Otázky k Cestě

Otevřená diskuze | Kategorie: Nezařazeno
adaren (2017-09-20 23:02:14)9marie04 (2017-09-20 21:33:37)radkojaga (2017-09-20 21:32:01)blahu (2017-09-20 19:35:23)Cho (2017-09-20 18:51:21)Erika (2017-09-20 13:17:28)
Otázky k Cestě
Založeno: 17. 3. 2017 | Příspěvků: 183 | Členů: 6
Správci: Cho (hlavní)

***Toto neni misto pro diskusi, ale pouze pro otazky k Cho.*** Téma: duchovní školy všech tradic, Mistr a Žák, Advaita, Jóga, Zen, Sufi, Meditace, Kristovo Uceni, Mystika, Osvícení, Sebepoznání, Poznání Nejvyššího, Buddhovstvi, Bůh, Tao, Mir, Svaty Gral, Upokojeni..atd.***nevhodné jednání, nedostatek zájmu a úcty k předmětu fora, atd..= Off topic bez upozorňování = Blacklist.. BAN atd..***

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!


  • ann
    ann, 19.9.17 13:45:14  
     

    Dobrý den.
    Mám tři otázky.

    1. Je vůbec možné duchovní a karmickou zralost a z toho vyplývající touhu nějak ovlivnit (mám na mysli na straně člověka/žáka, ne Mistrem zvenku)?

    2. Dále, jak se pozná, kdy je lepší netlačit na pilu a kdy je naopak třeba úsilí a kdy je nejlepší meditace bez meditace/ úsilí bez úsilí/celodenní jemné samádhi - a jestli je rušit či nerušit dalším úsilím?

    3.Jak docílit toho, aby vhled získaný v meditaci/na jogovém soustředění/tj. v ideálních podmínkách byl natolik silný, aby si jej člověk dokázal podržet i v hrubém světě za hrubých okolností a to energeticky a fyzicky.
    Např. často vidím, že vztahy/utrpení/souvislosti/tělo/mysl... je sen, nebo že žádné já není, ale v momentě, když mi někdo šlápne na nohu, cítím fyzickou bolest, náhle mě někdo seřve, tj. když dojde k nějaké hrubší události, vhled nemá sílu, aby byl funkční v dané situaci. Tedy myšleno, funkční je, já vidím, že se mi to zdá, ale ta bolest např. nebo negativní reakce jsou stále fyzicky pociťovány. Tedy rozdíl v tom je ten, že VIM a vidim, že se mi to zdá, že spím, ale furt to bolí. Stav, kdy se vidim, jak trpim a je to strašná legrace to pozorovat svrchu, to v žádném případě není.
    Děkuji za odpovědi.

    • Cho
      Cho, 20.9.17 01:16:32  
       

      Adept a Mistr jsou jedna skutečnost..Adept ovlivní svou cestu svou touhou ,t.j. tím že dává cestu na první místo symbolicky řečeno je to hezky v naší kultuře zobrazeno v desateru , kde přikázání jsou řazena dle významu. Pak postupně všechny činnosti jsou motivovány tímto jediným nejvyšším zájmem a energie adepta se začíná silně koncentrovat... to podstatně urychluje podmínky zralosti a mění osud. Miliony duchovních praxí mohou být vyjádřením této touhy, nebo všechny běžné činnosti vykonávané v takovém duchu se mohou stát její podobou...

      • ann
        ann, 20.9.17 12:58:05  
         

        Děkuji.

  • Mona
    Mona, 8.9.17 12:32:31  
     

    Dobrý den, mohla bych mít jednu otázku? Kdysi jsem narazila na jednu věc v Upanišadách (čhandogja upanišad). Popisuje se zde koloběh znovuzrozování. ,,Ti, kdo se tu chovají dobře, brzy dosáhnou dobrého lůna....Kdo se tu však chová špatně, brzy dosáhne špatného lůna..." A pak je zde popsán třetí stav. Tedy lidé, kteří se nevydali ani jednou z těchto dvou cest a je zde důrazné varování se takovéhoto ,,nicnedělání" vyvarovat. Proč je právě toto bráno jako nejhorší možná varianta?

    • Cho
      Cho, 8.9.17 13:09:48  
       

      Dd, :2:
      prosím, který je to odstavec jaký je širší kontext v upanišádě...
      d. :2:

      • Mona
        Mona, 8.9.17 13:20:12  
         

        Je to Čhaddogjopanišad 5.kapitola, 10. odstavec a toto přímo 8.verš.

        • Mona
          Mona, 8.9.17 13:26:18  
           

          ,,Ti, kdo se neubírají žádnou z těchto dvou cest, stávají se oněmi drobnými tvory neustále se vracejícími. ,Naroď se a zemři!´-to je třetí stav. Tak se svět nikdy nenaplní. Proto se toho vystříhejte!"

      • Cho
        Cho, 9.9.17 07:33:36  
         

        Nez se do toho pustime zkus prostudovat preklad s komentarem - Swami Nikhilananda Ramakrisna Math k teto upanisade na netu.. a dej sem vedet co tam pise..

        • Mona
          Mona, 9.9.17 10:17:26  
           

          Nemůžu to nikde najít.....

          • Cho
            Cho, 10.9.17 21:03:05  
             

            http://www.swamij.com/upanishad-chandogya.htm

            • Mona
              Mona, 11.9.17 07:04:22  
               

              Díky toto jsem také našla, zprvu jsem se v tom ztratila, nakonec jsem to našla...Ale ten překlad je prakticky totožný s tím, který mám doma. Žádný komentář navíc tam nevidím, jen ten jeden verš, který je v mém překladu také ,,Kdo krade zlato a pije lihoviny, spí v loži gurua či zabije bráhmana, ti čtyři padnou a pátý, kdo se s nimi stýká. " Je tu jen o toho poznámka, že jistý Patrick Olivelle usuzuje, že věta ,,takto se svět nenaplní" se vztahuje ke třetí kapitole k otázce:,,víš proč se nenaplní tento svět?" ,,Ne, vznešený pane" ,,Víš, jak při páté oběti voda nabývá lidský hlas? (je voda nazývána člověk?)" Ne, vznešený pane." A tomu už popravdě nerozumím vůbec.

    • Cho
      Cho, 11.9.17 11:37:15  
       

      Hmmmmmmmm...
      K porozumeni je treba cist sirsi kontext textu mozna bude dobre, kdyz sem pak pro ostatni vlozis vsech 10 versu.

      Druh uvazovani , ktery vers tak kritizuje je podobny kritice chovani, o kterem kdysi hovoril Vajů:
      Béďo, nezkoumej, nic nevymyslis, Béďo, jsi nejaky nervozni, tak si dej pet pivek a kdyz to nezabere tak si dej jeste styry...( po vycerpavajici praci se zpiji do nemoty ( dodavam ja ) jak par taznych volu upadnou do temnoty .. )

      Tim je jakykoliv vyvoj od kvality tamasu ke kvalite radzasu a odtud k satve zcela vyloucen...

      • Mona
        Mona, 11.9.17 13:39:16  
         

        V.5.10
        1. Ti, kdo takto poznali, a ti, kdo uctívají v lese s myšlenkou, že askeze je víra, jdou do plamene, z plamene do dne, ze dne do světlé poloviny měsíce, ze světlé poloviny měsíce do půlroku, kdy se slunce pohybuje k severu,
        2. z těch (šesti) měsíců do roku, z roku do slunce, ze slunce do měsíce, z měsíce do blesku. A pak je nelidská osoba odvede k brahma. To je božská cesta.
        3. Ti, kdo uctívají ve vesnici s myšlenkou, že obětováním jsou prospěšná díla a almužny, jdou do dýmu, z dýmu do noci, z noci do tmavé poloviny měsíce a z tmavé poloviny měsíce do půlroku, kdy se slunce pohybuje k jihu, ale nedosáhnou roku
        4. nýbrž (přijdou) z (těchto šesti) měsíců do světa předků, ze světa předků do prostoru a z prostoru do měsíce. To je král Sóma. Jsou potravou bohů. Tu jedí bohové.
        5. V něm zůstanou, dokud je tu zbytek, a potom se vrátí touž cestou, kterou přišli, do prostoru, z prostoru do větru, a stavše se větrem, stanou se kouřem, a stavše se kouřem, stanou se mlhou.
        6. Když se stanou mlhou, stanou se mrakem, a když se stanou mrakem, spadnou (na zem) jako déšť. Zrodí se tu jako rýže a obilí, rostliny, stromy, sezam a boby. Odtud je věru velmi těžké uniknout, neboť když někdo sní tuto potravu a zaseje semeno, vzejde z něho znovu.
        7.Ti, kdo se tu chovají dobře, brzy dosáhnou dobrého lůna- bráhmanského lůna či kšatrijského lůna nebo vaišnavského lůna. Kdo se tu však chovají špatně, brzy dosáhnou špatného lůna- psího lůna nebo prasečího lůna nebo čandálského lůna (čandála-příslušník nejnižšího stavu).
        8. Ale ti, kdo se neubírají žádnou z těchto dvou cest, stávají se oněmi drobnými tvory neustále se vracejícími. ,Naroď se a zemři!´- to je třetí stav. Tak se svět nikdy nenaplní. Proto se toho vystříhejte! Je k tomu sloka:
        Kdo krade zlato a pije lihoviny,
        spí v loži gurua či zabije bráhmana,
        ti čtyři padnou
        a jako pátý, kdo s nimi se stýká.
        10. Kdo však takto poznal těchto pět ohňů, toho neposkvrní zlo, ani když se s nimi stýká. Čistým a očištěným se stane a dobrý svět získá, kdo to takto poznal.

        • radkojaga
          radkojaga, 12.9.17 08:45:37  
           

          děkuji, přečetla jsem...bez výkladu si domýšlím co znamená rok (celý věk?), co jsou jednotlivé kvality... a skoky mezi nimi
          1. varianta (plamen - den - světlá polovina měsíce - půl rok kdy se slunce pohybuje k severu) poté následují do slunce pak do měsíce pak do blesku a pak je nelidská osoba odvede k brahma
          2. varianta (dým - noc - tmavá polovina měsíce - půl rok kdy se slunce pohybuje k jihu) poté do světa předků, pak do prostoru, pak do měsíce a stanou se potravou bohů, zůstanou v bohu Sóma a v něm zůstanou dokud je tu zbytek, pak se vrátí do prostoru, do větru, do kouře a stanou se mlhou. pak mrakem, spadnou a vzrostou jako obilí či jiná plodina a pokud tuto plodinu někdo sní tak opět vzejdou. Pokud se chovají dobře, dosáhnou dobrého lůna, pokud špatně tak ddosáhnou špatného lůna (prasečího či nejnižší stav).

          No a pak je třetí cesta... nevedoucí k ničemu

  • Gerry
    Gerry, 6.9.17 21:17:06  
     

    Dobrý večer,
    jaký přínos může mít setkání s duchovním učitelem? Kdo si může osobovat právo nazvat se duchovním učitelem, popř.kdo mu ho udělí a kde se bere jeho autorita? Je to vůbec možné bez přímého požehnání realizovaného Mistra?
    Děkuji

    • Cho
      Cho, 8.9.17 01:55:35  
       

      Děkuji.
      Je třeba si jasně uvědomit, že pokud hovoříme o spiritualitě nevyhneme se používání slov v metafyzickém smyslu, čili jazyku, který není úplně srozumitelný lidem, kteří dosud nenastoupili vědomě na Cestu (u kterých zatím nenastala potřeba řešit psychospirituální krizi moderně řečeno...
      Setkání s živou spiritualitou má vždy na okolí účinek jako životní katalyzátor. Podstatně akceleruje náš život. Může urychlit zrání karmy resp. našich přání, které si ani třeba plně neuvědomujeme. Proto je dobré k spiritualitě přistupovat v tomto smyslu vědomě a přicházet s dobrým rozhodnutím...pak nám může pomoci postupně lépe rozlišit co je v životě podstatné a co je podstatné méně ..
      Čím je náš zájem o spiritualitu silnější - na úkor ostatních přání, tím více může spiritualita změnit náš život. V nejvyšším smyslu pak může zcela změnit tmu naši duchovní nevědomosti ve světlo probuzení podrobněji viz. např. paralely prologu Janova evangelia nebo třeba Gurugíty.
      Duchovní učení je poznání, které přichází s probuzením. K takové bytosti jsou pak přirozeně přitahováni adepti duchovní cesty.
      Autorita přichází z poznání podstaty skutečnosti, podstaty absolutního principu, našeho božství.
      Setrvávání v Učení, v meditaci živé spirituality (Mistra) může tak akcelerovat naši Cestu, že se pro nás stane duchovní probuzení zcela reálnou možností v našem životě. Tak skutečný Mistr, blízkost někoho, kdo prošel Cestu je pro adepty nejvyšším požehnáním. Tak jediný Mistr venku i uvnitř nás vede k poznání Sebesama.
      Mistr je projevením Sebesama, průchodem boží milosti, v tomto smyslu Jí samotnou, vedoucí nás nakonec všemi světy zkušeností k přímému poznání a vstoupení do samotného středu, srdce skutečnosti.
      Veškerá skutečnost je "realizovaný Mistr" a tak můžeme usilovat, kdekoliv jsme. Mistr není omezen tělem a jeho vliv působí pokud na něj myslíme s láskou kdekoliv. Na cestě bývá adepty blízkost Mistra pociťována jako nejvyšší pomoc a tak vidíme kolem probuzených okruh adeptů..

      • Gerry
        Gerry, 8.9.17 06:14:59  
         

        Děkuji.

      • adaren
        adaren, 11.9.17 00:02:44  
         

        omlouvám se, že takto vpadám ... i já mockrát děkuji za tuto odpověď
        shodou okolností, pod tlakem různých poznámek, kdy rozum začne předhazovat pochyby, jsem položila sama sobě otázku, co je pro mě Mistr? asi před týdnem jsem si napsala tuto poznámku - původně jako téma k rozvinutí, zatím je pro mě, zdá se ale, úplná:
        Milost - přání k odvaze, k odvaze přijmout, že jsme sami, každý sám za sebe, sám a Jediný. Najít odvahu k opuštění všech "bezpečných" prostorů - všech představ, které nám dávají iluze "něčeho"..

  • adaren
    adaren, 3.7.17 23:53:04  
     

    Dobrý večer,
    jak dalece dát opravdu na sny?
    tenhle je už téměř měsíc starý, ale nemůžu ho rozlousknout. obvykle jsem s nimi rychle hotová - tento byl velmi živý a pořád se mi připomíná - stručně řečeno, uplavalo mi v něm mlýnské kolo. krásné, velké, dřevěné mlýnské kolo, naráz se utrhlo a já pořád vidím před sebou, jak se vzdaluje v proudu... a chtěla jsem hned volat hasiče, aby někde snad nezpůsobilo pohromu - najednou se objevila skupinka lidí, a uklidňovali mě, že už o tom vědí, že se nic neděje...

    nebo to mám nechat plavat jak to kolo?

    • Cho
      Cho, 4.7.17 00:58:02  
       

      tak si to uvědomuj pořád dokola jako nějaký snový svět .. i pocity a rekce mysli na situaci...z toho snu jako meditaci ... nehledej racionální význam, ale hodnotu zkušenosti prožitku a uvidíš to sama...ještě se k tomu vraťme později až to uděláš..

      • adaren
        adaren, 13.7.17 23:18:32  
         

        soustředím se přesně na ten okamžik, kdy to odplouvá po proudu - strach a panika, že něco bude nenávratně pryč. pak jsem si zkoušela uvědomit, co to vlastně to kolo je - je to vše o čem si myslím, že je důležité, pečlivě nasbírané do kola, tedy vědomosti, zkušenosti, nauka na které "něco stavím". ale to nejdůležitější je vlastně ten proud a volnost, s jakou to nechám odplavat - to je přesně ten pocit, který mi z toho teď zůstává :2:

        • Cho
          Cho, 14.7.17 14:41:39  
           

          výborně...
          hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh........ :2:

    • Cho
      Cho, 4.7.17 00:59:31  
       

      (ale podívej se taky a promedituj svuj vztah k pojmům a jejich významu ve snáři..)

      • adaren
        adaren, 6.7.17 23:30:53  
         

        děkuji, na spojení mlýnské a kolo jsem toho ve snáři na netu moc nenašla, ale na jedné stránce na mě vykouklo toto: "Úspěchy nepřicházejí bez boje. Musíš bojovat ještě statečněji."
        asi začínám tušit
        týden po tomto snu se mi zdál další takový, na který se těžko zapomíná - byl úplně rozdílný od toho s kolem, bez jasného děje, ale hodně o emocích, s postavou, která se objevila nejasně-jasná, vidím postavu muže, ale bez jasného obličeje, když to shrnu jedním slovem - zastrašení. Nehrozil konkrétně, spíš vnuknutí pocitu, že absolutně nemám šanci úniku.

        těchto snů se teď asi hned tak nezbavím, naložím s nimi jak píšeš a uvidím

        • Cho
          Cho, 14.7.17 14:39:34  
           

          stejný postup...kdyby se objevilo "c o k o l i v " ( a že v podvědomí a "13cté komnatě jsou bizardnosti o kterých se i Holywood může se všemi svými tech. pokusy zatím jen nechat zdát..)..
          hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh :2: :2: :2:

          • adaren
            adaren, 7.8.17 23:24:55  
             

            ...a počítá se do toho cokoli i třeba "pokus o krádež vědomí" ? :2:

            • adaren
              adaren, 8.8.17 23:54:53  
               

              upřesním - na sen to bylo opravdu velmi živé, tak moc, že ani nemám snad nad čím zde přemýšlet o významu, snad jen - proč to zkoušel? v tomto snu(?) jsem seděla před mladším mužem, který měl být snad lékař? čekala jsem nějakou otázku, a namísto toho bez jakéhokoli upozornění mi začal doslova "vytahovat vědomí", přes čakru na čele. Ten tah byl velmi silný, ne bolestivý, ale nepříjemný, velmi zvláštní pocit, který se těžko popisuje. V jeho tváři byl jen mírný náznak úsměnu, žádná emoce. Jen jsem si v tu chvíli řekla, á tak to teda ne! a se vší soustředěností jsem začala "stahovat" zpět. Chvíli jsem cítila odpor, jak mě nechtěl pustit, pak najednou to šlo lehce zpět. On se jen pousmál víc, jakoby no tak jsem to zkusil, dobře... ale v té tváři mladšího muže v tu chvíli prostoupila jiná tvář, starší - a zde jsem si najednou byla jistá, že už ho znám - z toho předešlého snu, kde se mě snažil zastrašit. Jenže v tom předešlém byla jeho tvář rozmazaná, nyní už ne. Ohledné mého pocitu, prožívání u tohoto snu - byla to nepříjenná chvíle, ale strach jsem vůbec necítila. Prostě jsem věděla, že co je "mé" si uchráním, vezmu zpět. Spíš naštvání, co si to dovoluje - jako když ti někdo tahá z kapsy pěněženku, a ty ho chytíš za ruku...

          • Cho
            Cho, 9.8.17 00:37:26  
             

            ano, stejný meditativní "ochutnávací" rozpoznávací postup..to platí obecně u všech zkušeností ve všech třech stavech bytí... (snění bdění spánek) tím se lze dostat za povrch mysli k charakteru t.j. k samskárám - sklonům, zvykům osobnosti,viz. panča-koša viz. vidžnána májakoša a odtud za ně k nazření spánku bděle tzn. v meditaci za plného uvědomění a (tam) to je poznání podstaty- skutečnosti... :2:

  • adaren
    adaren, 17.6.17 23:32:09  
     

    Dobrý večer Cho,
    ohledně Chi kung - jak nejlépe s cvičením začít? Pořídila jsem si knihu (dr. Jwang-ming Yang), chtěla bych ještě doplnit videem - ale na youtube je toho příliš. Od autora knihy jsem také něco našla, ale už je to označováno jako tai chi. Je nějaké vhodné cvičení pro absolutní začátečníky prosím? děkuji

    • Cho
      Cho, 19.6.17 13:45:45  
       

      máme nějaké záznamy z našeho soustředění prosím připomínej mi to (musíme vymyslet jak to zasdílet. :2:

      • adaren
        adaren, 21.6.17 23:08:23  
         

        děkuji, připomenu :2:

  • Isisis444
    Isisis444, 16.6.17 13:54:40  
     

    Mám dotaz. Proč se máme vlastně duchovně probudit? Není lepší poznat principy a zákonitosti duchovního snění, ovládnout vlastní mysl a usměrnit její snění, abychom si pozemskou realitu co nejvíce užili, v lásce a radosti a nejen my, ale i všichni okolo nás? :2:

    • Isisis444
      Isisis444, 16.6.17 14:03:45  
       

      Oslavovat životem pozemskou realitu, která jak se v jedné písni výstižně zpívá je továrna na sny :2:, jako jeden z projevů Boha, místo sebeubezpečování se, že je to místo plné utrpení a že je potřeba se z této věznice osvobodit.

    • Cho
      Cho, 16.6.17 15:10:51  
       

      Cesta vývoje inteligence vědomého života je jako hora na její vrchol vedou všechny cestičky odspodu nahoru a sbíhají tak nakonec na hoře v jediném bodě. Startovní čara - pomyslné místo ze kterého každá individualita ve svém individuální realitě vytváří na Cestu je dán jejím předchozím řetězením životních událostí a tedy koncept cesty je vždy tímto zcela jednoznačně určen u každého individua. Tak jsou zde velké rozdíly v v různých individuích ( někdo je věřící někdo nevěřící atd.. odtud je k dispozici nekonečně mnoho cest předchozích generací, které typově odpovídají různým vychozím stavům myslí jejich adeptů. Tak jedno Učení má různou podobu dle toho zda kráčíme cestou mnicha nebo ve světě žijícího čkověka atd..
      to co Tebe trápí je že se setkáváš s podobami Učení, které neodpovídají tvé situaci a zbytečně s tím bojuješ.. jsou určeny pro jiné adepty. Když se adept setká s Mistrem ten mu vždy dá obecnou část Učení, ale také mu pak osobně předává Učení , které je pro něj konceptuálně v jeho mysli životně srozumitelné a může jeho cestou snadno postupovat.
      Obecně platí stupně a vývojová stadia zralosti adepta na Cestě, která není možné jen tak přeskakovat je třeba jimi projít a porozumět Cestě.

      • Isisis444
        Isisis444, 16.6.17 16:32:45  
         

        :2: Díky moc za odpověď. :2:

  • Mona
    Mona, 26.5.17 08:40:38  
     

    Přeji pěkný den, ráda bych se zeptala na jednu věc. Dlouho pozoruji ve svém životě takové tři stavy. Řekla bych, že to souvisí se třemi kvalitami-tamas, radža a sattva. Tedy, že v jeden čas v mé mysli převládá kvalita tamasu a já jsem úplně bez energie, v letargii. Když pak vyvinu určité úsilí, přesouvám se do pole, kde jsem zas energie plná, nekdy až moc. Je to jak kdybych se rozzářila a jsem nabitá. A pak mám tendenci tu energii co nejvíce využívat. Např. chtěla bych jít běhat, plavat, jít na louku cvičit jógu, zároveň malovat, šít, doma uklízet, uvařit dobré jídlo, zároveň jít s dcerou na výlet a to nejlépe v jeden moment naráz. Jenže po nějakém čase tu energii tak nějak rozfrcám a pak zas pomalu, postupně mířím dolů. Jak tedy tu energii kulitovat a zbytečně nerozhazovat a přetvářet na tu kvalitu sattva?

    • Mona
      Mona, 26.5.17 11:53:51  
       

      Pročítám si některé texty o třech gunách a řekla bych, že to asi nebude úplně ono. Mám spíše na mysli práci s tou...nazvu to vnitří sílou. Tak aby proudila klidně a ne v takových výkyvech.

      • Cho
        Cho, 30.5.17 21:51:55  
         

        ...nádí šódhana.. :2:

        • Mona
          Mona, 3.6.17 08:59:18  
           

          Děkuju

  • Isisis444
    Isisis444, 2.5.17 11:19:45  
     

    Ráda bych se zeptala na rodinnou karmu. Je možno vrámci řešení vlastní karmy, například překonáním škodlivých myšlenkových formací pomoci i ostatním členům rodiny, které tyto "aktivní odpověď mysli na vnímané objekty" mají téměř stejné, prostě rodinná kultura v dost nešťastné formě? Přijde mi, že nejvíc člověk pozitivně působí na členy rodiny s kterými žije a například původní rodinu, mamka, brácha, s kterými se vidí jen občas pozitivně neovlivní. Maximálně jim na chvilku zvedne náladu svou "bezstarostností", kdy neřeší vyslovené kraviny, ale do hloubky to nejde. Nejde jim ukázat, jak jim mysl pracuje na základě ega, vztahovačnosti, všeho co se snažím překonat v sobě, co moc dobře znám a osvobodit je od utrpení, tak jak se osvobozuji já. Mám pocit, že to jinak než přes duchovno ani nejde a když má někdo k duchovnu zábranu, jasné ne, tak s tím člověk asi nic nenadělá. Může naznačovat, že řešení je v duchovnu, ale pokud není opravdový zájem z druhé strany, tak někomu duchovní cestu nutit asi nelze i když jasně vidím, jak se zbytečně nervují a trápí. Vidím to správně vrámci Učení a jeho šíření? :2: :4: Členy rodiny s kterými žiju tedy taky přímo na duchovní cestu nelámu, ale tam to nějak přeze mě vsakují automaticky, určité směřování. :2:

    • Cho
      Cho, 3.5.17 08:22:24  
       

      spiritualita a duchovní cesta vede nakonec k jemnému duchovnímu porozumění to je klíčem k porozumění sobě i druhým pak dokážeme vidět zákonitosti přirozenosti všech živých bytostí a povahu mysli a pomoci velmi přirozeně a snadno pokaždé jinak tak jak to daná situace umožňuje

      • Isisis444
        Isisis444, 4.5.17 09:48:19  
         

        :2: Prostě pomáhat s citem, intuičně a hlavně rozvíjet sama sebe, protože od toho se odvíjí kvalita pomoci. :2: Díky za odpověď. :2: :4:

        • Cho
          Cho, 4.5.17 14:55:16  
           

          Ad: u Krista co to znamena byt bliznim v NZ...To je jazyku srdce soucitění.. v jazyku moudrosti (např.buddhismu) viz. Diamantova sůtra verš o tom jak má postupovat bodhisatva vedouci všechny bytosti k Probuzeni (e.g. do říše nirvany dharmy..zakona..) az to tam najdeš můžeš to sem ocitovat prosim abychom si rozuměli..(...?...)

          • Isisis444
            Isisis444, 5.5.17 12:15:38  
             

            Určitě odcituju. :2: Jen prosím o chvíli času, doma jsme kočičce pořídili kamaráda kocourka, aby se když jsem v práci sama doma nenudila a už stačili shodit monitor, takže jsem bez PC, bez netu, píšu z knihovny. Ale příští týden by se to mělo vyřešit. Takže než se vrátíte z Vesaku, bude má odpověď zde. :2:

          • Isisis444
            Isisis444, 10.5.17 11:59:07  
             

            Přečetla jsem si znovu Diamantovou sůtru, podtrhala co mě zaujmulo k našemu tématu a došla k závěru, že je nutno citovat celou Diamantovou sůtru. :2: Zde je. :2:
            http://satori.mysteria.cz/diamant.html

            :15: Pro zajímavost ještě odcituji, co mě zaujalo a oslovilo nejvíce a nutno si přiznat, v čem nejsem plně svobodna. Chápu to intelektuálně i vnitřně, ale mám pocit, že spíše se Pravdy dotýkám, ještě s Ní nejsem plně sjednocena. :2: Občas se ocitnu ve stavu jednoty, ale v běžném vědomí mi v mysli stále kralují představy oddělenosti bytostí, já, ty, oni, miluji, ale stále rozděluji, já bytost miluji ostatní bytosti. :2: Vím, že to není ještě úplně ono, že ještě plně nemiluji z hloubky podstaty, ale zatím to mám takto i když lepší se to, hlavně tím jak to pozoruji a jsem si toho vědoma. :2: Věřím, že časem se představy oddělenosti a neoddělenosti, jakéhokoliv třídění rozpustí a... :2: Jdu za tím. :2: :15:

            "Ačkoli vědomých bytostí, jež mají být mnou dovedeny k Osvobození, je bezpočtu a neomezeně, přesto ve skutečnosti tu nejsou žádné vědomé bytosti, jež by měly býti mnou osvobozeny. Proč je tomu tak Subhuti? Protože pokud by existovaly v myslích bódhisattvů-mahásattvů takové despotické představy jevů, jako je existence vlastního ega, ega ostatních, jáství, rozdělené mezi nekonečně mnoho živých a mrtvých bytostí, nebo 'já' spojené do univerzálního Já, věčně existujícího, nezasloužili by si být nazýváni bódhisattvy-mahásattvy."

            Díky za přesné nasměrování k odpovědi na mou otázku. Diamantová sůtra je dokonalá odpověď. :2:

            • Cho
              Cho, 15.5.17 11:29:23  
               

              :2:

  • Mona
    Mona, 30.4.17 10:38:56  
     

    A ještě bych měla jeden dotaz. Cituji ze Síly moudrosti: ,,Třetím tělem je Manómaja čili Manas. Tato třetí složková vrstva je velmi důležitá a hraje rozhodující roli v připoutanosti nebo osvobození jedince, neboť její tendence je velice citlivá; jeden její pól inklinuje k duchovnosti a k poznání pravdy, zatímco její druhý pól směřuje k pří-zemnosti. Manómaja vlastně řídí naší svobodnou vůlí náš vývoj jako na váhách - buď nahoru, nebo dolů k dalšímu putování a znovuvtělování. " Chci se zeptat, co znamenají pojmy chitta, manas a ahamkara? A jak se navzájem ovlivňují?

    • Cho
      Cho, 30.4.17 16:20:07  
       

      Nauka o pěti tělech (panča-koša) je základem Učení a odkazů je na netu spousty, až si to prostuduješ důkladně, klidně se zeptej dál čemu nerozumíš...

      • Mona
        Mona, 1.5.17 15:22:03  
         

        Na netu je mnoho odkazů, ovšem většina je v angličtině a u těch českých nejsem schopna určit relevanci, proto jsem se chtěla zeptat zde, ale děkuji.

        • Cho
          Cho, 3.5.17 08:05:26  
           

          je to vynikající otázka a budem se jí věnovat na Vesaku...do té doby si prostuduj všechny ty pojmy související s textem o pěti tělech v Síle moudrosti. nenech se mást tím že různé školy a tradice mohou popisovat tyto obaly mírně odlišně.koncept se vyvíjel několik tisíciletí a uživaly ho jako součast Učení mnohé školy a tradice.

        • Cho
          Cho, 3.5.17 10:09:56  
           

          anglické texty jde přeložit v https://translate.google.cz/
          Petr Ti to pomůže jistě rád nastavit na automatický překlad