Zenové příběhy

Otevřená diskuze | Kategorie: Náboženství a filosofie
radkojaga (2018-02-24 07:33:18)Cho (2018-02-24 03:20:36)savvana (2018-02-19 17:43:48)promenlivynick (2018-02-14 21:29:46)Erika (2018-02-14 11:57:21)lera (2018-02-13 10:37:27)Mona (2018-02-10 13:04:09)a.l.tereza (2018-02-07 15:01:25)herbertboss (2018-01-09 18:06:41)radiac (2018-01-07 13:13:47)Mimiane (2017-01-03 22:19:18)ateopkar (2016-11-12 16:09:52)kaima (2016-06-28 22:39:00)payonc (2015-09-06 20:26:34)arigato (2015-06-28 11:02:33)kolibrik111 (2014-12-12 01:57:34)nordic.pride (2014-09-09 10:52:16)Ariwen (2014-07-02 12:45:57)Gee (2014-03-11 19:06:34)Tallin (2014-01-19 16:59:32)Dona_Yllenn_Nocturne (2013-12-22 19:48:36)Luanne (2013-11-10 05:08:48)
Zenové příběhy
Založeno: 9. 11. 2013 | Příspěvků: 2 154 | Členů: 22
Správci: Cho (hlavní), promenlivynick

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!


  • rose66
    rose66, 6.2.18 12:40:34  
     

    Je příčinou utrpení nějaký předchozí život?
    V mnoha částech světa miliony lidí věří, že příčinou utrpení je to, jak člověk žil v minulosti, že jeho současné utrpení je trestem za to, jak jednal v nějakém minulém životě. „Lidé trpí proto, že jsou spoutáni karmou; všichni totiž od chvíle, kdy se narodíme, neseme těžké břemeno minulé karmy.“ Tento názor předložil Daisetz T. Suzuki, filozof, který v západní společnosti zpopularizoval zen. Když hinduističtí mudrcové hledali cestu, jak vysvětlit příčinu lidského utrpení, vymysleli „karmanový zákon“. Je však jejich vysvětlení otázky, proč lidé trpí, rozumné a uspokojivé?
    Jedna buddhistka připustila: „Říkala jsem si, že to nedává smysl, abych musela trpět za něco, s čím jsem se narodila, ale o čem přitom nic nevím. Musela jsem to přijmout jako svůj osud.“ Toto vysvětlení příčin utrpení se jí zdálo neuspokojivé, a jako neuspokojivé to může připadat i vám. Je však možné, že představa znovuzrození není v místě, kde žijete, běžně rozšířená. Nicméně jejím základem je učení, s nímž se můžeme setkat v celém křesťanstvu a v jiných náboženstvích, učení, že lidé mají nesmrtelnou duši, která přežívá tělo. A právě „duše“ údajně trpí — a to buď v současném životě, nebo v nějakém životě po smrti.

  • rose66
    rose66, 6.2.18 12:39:15  
     

    Jak být knězem
    „Japonské mládeži se dnes říká ‚příručková generace‘ — než něco začnou dělat, přečtou si příručku. Ani kněží dnes nejsou výjimkou.“ To je zpráva tokijského listu The Daily Yomiuri. Aby se dnešní mladí kněží naučili kněžské etiketě a tradicím, nařídil Institut pro studium Zen v Kjótu, aby byla připravena příručka ‚Jak být knězem‘. Zatímco dříve museli kněží Zen zůstat neženatí a byli známi tím, že procházeli přísným školením, dnes mnozí z nich prostě zdědí práci po svém otci nebo dědovi. Ale otcové, píše list, často nedokáží předat synům způsoby, které se hodí pro kněze, a mladí lidé sami jsou příliš zaměstnáni přípravou na zkoušky na vysoké škole, než aby se učili zvyky Zen. Některým prý dělá potíže čtení súter neboli Buddhových kázání.

  • rose66
    rose66, 6.2.18 12:38:16  
     

    je to cele velky blud s hezkymi slovy, aby to lidem lechtalo usi

    nedávno uvedl: „Většina bojových umění, ne-li všechna, je neoddělitelně spjata se třemi hlavními náboženstvími východní Asie: buddhismem, taoismem a konfuciánstvím.“ Jiný zdroj dodává: „Všechno, co se při karate dělá — každý pohyb a každý pocit — má svůj původ v nějaké zásadě Zen.“ Zen je sekta buddhismu, která zdůrazňuje náboženskou meditaci. Tyto náboženské kořeny bojových umění představují pro křesťany vážný problém. Bible totiž v 2. dopise Korinťanům 6:17 říká: „‚Vyjděte proto z jejich středu a oddělte se,‘ říká Jehova, ‚a přestaňte se dotýkat nečistého.‘“

    • radkojaga
      radkojaga, 6.2.18 12:39:19  
       

      no tak se nedotýkej, kurňa. zamořuješ sebou všecky fora!

      • halibeli
        halibeli, 6.2.18 15:40:47  
         

        já to nečtu , stejně jako se nedívám na horory, výkřiky do tmy mají smysl jen pro toho kdo křičí :2:

        • radkojaga
          radkojaga, 6.2.18 17:20:01  
           

          najednou se vyrojil všude, jakoby celý den neměl co na práci jen vykřikovat po forech

          • halibeli
            halibeli, 6.2.18 17:44:47  
             

            nejspíš se fakt nudí, ikdyž já znám člověka , který když se s někým baví tak místo dialogu vede tichý mumlavý monolog, a přesto že třeba ze slušnosti nasloucháš, tak po pěti minutách se v tom ztratíš a nechápeš o čem je řeč,někdy je to asi i vtipné , protože se zničehonic sám zasměje a pak zase mumlá, naštěstí nevyžaduje žádné odpovědi ani jiné reakce. Jen nesmíš zmizet moc rychle , to pak na okamžik trochu zesmutní.

      • rose66
        rose66, 6.2.18 17:58:48  
         

        napis neco k veci!

        • radkojaga
          radkojaga, 6.2.18 18:52:59  
           

          jsou to samé bludy :7:

          • a.l.tereza
            a.l.tereza, 7.2.18 15:01:25  
             

            hlavně na toto fórum nic z toho co sem vložil rose66 nepatří, správce by to měl smazat

  • lera
    lera, 28.1.18 23:00:48  
     

    I když říkáme, že hory patří zemi, ve skutečnosti patří těm, kteří je milují.
    (Dogén)

    • radkojaga
      radkojaga, 30.1.18 08:15:40  
       

      hmmm.... :2:

    • promenlivynick
      promenlivynick, 30.1.18 22:46:53  
       

      :4:

    • promenlivynick
      promenlivynick, 30.1.18 22:48:36  
       

      hory patří vzduchu. Jinak by zůstal neučesaný..

      • radkojaga
        radkojaga, 31.1.18 07:41:23  
         

        a vodě, jinak by neměla kudy týct.

        • radkojaga
          radkojaga, 31.1.18 07:42:08  
           

          ale chápu jak je to myšleno, láska sjednocuje. co k sobě patří dává dohromady

  • blahu
    blahu, 28.1.18 23:00:23  
     

    Mistr Paj-čang Chuaj-chaj (720-814) se jednou zeptal svého žáka Chuang-po Si-jüna: „Kde jsi byl?“ „Sbíral jsem houby na úpatí hory Ta-ju,“ odpověděl Chuang-po. „A nenarazil jsi tam na tygra?“ V odpověď na tuto otázku Chuang-po zařval jako tygr. Paj-čang zamával svou sekerou, jako že ho chce udeřit, ale Chuang-po zachytil mistrovu ruku, vrazil mu facku a hlasitě se rozesmál. Později, během svého kázání, pak Paj-čang svým posluchačům sdělil: „Na úpatí hory Ta-ju žije tygr. Dneska mě pěkně zřídil“.
    :1: :1:

  • promenlivynick
    promenlivynick, 21.1.18 18:45:19  
     

    než se začneš zabývat zenem, je hora horou.
    Jakmile začneš se zenem, je hora víc než jen horou.
    A když zen skutečně poznáš, je hora opět horou.
    ...
    přísloví

    • halibeli
      halibeli, 22.1.18 18:26:12  
       

      https://youtu.be/M-7byaxtTP0
      :2:

    • a.l.tereza
      a.l.tereza, 22.1.18 19:54:34  
       

      než se začneš zabývat......podrž si to.......co není třeba držet :4: :2:

    • radkojaga
      radkojaga, 22.1.18 20:05:00  
       

      A co je to mezi☺

      • halibeli
        halibeli, 22.1.18 20:24:12  
         

        mohla by to být zvědavost :1:

        • halibeli
          halibeli, 22.1.18 20:29:18  
           

          což mě vede k otázce co je to za kolečko na konci tvého příspěvku ? :7:

          • radkojaga
            radkojaga, 22.1.18 20:30:43  
             

            Mobilni smajl

            • halibeli
              halibeli, 22.1.18 20:34:40  
               

              ahá už tak blbbě vidím :2: :2:

            • promenlivynick
              promenlivynick, 22.1.18 21:13:08  
               

              já bych přísahal, že je to obyčejná tečka na konci každé věty. Tím, že je tady na zenovkách trochu zvětšená, ukázala "obyčejná" tečka svoji pravou tvář.

          • radkojaga
            radkojaga, 23.1.18 20:12:39  
             

            blbé je že u mne byl ten smajlík krásně žlutý a velký, a u vás je to divná tečka :1: jako v životě

        • radkojaga
          radkojaga, 22.1.18 20:29:47  
           

          Znam to tak ze hora je nejdriv vsim pak nicim a nakonec zase horou ☺

          • halibeli
            halibeli, 22.1.18 20:33:15  
             

            jo takhle jsem to taky četla, ale kdo ví jak to je, ti zenoví mistři neustále měnili své názory jak je zrovna napadlo :1:

            • radkojaga
              radkojaga, 22.1.18 20:42:03  
               

              Jasne. Po jednom zakovi chtel mistr aby si ostrihal sve krasne vlasy. Pry kazdy si musi oholit hlavu. Zak cely smutny se podvolil a nechal se ostrihat. Pak videl jineho zaka i s vlasy. Proc on nemusel? No protoze mu to bylo jedno

              • halibeli
                halibeli, 23.1.18 23:22:23  
                 

                třeba mu to jedno nebylo a chodil otravovat mistra , kdy už se budu moci ostříhat , abych vypadal jako správný zenový mnich ? :4: s ulpíváním a neulpíváním to není tak jednoduché, mysl si to dovede snadno okecat, utichne mysl - utichne ulpívání....to je praxe opravdového nevím

                • radkojaga
                  radkojaga, 24.1.18 06:50:29  
                   

                  to byla pohádka na vysvětlení, proč stejné není stejné. ano, jednou ulpívá a jednou né. Mistr to rozlišuje... nezávisle zda zenový nebo křesťanský "Pán". Princip je stejný...pomoci rozeznat kdy "je ulpěno". a pokud ano... přichází "trest"...v podobě vláčení na ulpěném.

                  • radkojaga
                    radkojaga, 24.1.18 06:51:58  
                     

                    on to žádný trest samozřejmě není...jen důsledek

      • promenlivynick
        promenlivynick, 22.1.18 21:16:38  
         

        mezi čím ? Pokud mezi horami, tak lipka zelená ..
        ................
        A pokud mezi začátkem a koncem poznání, tak je víc než horou. Jako všechno co je, je víc než je, celý život. :4:

        • radkojaga
          radkojaga, 22.1.18 21:18:06  
           

          Anebo mene ..

          • promenlivynick
            promenlivynick, 22.1.18 21:21:11  
             

            tekel..

            • radkojaga
              radkojaga, 23.1.18 20:11:47  
               

              taky jsem si to musela vygooglit :1:

              • promenlivynick
                promenlivynick, 23.1.18 21:41:05  
                 

                ale krásně to navazuje :4:

                • radkojaga
                  radkojaga, 23.1.18 21:45:14  
                   

                  podtrženo, zváženo :1:

            • Mona
              Mona, 25.1.18 09:14:20  
               

              Ať jsi pták a nebo z pekel :1: :1:

  • a.l.tereza
    a.l.tereza, 20.1.18 01:29:08  
     

    ten mám moc ráda :2:

    ŠESTÝ PATRIARCHA
    Hui-neng porvé pochopil, když ještě jako malý chlapec zaslechl několik slov z Diamantové sutry. Vydal se do kláštera ve Wang-mei, kde tehdy sídlil pátý zenový patriarcha Hung-jan. Ten sice okamžitě poznal hloubku jeho pochopení, ale obával se, že způsoby nevzdělného venkovana by mohly popudit společnost učených mnichů. Proto rozhodl, že Hui-neng bude pracovat jako pomocník v kuchyni.

    Roky plynuly a jednou starý patriarcha Hung-jan rozhlásil, že hledá nástupce, kterému by mohl předat plášť a žebráckou misku, pocházející údajně od samého Buddhy. Této cti se mělo dostat tomu, kdo napíše nejlepší báseň o Zenu.

    Všichni očekávali, že to bude nejlepší žák Šen-siu, a tak se ani nepokoušeli soutěžit. Šen-siu byl však na pochybách o svém pochopení, a proto svou báseň napsal v noci na podlahu chodby, kudy chodil patriarcha:

    Tělo je stromem poznání
    a mysl jako jasné zrcadlo.

    Je třeba je udržovat čisté
    a nedovolit, aby na ně sedal prach.

    Následujícího rána si patriarcha báseň přečetl a nařídil u ní zapálit kadidlo. Prohlásil, že kdo uskuteční její obsah, pozná svou pravou podstatu. Když však za ním Šen-siu přišel a prokázal se jako její autor, patriarcha ho ujistil, že jeho pochopení má k dokonalosti ještě daleko.

    Příští den se však vedle básně objevila další:

    Nikdy nebyl strom poznání
    ani žádné jasné zrcadlo.

    Široko daleko nikde nic -
    Tak jaký kde sedá prach?

    Patriarcha si uvědomil, že tohle mohl napsat jedině Hui-neng. Rozmazal botou báseň, aby žáci nežárlili, a vyhledal Hui-nenga tajně v noci v jeho světnici. Tam mu předal misku a plášť a poradil mu, aby se na čas uchýlil do hor, než horké hlavy žáků ochladnou a než uzraje doba k tomu, aby mohl začít sám veřejně učit.

    • a.l.tereza
      a.l.tereza, 20.1.18 01:30:32  
       

      ..nemá ta "báseň" náhodou sloky tři?

      • a.l.tereza
        a.l.tereza, 20.1.18 02:03:32  
         

        :15: a co si nějakou vymyslet

        Bez stromu poznání
        jen rozbité zrcadlo.

        Střípky z něj nikdo neslepí -
        Kdo neutřel prach!?

      • halibeli
        halibeli, 20.1.18 14:41:08  
         

        nač vymýšlet třetí sloku , chceš snad být šestým patriarchou ? :1:

        • a.l.tereza
          a.l.tereza, 20.1.18 21:30:34  
           

          ne ne, to neřeším, jen nejsem přesvědčená, že by to nemělo pokračování, víš, viz. advaita, to tzv. konečné poznání které Hui-neng prezentoval ve svých verších, prostě nepřijímám že je konečné, že by ve svém poznání nezašel i dál...

          • halibeli
            halibeli, 21.1.18 11:39:25  
             

            Buddha pravil: "Pracujte pilně na vlastním vykoupení." Buddhismus nezná žádnou autoritu, o niž by se opírala pravda, vyjma intuice jednotlivého člověka a ta je autoritou pouze pro něho samého. Každý nese následky vlastních činů a při pomoci bližním dosáhnout stejného vysvobození si z nich bere poučení. Ani modlitba k Buddhovi nebo kterémukoli bohu nedokáže zabránit důsledkům činů. Buddhističtí mniši jsou učitelé a vzory, ale v žádném případě neslouží jako prostředníci mezi realitou a jedincem. ....přepsáno z oficiálních stránek Buddhismus

            Terezko jestli nemůžeš přijmout Hui-nengovo poznání, je to v pořádku, zen není založen na víře v někoho nebo v něco, ten příběh je tu proto, aby jsi ve svém poznání mohla jít dál ty sama, Hui píše nikdy tu nic nebylo, tak jak jsi přišla na to , že mluví o nějakém konečné poznání ? To o čem mluvíš , že nepříjímáš , je tvá vlastní představa né Hui-nenga.

            • a.l.tereza
              a.l.tereza, 22.1.18 20:02:41  
               

              spíše stojím na straně Hui-nenga, právě to jeho poznání vyjádřené v jeho verších mi přijde jak z advaity vyšité, tolik některými prezentované jako poznání konečné s čímž nesouhlasím, co Hui-neng nevím, ale neodešel on do hor? a co tam asi tak dělal? :15:

              • lera
                lera, 24.1.18 20:09:42  
                 

                Patriarcha ho tam poslal aby ho jeho bratři neotravili a nebo se nestala nějaká jiná "nehoda". Jak by mohl být nevzdelany moula z kuchyně nástupcem přeci? :15:

          • halibeli
            halibeli, 21.1.18 12:03:23  
             

            http://www.buddhismus.cz/sutra-srdce.html