Filozofické úvahy o světě

Moderovaná diskuze | Kategorie: Náboženství a filosofie
a.l.tereza (2018-07-19 22:26:12)komanc06 (2018-07-19 20:42:49)klokan.cz (2018-07-19 18:12:03)krudox (2018-07-18 17:10:36)9marie04 (2018-07-18 15:35:02)radkojaga (2018-07-16 20:15:06)janjanx (2018-07-12 20:28:11)Divobyj (2018-07-11 08:29:52)emildienelt (2018-07-08 15:24:22)Tokrol (2018-06-05 22:27:19)profesorateista (2018-04-25 07:49:26)herbertboss (2018-03-19 17:36:11)chatka88 (2017-12-14 09:51:47)Raswan (2017-10-06 23:31:34)Xashman (2017-07-30 16:07:00)Falkon.Nightsdale (2017-01-01 17:54:27)BaronQ (2016-08-22 04:24:04)Xyz123 (2016-05-29 15:49:06)Derewi (2016-02-08 22:41:28)A.Lange (2015-12-24 21:07:42)xsomalec (2015-10-25 19:38:33)Story (2015-09-26 15:07:53)vladislavsima (2015-08-10 22:48:16)
Filozofické úvahy o světě
Založeno: 13. 10. 2013 | Příspěvků: 8 535 | Členů: 30
Správci: Jopol (hlavní)

Účelem fóra je výměna myšlenek o našem světě a životě v podstatě ve všech jeho rovinách. Předpokladem účasti naprosto není být filozofem-profesionálem; ale předpokladem by měla být ochota k poctivému, serióznímu uvažování o věcech lidských.

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!

  • klokan.cz
    klokan.cz, 19.7.18 07:09:15  
     

    K aktuální politické situaci

    Tak se mi dneska zdálo, že měl Zeman projev v parlamentě...
    A na závěr projevu říká: "A nyní mi dovolte jeden bonmot. Rozpouštím vás, jo, rozpouštím vás, pitomci jedni nezvedení!" Načež se postavil Kalousek v poslanecké lavici a pravil: "Já se tého prasete nebojím! Když ty nás rozpouštíš, tak my se napustíme!" A odchází středem do poslanecké kantýny. Tam už sedí předseda Filip u piva a přemítá, jak to vysvětlí dělnické třídě. Konec snu.

    • Jopol
      Jopol, 19.7.18 14:33:29  
       

      S takovými sny bys snad rovnou měl sám kandidovat do Poslanecké sněmovny! :1:

      P.S. Vzpomínáš ještě, jak jsem ti onehdy vyprávěl o mém snu, jak se generál wehrmachtu stal prasetem, a potom z prasete zase generálem?...

      • klokan.cz
        klokan.cz, 19.7.18 18:01:51  
         

        Ano, na to si matně vzpomínám; možná se jednalo o prorocký sen, kterak se budou reinkarnovat generálové, zvláště pak generálové wehrmachtu.

        Ale abych se ještě vrátil k tomu mému snu, mě to natolik vyděsilo, že jsem se probudil. Akorát nevím, jestli mě víc vyděsilo to, že by o všem rozhodoval jeden člověk, a sice ne Babiš, ale Zeman, nebo to, že je poslanecká sněmovna k ničemu díky lidem, co tam sedí, a ti lidi tam vlastně nemusejí být.

      • Jar.Esch
        Jar.Esch, 19.7.18 20:39:38  
         

        Tak to jsou snad běžná přvtělování u těchto paňáců. Z jednoho do druhého a třeba několikrát denně.

  • Jar.Esch
    Jar.Esch, 18.7.18 08:00:37  
     

    Narazil jsem na tady ten příběh. Zajímalo by mě, zda jde podle vás o věrohodnou záležitost anebo o klasiku, projevující se v životě nejčastěji používaným vzorcem. důvod - záminka.
    Obrázky a zvláště pak myšlenky mě moc nepřesvědčují (příliš mnoho dobra).

    https://rakovnicky.denik.cz/zpravy_region/antonin-jiri-krystof-jsem-rad-obklopen-lidmi-kteri-mi-rozumi-20141024.html

    • Jopol
      Jopol, 18.7.18 13:39:13  
       

      Není mi tak úplně jasné, čeho "věrohodnost" by se tady vlastně měla posuzovat. Že ten člověk je v určité životní situaci, reaguje na to určitým způsobem a přitom vytváří určité umělecké artefakty - to je zřejmě realita.

      Co se pak těch jeho produktů týče: ty texty či "úvahy" se zdají být skutečně značně banální; ale k odpovědnějšímu posouzení by bylo nutno znát opravdu jeho texty jako takové, tady je jenom několik malých útržků.

      Zajímavější se zdají být ty jeho kresby. Takhle (ve zmenšeninách) se to velice obtížně posuzuje; ale mám pocit že alespoň některé jeho výtvory by skutečně nemusely být vůbec marné. Jeden jediný na mě působil potenciálně trochu kýčovitě; ale některé se zdají mít opravdu autentické umělecké sdělení. Ale jak řečeno, pro odpovědnější posouzení bych to musel vidět v originále.

      • Jar.Esch
        Jar.Esch, 18.7.18 14:12:18  
         

        Samozřejmě že to lze vidět i takto a máte pravdu. Ovšem ty "myšlenky", které jeho samotného po zpětném přečtení omračují svou hloubkou, bych si rád přečetl. Na druhou stranu se ptám, kdyby tam byly i nějaké hlubší, než jaké jsou v ukázce, proč je čtenáři nenabídli?

        • klokan.cz
          klokan.cz, 18.7.18 19:31:00  
           

          To já nemůžu posoudit, jestli je to věrohodné, nebo chceš-li, čisté. A co se týče té hloubky, hloubka pramení už jenom z toho, že tyhle jednoduché věci lidi potřebují slyšet a číst. Někdo shledává hloubku u Franze Kafky, ale fakt je tenhle druh hloubky to, co člověk potřebuje ke štěstí?

          • Jar.Esch
            Jar.Esch, 18.7.18 19:43:30  
             

            No, nějak nevěřím, že jedinou motivací toho člověka je výlučně radost druhých. Celé to na mě působí jako marketingová strategie. Že jde o hospic a péči o druhé, nezpochybňuji.

            Chci jenom říct, že věci jsou málokdy takové, jak se tváří či se snaží, aby vypadaly. Přesně tady z této upoutávky to na mě dýchá.

            • klokan.cz
              klokan.cz, 18.7.18 19:48:43  
               

              Jo to je jistě možné. :2:

  • klokan.cz
    klokan.cz, 15.7.18 15:46:18  
     

    Filosofové

    Ostatně, nenechme se odradit tím, že je filosof jen malým šlechticem nebo třeba i zvířetem. Ne všichni šlechtici jsou degenerovaní a i malý člověk může mít velkého ducha. A u zvířat, to už je úplný předsudek. Vždyť třeba takový Medvídek Pú je jako filosof zcela nedoceněn, poněvadž si každý řekne: ha, zvíře - a o Medvídkovy argumenty se už dále nezajímá. Přitom, pokud bychom porovnávali třeba s Hegelem, tak Hegel na Medvěda ani zdaleka nemá, to je jednou fakt...

    • klokan.cz
      klokan.cz, 16.7.18 17:43:44  
       

      Tak raději nic? Škoda, škoda, tahle diskuze by měla smysl. :2:

    • Jopol
      Jopol, 16.7.18 20:12:28  
       

      Medvídek Pú?... Bohužel, nepodařilo se mi toto jméno objevit v seznamu světových filozofů... :4:

      • klokan.cz
        klokan.cz, 17.7.18 06:34:17  
         

        To bohužel pouze ilustruje slova Tao-te-ťingu, že "o těch největších, neví se ani, že tu jsou". Pokud by ovšem někdo porozuměl hluboké meditaci Medvěda ve Stokorcovém lese (konec eposu Zátiší Medvídka Pú), velice by se přiblížil Tau.

        • Jopol
          Jopol, 17.7.18 13:47:24  
           

          Tak tohle mohu potvrdit. O mně taky - skoro - nikdo neví!! :1:

          • klokan.cz
            klokan.cz, 17.7.18 19:49:40  
             

            O tobě vědí ti, kteří o tobě vědět mají, taková je Cesta, řekl by Medvěd. :1:

            • 9marie04
              9marie04, 17.7.18 22:54:53  
               

              Klokan...přesné, každý dostaneme info od toho a tak, jak to máme dostat, potkáme toho, koho máme potkat. A já ráda potkávám i tebe i Jopola.

              • klokan.cz
                klokan.cz, 17.7.18 23:20:12  
                 

                Tak to je vzájemné. :4:

                • 9marie04
                  9marie04, 18.7.18 00:46:43  
                   

                  Klokan...mám radost, děkuji. :2:

              • krudox
                krudox, 18.7.18 05:54:19  
                 

                je tak, jak má byt, protože tak je to správne :4:

                • klokan.cz
                  klokan.cz, 18.7.18 19:31:50  
                   

                  Ano, to bych si měl připomínat třikrát denně.

  • klokan.cz
    klokan.cz, 11.7.18 17:22:54  
     

    Proč se člověk nepoznává?
    Protože nevěnuje pozornost lásce, která je v něm.
    Jak je to v té dětské knížce: co je důležité, je očím neviditelné.
    Čímpak to tedy lze uvidět...

    • janjanx
      janjanx, 11.7.18 20:36:00  
       

      Ale on se poznává, ale pouze jako zvířátko.
      Ježiš promiň klokane. :1:

      • a.l.tereza
        a.l.tereza, 11.7.18 21:15:12  
         

        :1: :1:

      • klokan.cz
        klokan.cz, 11.7.18 21:21:21  
         

        Vida pana klokana,
        jak ho baví kopaná.
        Kopne levou, kopne pravou,
        umí také přihrát hlavou.
        Ví, že nesmí rukama,
        když chce hráti s klukama.

        (nejsem autorem a fotbal jsem už nehrál dlouho)

      • klokan.cz
        klokan.cz, 11.7.18 21:30:13  
         

        Ty krávo góóóóóóoól!!!!!!! :1:

        • janjanx
          janjanx, 12.7.18 11:17:57  
           

          :2:

          • klokan.cz
            klokan.cz, 12.7.18 15:31:35  
             

            Je skoro na čase vyndat ten kostkovaný ubrus. :2:
            Už jsem ani nečekal, že to otočí.

  • janjanx
    janjanx, 10.7.18 21:57:31  
     

    Píšeš: co to má společné s objektivní realitou; NIC, cesta ke svobodě a pravdě jde přesně opačným směrem.
    2. jakou "svobodu" může poskytovat stav, který není naplněn naprosto ničím.
    Sám jsem to zažil v praxi, kde jsem prošel vícero osvobozením od.... A vždy jsem zažil intenzivní pocit štěstí a to je takové naplnění, které se nedá pozemsky zažít - získat. Tady to nezažiješ. Osvobození je zároveň naplnění. :2:

    • Jopol
      Jopol, 11.7.18 16:00:14  
       

      Ale ano, okamžik osvobození je vždy spojen s euforií. Například po svržení totality to byla taky euforie z nové svobody - aby se pak zjistilo, že tato takzvaná "svoboda" je ve skutečnosti naprosto prázdná.

      A tak i pokud si někdo dokáže třeba i trvaleji vybuzovat pocity štěstí ve stavu nirvány - tedy odpoutanosti od předmětného světa - tak ten pocit naplnění není ve skutečnosti z nirvány (a její prázdnoty) samé, nýbrž právě jenom z toho prožívaného k o n t r a s t u ke světu materiálnímu.

      Jinak řečeno: tu skutečnou, ničím nerušenou prázdnotu by bylo možno zažít jenom tehdy, kdyby tu ten materiální svět vůbec nebyl. A teprve potom by bylo možno opravdu posoudit, jak "šťastným" by se vědomí cítilo v tomto absolutním vakuu, kde by nemělo vůbec nic od čehož by se mohlo distancovat, o co by se mohlo opřít.

      • janjanx
        janjanx, 11.7.18 19:50:28  
         

        Proč by měla být svoboda ve skutečnosti naprostá prázdnota?

        Osobně se na svobodu dívám jinak. Jako na možnost volby + vědění. Bez vědění by jsem si mohl zvolit chybně.

        Svoboda pro mě znamená nespoutanost nevěděním a nevědomím. :2: A to nejdůležitější je pro mě možnost být sebou. :2: Být sebou to je svoboda :15: Aby bylo rozuměno, tak dnešní člověk není sám sebou. ON prostě není ON, to je to, co je opravdu třeba řešit ohledně svobody. Ne tu prázdnotu. :2:

        • Jopol
          Jopol, 12.7.18 13:32:39  
           

          Ano, to je přesně ono. Dnešní člověk žije v - sebou samým vytvořené - iluzi, že jenom když mu bude umožněno "být sám sebou", tak že tím prý bude svobodný.

          To "být sám sebou" - to nakonec není nic jiného, nežli zcela prázdná identita, ve smyslu já = já. Není v tom naprosto nic o tom, jakou vnitřní kvalitu, jaké vnitřní bohatství má toto já. A to zase nemůže mít skutečné (vnitřní) bohatství, pokud nebude stejným způsobem bohatý i svět okolo.

          • janjanx
            janjanx, 12.7.18 14:15:58  
             

            To máš ale na mysli ego.
            Já mám na mysli ale základní osobnost a ne ego.

      • janjanx
        janjanx, 11.7.18 20:22:49  
         

        Ten důležitý krok ke svobodě je poznání, že člověk není jen a pouze rozumné Zvířátko. Pokud to zvíře v člověku bude dále růst,tak se tady pozabíjíme.

        • Jar.Esch
          Jar.Esch, 13.7.18 10:06:50  
           

          Bude a skutečně k zabíjení dojde. To, co zůstane, nebude mít se současnou formou ekonomicko-společenského uspořádání lidské populace mnoho společného. Nejčernější vize (které jsou ale docela reálné) říkají, že půjde o jakési celosvětové vězení s tvrdým režimem, ve kterém si každý svou existenci bude muset tvrdě zasloužit. Obávám se, že pojmy jako jsou soucit a láska, zcela vymizí ze slovníku lidí.

          • 9marie04
            9marie04, 13.7.18 16:49:00  
             

            Jar...ano, tvrdě zasloužit a tvrdý režim nás čeká, také to tak vnímám, jen myslím, že nelze odhadnout, v jakém časovém horizontu. Zda to bude po jednotlivcích, postupně nebo hromadně. Zda bude čas omezený nebo neomezený, jak to vnímáš? :2:

            • Jar.Esch
              Jar.Esch, 15.7.18 08:13:19  
               

              To půjde sotva vyspecifikovat. Pokud dojde u člověka k bobtnání zvířecích vlastností (a zatím vše nasvědčuje že dojde), pak se ke slovu dostanou hlavně prvky, na nichž stavěl svou teorii Darwin. To znamená, že silnější budou spotřebovávat slabší (u člověka tak dochází hlavně přivlastňováním si jejich energie až do jejich zániku), přičemž likvidační boje povedou také mezi sebou navzájem. To je – bohužel - podoba lidské existence, která se docela zřetelně rýsuje.
              Určit fáze a četnost v nich, si netroufám.

              • 9marie04
                9marie04, 15.7.18 22:39:16  
                 

                Jar...ano. souhlasím, nastupuje takový čas a také souhlasím, že se nedá specifikovat, jak to bude nebo má probíhat. Nejde se tomu bohužel vyhnout a podle mého poznání, pochopení souvislostí všeho se vším může pomoci přežít. :2:

  • Jopol
    Jopol, 8.7.18 13:37:09  
     

    ŽIVOT VEZDEJŠÍ A SFÉRA ZÁSVĚTNÁ

    A ještě jedna zajímavost od Bondyho: on uvádí, že v asijském duchovním prostoru (a to ještě dávno před vznikem buddhismu) byla s plnou vážností položena otázka, kterou si svět západní v plné míře nikdy takto nepoložil (a která je známa nanejvýš z Hamleta): Je vůbec lepší žít tento pozemský život - anebo je ale lepší se ho rovnou vzdát?

    Západ, ten zůstává přese všechno vědomí světa jako "slzavého údolí" stále ještě v zásadním přesvědčení, že ten život vezdejší má svou cenu a svou hodnotu a že je možno v něm prožít své osobní štěstí; zatímco Východ si tuto otázku zodpověděl v zásadě negativně. Ten život vezdejší je definitivně jenom něčím nepravým, nepodstatným, vedlejším; pravý život a pravé štěstí jsou principiálně někde jinde. Tedy v existenci ryze duchovní, zcela oproštěné od vlivů a zátěží toho světa vezdejšího.

    Takže tohle je ten zcela zásadní rozdíl v pohledu na život světa západního a světa východního; a tohle pak také našlo svého výrazu v učení buddhismu.

    A tak je nutno si položit otázku: co se to vlastně stalo, že i ve světě Západu je v poslední době natolik populární to východní učení, založené na naprosté negaci světa a života přítomného?

    Skoro se zdá, že odpověď by musela znít tak, že je to právě ten tzv. "moderní", a dokonce právě ten "svobodný" svět, který člověku definitivně vzal pocit smyslu jeho existence, jeho přítomnosti v tomto světě. A tak se člověk moderní západní civilizace přiklání k té duchovní tradici asijské, s jejím popřením významu světa přítomného, a s přesunutím veškeré významovosti a smyslu do světa vzdáleného, respektive přímo posmrtného.

    • janjanx
      janjanx, 10.7.18 14:59:10  
       

      Člověk se chce vrátit ke své přirozenosti - duchovní podstatě. A tak vědomě či nevědomě hledá cestu k sobě. Cítí to v sobě, protože opravdu něco ztratil. Cítí, že mu něco v tomto životě chybí a v moderním světě to nenachází.

      • Jopol
        Jopol, 11.7.18 15:55:27  
         

        Takhle v obecném smyslu bych celkem neměl námitek. Jde o to, pro tu "duchovní podstatu" nezapomínat na svou bytostnou spjatost stejně tak se světem materiálním. Protože když se ponoříme jenom do toho duchovna a to materiálno necháme být takové jaké je (tj. v jeho aktuálně negativním stavu) - ono nepřestane na nás působit. A to sice i na tu naši "duchovní podstatu" bude působit. My před tím sice můžeme zavírat oči, můžeme si namlouvat že jsme jenom a pouze duchovní bytosti - ale před tou realitou nakonec neutečeme.

        • janjanx
          janjanx, 12.7.18 12:35:42  
           

          Ano neutečeme. Zdá se mi, že ohledně osvobození panuje jakýsi zmatek. Je nutné se v tom zorientovat. Jaký je směr k osvobození. A znát důvod proč a z čeho by se měl člověk osvobodit. Aby nepřijal to chybné hledisko: osvobození - nějak zdrhnout jinam, protože je to tady blbý. :2:
          Osvobození je tady z toho důvodu, že bytost ztratila svůj původní přirozený stav. Jde tedy o rehabilitaci bytosti. Znovu objevit sebe sama, svou ztracenou přirozenost. :2:

        • 9marie04
          9marie04, 13.7.18 00:35:27  
           

          Ano

  • Jopol
    Jopol, 5.7.18 16:01:12  
     

    VĚDOMÍ A SKUTEČNOST

    Jak už jsem krátce avizoval, na základě mých aktuálně nových zážitků jsem se pokusil celou tu problematiku vztahu vědomí a skutečnosti systematicky zpracovat. Kdybych předem tušil kolik s tím budu mít práce, nejspíš bych se vůbec nepřiměl k tomu s tím začínat.

    A přitom - to musím zdůraznit - jsem tu přese všechno mohl postihnout jenom jeden určitý aspekt celého toho krajně komplikovaného vztahu lidského vědomí k jeho světu. Je to sice aspekt zcela základní; ale jak řečeno celá záležitost je nakonec ještě mnohem složitější. A - tím i otevřenější.

    Takže koho to téma blíže zajímá, ta moje úvaha je tady: http://jopol68.npage.de/vedomiaskutecnost.html

    • klokan.cz
      klokan.cz, 5.7.18 16:41:43  
       

      Jopolíku, ty si to děláš tak strašně složitý, ale asi to tak má být. Jo, přišel jsi na velkou věc, to je Cesta. :2:

      • Jopol
        Jopol, 5.7.18 19:43:25  
         

        To je právě ono: lidé si všechno chtějí strašně zjednodušit. Aby to nebylo tak složité. A tak si každý celou nesmírně složitou a komplexní skutečnost zjednoduší jenom na jeden jediný aspekt, jeden jediný rozměr: a pak se diví, že se navzájem nemohou domluvit.

        • klokan.cz
          klokan.cz, 6.7.18 06:05:54  
           

          Nevěcnost mi připadá jednoduše, na rozdíl od snahy se domluvit. :13:

          • Jopol
            Jopol, 6.7.18 14:43:35  
             

            No právě, to je to co říkám: lidé si všechno chtějí strašně zjednodušit, tím pádem pak ten jejich obraz světa může postihnout jenom jednu část z jeho reality - a pak naprosto nevyhnutelně dochází ke kolizím s těmi, kteří vidí a zastávají jinou (dílčí) část.

            Všechno je nakonec jenom střetáváním partikularit; a na tom nic nemění to, že některé z těchto partikularit (respektive vlastně všechny) se tváří univerzalisticky, jako všeobecně platné.

      • Jopol
        Jopol, 5.7.18 19:44:38  
         

        A co se té "Cesty" týče: tak na té já jsem už dávno; ale nejsem si vůbec jistý jestli vede tam kam vede ta buddhistická. :6:

    • klokan.cz
      klokan.cz, 5.7.18 16:43:36  
       

      Jenom ještě doplním, správným překladem slova nirvána je ne-věc-nost, nikoli prázdno nebo neexistence.

      • Jopol
        Jopol, 5.7.18 19:41:56  
         

        No jistě: ta "nevěcnost" - to je ta kvintesence, o které jsem psal já.

        To "nic" a "prázdnota" o kterých jsem psal - tak to bylo od Lao-c', a nevím o tom, že ten by pracoval s pojem "nirvána". On ovšem nebyl buddhista. :4:

      • Jopol
        Jopol, 8.7.18 13:25:57  
         

        Mimochodem, jak a kde jsi přišel na tenhle překlad? Pro jistotu jsem se na to podíval: a v sánskrtu "nirvána" znamená doslova - volně přeloženo - "vy-vanutí"; o nějaké "ne-věcnosti" tam není nic.

        • klokan.cz
          klokan.cz, 8.7.18 19:31:47  
           

          Nirvána je totéž co prázdnota nebo prázdno, což se do angličtiny překládá jako nothingness, čili bezvěcno, na rozdíl od emptyness, čili doslova vyprázdněnost. Ne že by na tom záleželo Buddhovi nebo snad Lao-c´. :4:

          • klokan.cz
            klokan.cz, 8.7.18 20:04:06  
             

            Čili etymologicky to nesedí, ale významově ano.