostivý, po svém obrácení zpokorněl.

        • visitor77
          visitor77, 28.12.18 18:22:51  
           

          problém moraváka je v tom, že vyjadruje o niekom/niečom svoje dojmy, presvedčenia (bez toho, aby si zistil skutočnú pravdu, konkrétnu vierouku Cirkvi alebo skutočnú prezentáciu svätcov Cirkvi), ktoré sú však ďaleko od pravdy, či vierouky alebo názorov Cirkvi, a toto podsúva ako "málem" (napr. sv. Augustína) za kacíře"...sv. Augustín nikdy nijakým kacírom nebol (i keď mal "dva životy": pred- a po obrátení, hlavne pod vplyvom milánskeho biskupa Ambróza)...

          • radkojaga
            radkojaga, 28.12.18 18:27:57  
             

            Ano, Augustin nebyl kacířem a vedl život světský a po obrátění zcela Bohu oddaný. Ten citát je vypsaný z knihy citátů... tedy nepíše sse tam v jaké souvislosti to napsal, protože jsou citáty kterými to popírá a říká, že máme milovat Boha a nikoliv svět, nenásledovat lásku k světu... tedy nedělat vždy to k čemu nás nutí láska, rozlišovat. ale to už jsou souvislosti... zjednodušené vytrhávání slov může vést k překrucování významu toho co Augustin zamýšlel a přizpůsobování svým osobním zájmům.

            • visitor77
              visitor77, 28.12.18 18:36:20  
               

              Augustínov výrok "miluj a rob čo chceš" samozrejme vychádza z evanjelia/apoštolských listov, a treba ho chápať ako:
              1. v prvom rade musíš milovať evanjeliovou láskou (k Bohu a blížnemu),
              2. ak to dokážeš, "rob to, čo chceš" - čo znamená, že nebudeš robiť vše co se ti líbí a zalíbí, ale budeš robiť len to, čo je dobré, bohumilé, láskyplné - to, čoho výsledkom bude v evanjeliovej mravnosti osobné a spoločenské dobro,
              - tento Augustínov text mravní liberáli (aj v Cirkvi) zneužívajú v tom, že zahŕňajú do toho aj napr. sexuálny život, teda, ak miluješ, tak môžeš aj mimomanželsky sexovať, čo je samozrejme mýlne, to nie je v súlade s Augustínovým výrokom...

              • radkojaga
                radkojaga, 28.12.18 18:38:42  
                 

                já to chápu ve smyslu, že máme milovat tak, jak Ježíš miloval nás. Není předem dané, co jsou tyto činy... tedy vycházejí z našeho "fiat" staň se vůle tvá... nikoliv má.

                • visitor77
                  visitor77, 28.12.18 18:40:02  
                   

                  iste...

                • visitor77
                  visitor77, 28.12.18 18:48:51  
                   

                  my však nedokážeme milovať tak, ako miloval Ježiš, našou úlohou a cieľom je sa k tomu priblížiť, čo sa dá len osvojením si a akceptovaním evanjeliových rád (a k tomu máme v RKC aj sviatosti)...

                  • radkojaga
                    radkojaga, 28.12.18 18:53:55  
                     

                    to nepopírám... dostali jsme také rozum, abychom nenásledovali každé hnutí srdce

                  • visitor77
                    visitor77, 28.12.18 19:07:07  
                     

                    rozum často sleduje (hlavne u neveriach) to, čo je vhodné a výhodné, pragmatické - nie to, čo je prirodzene morálne/etické, a ešte menej to, čo je v súlade s evanjeliovou morálkou...

                  • radkojaga
                    radkojaga, 28.12.18 19:36:02  
                     

                    řeč je ale o lásce... tedy milování, tady by měl rozum zasáhnout aby srdce nebylo vlečeno

                  • visitor77
                    visitor77, 28.12.18 19:40:15  
                     

                    láska bez rozumu neexistuje:-)

                  • visitor77
                    visitor77, 28.12.18 19:43:01  
                     

                    a rovnako rozum bez lásky je slepý a mŕtvy...teda rozum (ten evanjeliový, zvažujúci a rozlišujúci dobré a zlé) je vždy v jednote s láskou...

              • visitor77
                visitor77, 28.12.18 18:39:25  
                 

                add: v partnerských mimomanželských vzťahoch sa často zamieňa zalíbení za lásku...

                • radkojaga
                  radkojaga, 28.12.18 18:41:34  
                   

                  HOdně jsem přemýšlela o zapuzení Augustinovy milenky na naléhání matky... měl s ní syna. V důsledku jde i o odpovědnost za činy. Co je omluvitelné, žejo. Jak se postavit k odpovědnosti za to co přivedu na svět.

                  • visitor77
                    visitor77, 28.12.18 18:47:08  
                     

                    iste nasledoval príklady niektorých apoštolov z evanjelia, ktoré mali ženy a deti - ak si dobre spomínam (z "Vyznaní" - čítal som to veľmi dávno), všetko mal vydiskutované s bývalou milenkou, s biskupom Ambrózom, a ak sa nemýlim, tak ju finančne odškodnil a syna zabezpečil finančne i materiálne...

                  • radkojaga
                    radkojaga, 28.12.18 18:52:30  
                     

                    to se právě neví... ale necháme to otevřené, nějak se s tím vypořádat musel.

          • hrdy.moravak
            hrdy.moravak, 28.12.18 20:59:11  
             

            Moravák přemýšlí. Čte, sleduje dění a otevřeně říká co si myslí. To dělá a nikdy netvrdil, že se nemůže mýlit.
            Ale co hlavně, než něco napíše nebo řekne, tak si to rozmyslí.
            Pak se mu nemůže stát, že si verš: "Neboj se, Maria, neboť jsi nalezla milost u Boha..." vysvětlí jako že Maria lozila po kolenou.
            Nebo že veřejně zapochybuje o autorovi výstižné úvahy jestli je to vůbec katolík, když se vzápětí ukáže, že to je známý jezuitský teolog.