Cesta

Otevřená diskuze | Kategorie: Tajemno a esoterika
9marie04 (2018-11-15 21:42:20)lera (2018-11-15 18:25:13)blahu (2018-11-14 23:05:25)Erika (2018-11-14 18:15:07)Cho (2018-11-14 14:58:15)Gerry (2018-11-14 14:17:35)Mona (2018-11-14 09:04:04)Lavandis (2018-11-13 17:42:17)Divobyj (2018-11-12 19:57:43)blaznivymrak (2018-11-11 01:06:05)ting (2018-11-06 07:57:59)a.l.tereza (2018-10-29 00:12:18)jirka5 (2018-10-28 01:17:34)herbertboss (2018-10-22 22:00:34)kaima (2018-10-08 19:16:52)Tokrol (2018-10-08 04:19:04)janjanx (2018-09-25 21:00:11)bert (2018-08-28 00:16:39)RenataB (2018-07-15 20:04:32)savvana (2018-07-03 22:23:10)slavidan (2018-05-03 20:57:33)Anton (2018-03-02 15:29:45)Rusalka (2018-01-29 12:44:16)
Cesta
Založeno: 17. 10. 2013 | Příspěvků: 13 061 | Členů: 35
Správci: Cho (hlavní), Erika, herbertboss, blahu, lera, promenlivynick

Cesta - inspirace, sdílení
........................................
Otázky k Cestě : https://www.diskutnici.cz/forum/3821-otazky-k-ceste/
........................................
Cesty - respekt, tolerance:
https://www.diskutnici.cz/forum/3906-cesty/
......
Pán Buddha, Šrí Lankavatara Sůtra:
"Veškeré Učení , které předávám tu není pro to, aby vedlo pouze k ctnostným skutkům, či pouze ke společenskému souladu, nebo sloužilo jako správný názor na svět filozofům, nebo aby se stalo náboženstvím a pod.. ale naopak Učení je tu pro ty kdo hledají cestu k vlastnímu nastoupení sebe-disciplíny a praxe ve které si sami ověří jednotlivé kroky Učení až nakonec k tomu, aby tito následovníci sami v sobě poznali ušlechtilou moudrost poznání sebe sama, která osvobodí jejich srdce.."

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!

  • lera
    lera, 13.11.18 12:50:11  
     

    "Toto je Osvícení
    „Představme si, že jsme malé děti a jsme ve škole. Je přestávka a my si hrajeme a vesele se probíháme po školní zahradě … Náhle zazvoní zvonek. Přestávka končí, my se vracíme zpátky do třídy a sedáme si za lavice. Začíná hodina. Paní učitelka vchází do třídy a na tabuli píše velkým bílým písmem: „TOTO JE OSVÍCENÍ.“"

    Dr.Bohumil Houser

  • blahu
    blahu, 12.11.18 21:59:40  
     

    PODZIMNÍ LISTÍ
    (Óda na pomíjivost a nestálost všech věcí)

    Chtěl bych
    být podzimním listím,
    horolezcem,
    kterého
    jen lano nad srázem jistí

    a to lano,
    pevnější než smrt,
    bych si z pavučin
    babích
    na konci léta spletl

    a těšil bych se
    na zimu,
    a jarní slunce,
    pro které bych
    láskou planul a kvetl

    a přes zimu bych chránil
    motýly,
    co vylétli by z jara
    z mnou schovaných larev

    a jak ty listy podzimní
    by létali po zemi
    a hýřili
    jak Monet
    divokou fiestou barev!

    :2:

    • lera
      lera, 12.11.18 22:54:33  
       

      Nádherná :2:

    • Lavandis
      Lavandis, 13.11.18 08:24:45  
       

      :2:

  • blahu
    blahu, 11.11.18 15:47:42  
     

    A docela hezké shrnutí Buddhova učení z české wiki ...

    Osvobození od utrpení
    Učení Buddhy bylo motivováno úsilím o vysvobození bytostí z utrpení z nekonečného koloběhu zrození a smrti. Ve středu jeho rozhovorů je proto praxe, která osvobozuje od narození a smrti nebo umožňuje lepší zrození či uvědomělý, blažený život. Vždy šlo o vysvobození z nevědomého egoismu: Jako je širý oceán proniknut jen jedinou chutí, chutí soli, je tato nauka proniknuta jen jedinou chutí, chutí osvobození.

    Osobní zkušenost
    Buddha se distancoval od těch, kteří vytvářeli intelektuální teorie o smyslu a podstatě světa. Srovnával je se slepci, z nichž se každý dotýká slona na jiném místě a pak se dostávají do prudkého sporu o pravém tvaru zvířete: Jeden posuzuje slona podle ocasu, kterého se dotýkal, druhý podle nohy, další podle ucha. Podle tohoto podobenství je každá interpretace světa a člověka iluzorní a je jen promarněným časem.

    Kdo o tom přemýšlí, je uvězněn v kleci svých názorů. Ten, kdo vyžaduje vysvětlení, je jako člověk zasažený otráveným šípem, který řekl lékaři: „Nenechám si vytáhnout šíp, dokud nebudu vědět, zda mě zasáhl válečník, bráhman, obchodník nebo sluha, dokud nebudu znát jeho jméno a příjmení (…) a jaký přesně je hrot šípu.“ Tento člověk by zemřel dříve, než by se to všechno dozvěděl. Právě tak zemře v nevědomosti ten, kdo zanedbává praxi, vedoucí k osvobození, a místo ní intelektuálně spekuluje o podstatě věcí.

    Buddha neodpovídal těm, kteří chtěli vysvětlení, sahající za hranice intelektuálního poznání, stejně jako slepci nebo zranění, kteří nechávají svou záchranu záviset na nesmyslných otázkách. Své výroky chápal pouze jako prostředek na cestě k probuzení. Srovnával je s vorem, který slouží pouze k převozu přes řeku, ale nemá žádný smysl sám o sobě.

    Nejkratší formulka Buddhovy filosofie je o třech charakteristikách všeho existujícího; z ní lze vyjít při nárysu jeho obrazu světa a člověka:

    Všechny jevy jsou pomíjivé,
    Všechny jevy přinášejí utrpení,
    Veškeré bytí je iluzorní jako sen.

    Buddha radil těm, kdo hledají, aby nepřijímali nic jen na základě slepé víry či autority druhého, nýbrž aby sami hledali a usuzovali, zda daná věc odpovídá nebo neodpovídá jejich nejniternější zkušenosti.
    :2:

    :1: :1:
    lera
    lera, 11.11.18 15:43:25 reagovatsmazat@!!!
    :2:

    • Erika
      Erika, 12.11.18 15:11:37  
       

      :2:

  • lera
    lera, 10.11.18 17:59:27  
     

    https://www.youtube.com/watch?v=WfeVAnW-dHo&list=PLVYtG4I7JezjFSvCtOLqp9MFc3FWy4Shj

    • Lavandis
      Lavandis, 10.11.18 21:02:07  
       

      :2:

    • Erika
      Erika, 12.11.18 15:28:59  
       

      :2:

  • blahu
    blahu, 16.10.18 13:25:34  
     

    Děkuji

    V očích zlaté listí,
    v uších zpěv ptáků,
    v mysli mír,
    v srdci tajemství a
    na bosých chodidlech poklady a šperky lesních cest ..

    Děkuji,
    už mám vše.
    :2:

    • Lavandis
      Lavandis, 16.10.18 17:14:53  
       

      Krásný! :2: Obsahově přesně tak a básnicky ses překonal. :2: :4:

      • blahu
        blahu, 16.10.18 17:45:44  
         

        :2: .. dnesni dopoledni volno naboso v lese .. nebude zas obrazek? :4:

        • Lavandis
          Lavandis, 16.10.18 18:16:33  
           

          Taky ráda chodím bosa. :2: Obrázek možná bude, mám ho před očima, padající podzimní listí, postava jdoucí po cestě, rukama chytající zlato listů, tričko se srdcem na hrudi a mezi prsty na chodidlech květy, asi chrysantény, když je to na podzim. :15: Ale je to dívka. Nevadilo by. :4: A chvilku to potrvá, postavu jsem moc ještě nekreslila, budu muset technicky zvládnout. :2:

          • blahu
            blahu, 16.10.18 18:40:25  
             

            poklady a sperky lesnich cest ... kaminky, vetvicky, bukvice zaludy ... kvetiny jsem nevidel .. ale asi bude lehci nakreslit je

            • blahu
              blahu, 16.10.18 18:41:36  
               

              Divka bude urcite lepsi ... a k te se ty kvetiny bufou hodit .. mmmmm :2:

              • Lavandis
                Lavandis, 16.10.18 19:31:32  
                 

                Tak jo, až bude obrázek hotový dám sem. :2:

    • Yossa
      Yossa, 16.10.18 22:18:54  
       

      Fakt krasný, Honzo :2:

      • blahu
        blahu, 16.10.18 22:53:28  
         

        :2:

    • nikdoinic
      nikdoinic, 27.10.18 11:52:04  
       

      Ja sem tu básničku poslala již třem svým blízkým lidem, jako že nějaký blahu něco takového napsal, ale zatím se k tomu nikdo nevyjádřil, tedy ja taky ještě ne:-)
      https://www.youtube.com/watch?v=SR0PGXgUqms

      • Lavandis
        Lavandis, 27.10.18 13:26:35  
         

        Něžná muzika ke krásné přírodě, která si ovšem občas a i v doprovodných záběrech videjka k té hudbě neněžně jde po krku. :15: :4:

        • nikdoinic
          nikdoinic, 27.10.18 15:57:52  
           

          Nerozumím Ti, nevim o čem píšeš.

          • Lavandis
            Lavandis, 27.10.18 16:04:10  
             

            19:11 Želva chňapne po rybce, otázka života a smrti a k tomu pomalá něžná hudba. :2: A je tam více takových momentů, pro mě nesourodých. :2: Ale nenech si vzít potěchu z videjka, které se Ti líbí. :4:

            • nikdoinic
              nikdoinic, 27.10.18 16:17:16  
               

              Jo aha, v přírodě to už tak chodí i občas něco v ní zašlápneme třebas, jo to bejvává velice nepříjemné, mám v ledničce nějakou salámovou uzeninu a moc se mi do ní nechce.

    • nikdoinic
      nikdoinic, 28.10.18 15:32:57  
       

      Á už přistála jedna reakce na tu basníčku: :)))

  • Cho
    Cho, 14.10.18 21:45:04  
     

    http://lirs.ru/do/lanka_eng/lanka-nondiacritical.htm

    • Erika
      Erika, 15.10.18 10:23:59  
       

      Děkuji

    • blahu
      blahu, 16.10.18 17:48:37  
       

      Mam nejake vybrane pasaze i prelozene .. zajemcum co nevladnou anglictinou mohu poslat .. nevim jestli je vhodne sem kopirovat dlouhe texty ...

      • Lavandis
        Lavandis, 16.10.18 18:35:19  
         

        Hlásím se, určitě pošli, AJ trochu umím, ale i české duchovní texty čtu velice volně a v AJ bych taky mohla stvořit úplně jiný text. :15: Asi mailem? Dávám do vzkazníku. :2: :4:

        • blahu
          blahu, 16.10.18 22:55:34  
           

          Ok .. jen to asi nebude hned .. resim zablokovany email ..

          • blahu
            blahu, 17.10.18 00:28:54  
             

            níže .. :2:

            • Lavandis
              Lavandis, 17.10.18 09:24:08  
               

              Super. Dík. :2: :4:

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:02:34  
       

      Tou dobou, Požehnaný, který kázal v paláci Krále mořských draků, po sedmi dnech vyšel ven a byl pozdraven nespočetným zástupem bohů včetně Šakry a Brahmy. Poté se podíval na Lanku na hoře Malaja, usmál se a pravil:

      „V pevnosti Lanka na vrcholu hory Malaja Tathágatové minulosti, kteří byli Arhaty a Plně-Osvícenými, mluvili o této Pravdě, kterou si může pomocí vznešené moudrosti uvědomit každý ve svém vlastním nejvnitřnějším já a která je mimo chápání filosofů, kteří spoléhají na rozumové poznání, mimo chápání vyznavačů náboženských dogmat (šrávaků) i mimo chápání těch, kteří usilují o osvícení pouze pro sebe samé (pratjékabuddhů). Také já teď budu pro dobro Rávany, Velekrále démonů, přednášet o této Pravdě."

      Nato Rávana, Pán ďáblů, povzbuzován Tathágatovou duchovní silou, uvěřil v jeho slova …

      “Já, Rávana, desetihlavý král ďáblů, jsem k tobě přišel, abys mě i všechny obyvatele Lanky milostivě přijal … Vzdám se všeho svého, abych sloužil Buddhům a jejich synům. Není nic, čeho bych se pro ně nevzdal. Velký Muni, měj se mnou slitování!“

      Pán Trojího světa, na tato slova odpověděl:

      „Králi démonů, tato hora z nádherných kamenů byla navštěvována Osvícenými minulosti, kteří s tebou soucítili a kázali ti o Pravdě zjevené v jejich nejvnitřnějším vědomí. Také Buddhové budoucnosti budou na této hoře hlásat to samé.
      Tato nejryzejší Pravda je příbytkem těch Jogínů, kteří spočívají v přítomnosti Pravdy. Králi ďáblů, máš mou milost…“

      …poté Pán Lanky procitl ze svých myšlenek, pocítil obrat ve své mysli a uvědomil si, že svět není nic jiného než jeho vlastní mysl: spočinul v říši ne-duality, byl posílen zásluhami ze svých minulých dobrých činů, dosáhl jasu v porozumění všem písmům, obdržel schopnost vidět věci, tak jak skutečně jsou, osvobodil se od spoléhání se na druhé a začal dokonale chápat všechny věci pomocí své vlastní intuitivní inteligence (buddhi), dosáhl vhledu, který přesahuje rozumové uvažování… dosáhl sebeovládání velkého Jogína a schopnosti zjevovat se ve všech dokonalých podobách… dosáhl potěšení z vhledu do podstaty Vědomí, Mysli a Vůle… získal jasné pochopení filosofických nauk o příčinnosti (kauzalitě), dokonale se ztotožnil s absolutnem (Tathágata-garbha), stavem Buddhovství, nejvnitřnějším já a přebýváním v Buddhově poznání; když se náhle z nebe ozval hlas, který řekl: „Toto je to, co každý musí zakusit sám.“

      • lera
        lera, 17.10.18 07:40:39  
         

        :7:
        Díky :15:

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:05:12  
       

      ... Poté Buddha zvolal:

      „Výtečně, výborně, Pane Lanky! Výborně, opravdu výborně Pane Lanky! Přesně toto má každý Jogín realizovat. Tathágatové a všechny věci mají být chápány, tak jak jsi je teď pochopil ty. Vše jiného je nihilismus. Absolutní podstata věcí má být pochopena transcendováním Vědomí, Mysli a její schopnosti rozlišování a volby, právě tak jak jsi to udělal ty. Musíš vnímat vnitřní smysl a nenechat se zmást jmény a vnějšími podobami (povrchem) věcí; nesmíš se nechat spoutat dosaženími, koncepcemi, zkušenostmi, názory a mystickými zážitky (samádhí) náboženských dogmatiků, těch, kteří jdou cestou osvícení pro sebe samé a spekulativních filosofů, neměl bys mít zalíbení v nízkých a prázdných řečech; měl bys odvrhnout iluzi ega (individuální substance) a každé přání po moci a pomíjivé slávě vládcovství…

      „Pane Lanky, toto je sebe-uskutečnění velkých Jogínů: drtit spekulace druhých, rozbíjet chybné názory na padrť, držet se stranou ego-centrických představ a pomocí nejvyšší moudrosti vést druhé k obratu v hlubinách mysli. Tací jsou synové Buddhy, kteří kráčí cestou Velkého Vozu.“

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:10:49  
       

      ...
      Poté Požehnaný řekl: Lidé tohoto světa jsou závislí na dvou věcech, Mahámati. Jsou závislí na myšlence bytí a na myšlence nebytí, a tak nacházejí zalíbení ve dvou názorech, buďto v nihilismu nebo v realismu… Nyní, Mahámati, kdo jsou lidé, kteří lpí na představě bytí? Jsou to ti, podle kterých svět vzniká z příčinnosti, která reálně existuje… A tak mluví o reálně existujícím světě, který vzniká ze reálných příčin….

      A nyní, Mahámati, co je myšleno lpěním na představě ne-bytí? Znamená to, Mahámati, připouštení chamtivosti, zloby a hlouposti, a přece popírání existence toho, co chamtivost, zlobu, a hloupost způsobuje.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:12:52  
       

      ..........
      Mahámati, co to znamená dosáhnout Dharmu (Pravdu)? Když je pochopena pravda Vlastní-mysli a dvojí nepřítomnost ega, když je dojde k vhledu do přirozené nepřítomnosti ega ve věcech a osobách, rozlišování ustává; když jsou různé stupňě bódhisattvovství jeden po druhém dobře poznány, subjektivní mysl, rozum a paměť jsou překonány; a když člověk vejde na cestu křtu moudrostí všech Buddhů, a přijme (deset nevyčerpatelných slibů), stane se z něj díky síle bezúsilného života suverénní mistr všech věcí. Proto se tomu říká Dharma, protože je takto člověk osvobozen ode všech filosofických pohledů (světonázorů), brouků v hlavě, rozervaností a dualistických názorů.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:16:27  
       

      ...........

      … ti, kteří se obávají utrpení spojeného se světem rození-a-umírání, a hledají únik v nirváně, si představují, že nirvána se nalézá někde v budoucnosti a spočívá ve zničení smyslů a smyslových objektů. A to vše proto, že nevědí, že svět rození-a-umírání a nirvána od sebe nejsou oddělené a že nirvána je absolutním vědomím, které se zjevuje díky sebe-poznání…

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:24:01  
       

      “Mahamati, slova jsou závislá na literách, ale význam ne. Jelikož význam je svobodný od existence a ne-existence, není zrozený a nemá žádný pevný základ. A Mahamati, Tathágatové nevyučují nauku, která je závislá na písmenech. Co se týče písmen, jejich bytí a ne-bytí je nedosažitelné; jinak je tomu s myšlením které je vždy nezávislé na písmenech. Znovu, Mahámati, každý, kdo říká, že pravda je závislá na písmenech je jenom žvanil, protože pravda je za písmeny. Z toho důvodu, Mahamati, je v kanonických textech mnou a jinými Buddhy a Bódhisattvy prohlašováno, že ani písmeno nebylo proneseno nebo zodpovězeno Tathágaty. Z jaké příčiny? Protože pravdy nejsou závislé na písmenech. Není to tak, že by nikdy neříkaly to, co je v souhlasu se smyslem; ale cokoli prohlašují, je nutno chápat ve vztahu k rozlišování (kterého se dopouštějí všechny bytosti). Mahámati, jestliže pravda není vyslovena (ve slovech), písma obsahující všechny pravdy zmizí a když zmizí písma nebudou tu žádní Buddhové, žáci, pratjékabuddhové a bódhisattvové; a když tu nebude nikdo (kdo by učil), co bude učeno a komu? Z toho důvodu, Mahámati, bódhisattva-mahásattva nemá být připoután ke slovům kanonických textů. Mahámati, kanonické texty se někdy odchylují od přímočaré cesty, neboť jsou poplatné tomu, jak fungují mysli cítících bytostí; náboženské rozmluvy jsou rozvíjeny mnou a jinými Tathágaty, arhaty a Plně-Osvícenými v odpovědi na různost přesvědčení na straně bytostí, proto aby je osvobodily z (pout) subjektivní mysli, intelektu a uvažování a nikoli proto, aby bylo dosaženo a ustáleno sebe-uskutečnění, které pramenní ze vznešené moudrosti. Když je rozpoznána skutečnost, že všechny věci jsou charakterizovány nepřítomností představ a že na světě není nic kromě toho, co je viděno Myslí samotnou, je tu odložení dualistického rozlišování.”

      „Tehdy znovu Ctihodný řekl Mahamatimu bodhisattvovi-mahasattvovi: Toto [učení] prázdnoty, ne-zrození, ne-dvojnosti a žádné-vlastní-podstaty se nalezá ve všech sutrách všech Buddhů, a tato nauka se rozpozná v každé z nich. Avšak, Mahamati, sútry jsou nauky v souladu s dispozicemi všech bytostí, které se odchylují se od [skutečného] smyslu, a nikoli zachycené věčné pravdy. Mahamati, je to jako fata morgána, která láká jelena falešnými prameny, prameny tam nejsou ale jelen je chycen, neboť si myslí, že jsou skutečné. Tak je to také s naukami zjevenými ve všech sutrách, jsou určeny pro všechny bytosti, aby uspokojily a potěšily jejich vlastní rozlišující mysl. Nejsou to pravdu-konzervující tvrzení určená proto, aby se jich držela vznešená moudrost. Z tohoto důvodu, Mahamati, buď v souladu se smyslem a nenech se spoutat slovním-učením.“

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:34:37  
       

      Dále, Mahámati, bódhisattvové (osvícené bytosti), kteří jsou dokonale obeznámeni s pravou přirozeností Vědomí, Mysli a Vůle-Intelektu … a s dvojí nepřítomností ega-nezávislé podstaty v bytostech a ve věcech, na sebe budou brát, aby byli prospěšní druhým, různé individuální podoby (osobnosti), právě tak jako je na sebe bere imaginace, která vykvétá z půdy relativního poznání, nebo jako drahokam, který v sobě odráží celé spektrum barev. Tak budou procházet všemi Buddhovými zeměmi , mezi Buddhy a jejich obyvateli, budou naslouchat Buddhům, vyučujícím o přirozené podstatě všech věcí, která je jako vize, sen, šalebné zdání, obraz (v zrcadle) nebo měsíc odrážející se na vodní hladině a která nemá nic společného se zrozením-a-smrtí (samsára), věčností a vyvanutím (nirvána)… Potom budou zažívat statisíce samádhís , ba dokonce nespočetné bilióny samádhís a jejich pomocí budou procházet nejrůznějšími situacemi, budou vzdávat hold Buddhům, budou zrozeni ve všech nebeských palácích , kde budou vyučovat o Trojím Klenotu a zjevovat různá Buddhova těla, a obklopeni naslouchajícími žáky a bódhisattvy, jim budou, aby je osvobodili od protikladů bytí a nebytí ukazovat cestu vedoucí ke zkušenosti dokonalého uvědomění si, že objektivní-vnější svět nelze oddělovat od Mysli samotné a že v něm tedy nejsou žádné (objektivní) skutečnosti…

      Když si ti, kteří se narodili z Buddhy , uvědomí, že svět není nic jiného než-li Mysl samotná, obdrží tělo přeměny, které nemá nic společného s čímkoli je co výtvorem nějaké činnosti, ale které je obdařeno silami, psychickými schopnostmi a sebeovládáním.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:37:37  
       

      Mahámati, když bódhisattvové dosahují a pociťují štěstí samádhi dokonalého míru, jsou pohnuti pocity lásky a náklonnosti pramenícími z jejich původních slibů a uvědomí si úlohu, kterou mají hrát v nekonečném naplňování {deseti} slibů. Proto nevstupují do Nirvány. Faktem však je, že už v Nirváně jsou, protože nerozvíjejí dualistické představy. Od této chvíle již nikdy nerozdělují uchopování a uchopované. A protože poznali, že na celém světě není jediná věc, která by existovala odtrženě od vnímající Mysli samotné, jsou zbaveni jakéhokoli dualistického přemítání o věcech. Zbavili se lpění a hloubání o takových idejích jako je Vědomí, duše, vůle-rozhodování-intelekt, vnější objekty a vlastní-podstata, ale nevzdávají se působení ve věci podpory Buddhismu. Protože dosáhli vnitřního vhledu, kterým jsou obdařeni všichni Tathágatové, každý jejich skutek vychází z jejich transcendentální moudrosti.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:39:05  
       

      Je lepší mít víru v existenci individuální substance (ega, duše) tak velkou jako je hora Méru, než-li podlehnout pyšné nihilistické aroganci vůči bytí a nebytí.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:45:03  
       

      Bódhisattvové, kteří jsou dokonale obeznámeni s pravou přirozeností Vědomí, Mysli a Vůle-Intelektu … a s dvojí neexistencí ega-nezávislé podstaty v bytostech a ve věcech, na sebe budou brát, aby byli prospěšní druhým, různé individuální podoby (osobnosti), právě tak jako je na sebe bere imaginace, která vykvétá z půdy relativního poznání, nebo jako drahokam, který v sobě odráží celé spektrum barev.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:48:29  
       

      Vědomí tancuje jako tanečnice, vůle a intelekt poskakují jako šašci a mysl s pěti smyslovými orgány vytvářejí objektivní svět, který je jako divadlo.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:49:25  
       

      Mahámati, Tathágatagarbha má v sobě příčinu obojího, dobrého i zlého, a sama ze sebe vytváří nesčetné formy existence. Je jako herečka, která na sebe může brát rozmanité podoby a to právě proto, že sama žádnou individuální podobu a substanci (ego-duši) nemá.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:51:43  
       

      Naslouchejte podivuhodné nauce Mahajány
      vyložené v této Lankávatára sútře,
      Která v podobě veršů-drahokamů
      Ničí síť spekulativních názorů.

      :2:

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:53:57  
       

      Má Mahajána není ani vozem, ani zvukem, ani slovy; není to ani pravda ani osvobození, ani říše ukončení iluzorních představ.

      A přesto je Mahajána vozem vezoucím Samádhí, které vedou k činnorodé tvořivosti, a mnoho podob duchovních těl, které jsou ozdobeny květinami suverénní vůle.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 00:59:51  
       

      ......
      Dále, Mahámati, co to znamená nedualita? Znamená to, že světlo a stín, dlouhé a krátké, černé a bílé jsou relativní a vzájemně na sobě závislé pojmy. Proto se říká, že všechny věci jsou ne-duální, stejně jako Nirvána a Samsára.
      Nirvána není někde jinde než samsára a samsára není jinde než nirvána, protože základem existence je vzájemná propojenost věcí.

      .......
      Nirvánou, Mahámati, je myšleno nahlédnutí do nitra skutečnosti, jaká skutečně je, ke kterému dochází, když se mysl obrátí ke svému zdroji a je dosaženo sebe-uvědomění pomocí vznešené moudrosti… …zbavení se rozlišující mysli—to znamená nirvána.

      ........
      Kolotoč rození a umírání (samsára) je jako sen a zdání, ale jeho karma je nekonečná.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 01:00:31  
       

      …Mahámati, je to jako ovoce ámra, které zraje postupně a ne náhle, stejným způsobem, je také, Mahámati, očištění bytostí postupné a nikoli náhlé. Mahámati , je to jako hrnčíř vyrábějící hrnce, které jsou dělány postupně a ne náhle… je to jako tráva, keře, byliny a stromy, které ze země rostou postupně a nikoli náhle…. je to jako mistrovství v hraní komedií, tanci, zpěvu, hudbě, hraní na loutnu, spisovatelství a [jiných] umění, které se získává postupně a ne náhle a stejně tak i Tathágatovo očišťování všech bytostí není náhlé, ale postupné.

      Mahámati, je to jako zrcadlo, které nestranně a okamžitě odráží tvary a obrazy, a stejným způsobem, Mahámati, je náhlé i Tathágatovo očišťování všech tvorů, které je osvobozuje od protikladů a vede je do stavu bez představ. Mahámati, je to jako slunce a měsíc zjevující všechny tvary bez meškání hned jak na ně dopadnou jejich paprsky - podobně, Mahámati, i Tathágata pomáhá všem živým bytostem, aby odstranili sílu zvyku, která pramenní z mylného přesvědčení, že vnější svět je oddělený od (Absolutní) Mysli, a tak všem bytostem náhle zjevuje říši nemyslitelného poznání, které představuje Buddhovství. Je to jako Zásobnice všeho vědomí (Alájavidžňána), z níž se náhle vynořuje svět těla, majetku a přebývání , který je viděn pouze prostřednictvím Mysli - podobně, Mahámati, Nišjanda Buddha náhle přivádí mysli bytostí k dospělosti a přenáší je do paláce v nebesích Akaništa, kde budou provádět různá duchovní cvičení. Mahámati je to jako Dharmata-Buddha, který se náhle rozzáří světlem… stejně tak, Mahámati, i vznešená pravda vlastního uvědomění se náhle rozzáří, když se pustí z hlavy klamné [ dualistické ] názory na existenci a ne-existence.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 01:01:24  
       

      Až se dokonale seznámíš se silami, psychickými schopnostmi a sebe-ovládáním, budeš podepírat všechny bytosti jako země. Mahámati, tak jako velká země podpírá všechny bytosti, tak také Velká a Osvícená bytost podpírá všechny bytosti.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 01:03:24  
       

      Nato, Mahámati, posilováni silou Buddhů, bodhisattvové - mahásattvové prvního stupně dosáhnou samádhi-bodhisattvů, známé jako Světlo mahajány, náležející bodhisatvům - mahásattvům. Náhle uzří Buddhy, Arhaty a Plně Osvícené, osobně se před nimi zjevující, jenž přicházejí ze všech možných příbytků v deseti světových směrech a jenž hledí bodhisattvům do tváří a propůjčí jim svoji posilující sílu projevující se jejich tělem, ústy a slovy…

      S pomocí zásoby jejich zásluh hromaděných po stovky tisíc kalp, budou úspěšně stoupat po stupních, důkladně se obeznámí s tím co by měli dělat a co by dělat neměli až nakonec dosáhnou stupně bódhisattvovství nazývaného Dharmameghá. Zde bódhisattva - mahásattva nalezne sebe sama, jak sedí na trůně v Lotosovém paláci a obklopen bodhisatvy - mahásattvy podobné úrovně; s tiárou ozdobenou a zkrášlenou všemi druhy drahých kamenů na hlavě a tělem briliantově zářícím jako měsíc se žluto zlatou barvou květiny Campaka. Buddhové teď přicházejí v deseti směrech ze svých světů a rukama podobnýma lotosovému květu kropí čelo bódhisattvy - mahásattvy, který sedí na trůně v Lotosovém paláci; takto ho Buddhové svýma vlastníma rukama křtí, jako když velký král obdařen absolutní mocí [křtí svého korunního prince]. Proto se říká, že tento a tamti bódhisattvové, kteří jsou křtěni rukama Buddhů, jsou posilováni silou Buddhů. Mahámati, toto je dvojitá podpůrná síla udělená bodhisattvům - mahásattvům, kteří [89] posilováni toto silou, osobně přicházejí do blízkosti {přítomnosti} všech Buddhů. Jinak nelze s Tathágaty, Arhaty a Plně-Osvícenými hovořit.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 01:04:54  
       

      Není žádný vnější svět, který by byl oddělen od Mysli samotné…

    • blahu
      blahu, 17.10.18 01:06:23  
       

      Předmět vnímání (jev) je to, co můžeme popsat jako něco, co má tvar, vnější podobu, různé vlastnosti, části, barvy atd. –toto je “předmět (jev)”. Na základě tohoto jevu jsou zformovány pojmy, jako třeba “nádoba” atd., pomocí nichž může člověk říci, toto je takové a takové, a nikoli takové—toto je “pojem (jméno).” Když jsou věci takto pojmenovány, předměty jsou vymezeny a následuje “rozlišení” mezi vnímající myslí a vnímanými věcmi. To, že tato jména a věci jsou ve skutečnosti neuchopitelné, protože když jsou zastaveny myšlenky, zmizí s nimi i rozlišování a vymezování jednotlivých předmětů, toto je nazýváno realitou (takovostí) všech věcí, jaká skutečně je. A tato takovost může být také nazvána pravdou, realitou, přesným poznáním…vlastní-podstatou, neuchopitelným. Toto bylo realizováno mnou a Těmi, kteří poznali skutečnost. Pravdivě jsme to poznali, poukazovali na to, zveřejňovali to a veřejně demonstrovali. Když je v souladu s tímto správně porozuměno pravdě, která není ani popíráním ani potvrzováním čehokoliv, chybné rozlišování je zastaveno a je tu stav sebe-uvědomění skrze vznešenou moudrost… Mahámati, dobře toto zkoumej svou vlastní moudrostí a nenech se při tom vést druhými. A jiné veď k tomu, aby dělali to samé.

    • blahu
      blahu, 17.10.18 01:07:05  
       

      Bráhmane, já nenáležím ke škole řetězení karmických následků a příčin, ani ke škole ne-řetězení karmických následků a příčin, s výjimkou toho, že vyučuji odvislému vznikání (zákonu karmické odplaty), abych chránil nevědomé bytosti před bolestivými následky jejich zlých činnů, které se zdají být skutečnými v myšlením-vykonstruovaném světě objektivních předmětů a jejich vnímání, který existuje v závislosti na (klamném) rozlišování.