Filozofické úvahy o světě

Moderovaná diskuze | Kategorie: Náboženství a filosofie
9marie04 (2017-08-20 20:59:14)Divobyj (2017-08-20 20:06:09)krudox (2017-08-20 19:13:10)klokan.cz (2017-08-20 18:57:37)radkojaga (2017-08-20 18:21:10)a.l.tereza (2017-08-20 16:58:35)herbertboss (2017-08-20 07:57:37)komanc06 (2017-08-18 21:51:52)Isabel (2017-08-17 21:22:22)talk (2017-08-14 11:32:24)janjanx (2017-08-11 21:01:37)Xashman (2017-07-30 16:07:00)profesorateista (2017-02-28 08:29:00)Falkon.Nightsdale (2017-01-01 17:54:27)chatka88 (2016-11-28 09:19:56)BaronQ (2016-08-22 04:24:04)Raswan (2016-07-24 01:44:29)Xyz123 (2016-05-29 15:49:06)emildienelt (2016-02-21 22:47:45)Derewi (2016-02-08 22:41:28)A.Lange (2015-12-24 21:07:42)xsomalec (2015-10-25 19:38:33)Story (2015-09-26 15:07:53)
Filozofické úvahy o světě
Založeno: 13. 10. 2013 | Příspěvků: 7 268 | Členů: 37
Správci: Jopol (hlavní)

Účelem fóra je výměna myšlenek o našem světě a životě v podstatě ve všech jeho rovinách. Předpokladem účasti naprosto není být filozofem-profesionálem; ale předpokladem by měla být ochota k poctivému, serióznímu uvažování o věcech lidských.

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!


  • klokan.cz
    klokan.cz, 12.8.17 14:52:28  
     

    Hodnoty

    Tak si říkám, že zastávat ať už nacionální, nebo internacionální stanovisko není řešením současných problémů. Představa, že řešením je důraz na národní priority, je stejně mylná jako představa, že řešením je zmenšení rozepří mezi národy. Ve skutečnosti je třeba řešit hodnotový žebříček společnosti (hlavně vzhledem k jeho za prvé pravdivosti a za druhé smysluplnosti), čehož výsledkem by zcela přirozeně byla nikoli národní nebo multikulturní společnost, ale společnost harmonická a pokroková. Společnost univerzální a nikoli multikulturní.

    • Jopol
      Jopol, 13.8.17 13:43:17  
       

      Klokane, kamaráde, v tobě opravdu dřímají talenty velkého státníka! :1:

      Ano, přesně takhle to je. Celý ten konflikt národní - multikulturní je nakonec jenom naprosto povrchní. A vlastně je jenom výrazem toho, že lidé nejsou - ještě - schopni žít jako lidé. Že nejsou schopni žít opravdové životy, a tak si hledají náhražku v povrchních identitách - buďto národní, anebo té "multikulti".

      Ale to tvoje heslo "společnost univerzální, nikoli multikulturní" je opravdu zajímavé, právě s tím důrazem na tu univerzalitu.

      • klokan.cz
        klokan.cz, 13.8.17 19:54:54  
         

        Safra, to je chvály! :1:

        Díky za rozbalení obsahu, co jsem uměl jen naznačit, to jsi přesně vystihl. Zase jednou jsme na stejné vlně. :2:

      • klokan.cz
        klokan.cz, 13.8.17 20:06:28  
         

        Ještě k té univerzalitě, tak to prostě cítím. Multikulturní společnost nemá žádné jiné pojivo, než je tolerance. To je příliš málo na to, aby byl vytvořen fungující celek. Celek může být nalezen jen skrze vnímání života v každém okamžiku naší společné existence.

        Svým způsobem jsou určité konflikty snad i pozitivní, protože rozvíjí uvědomění jako nutný základ společné existence. Je nutná určitá rovnováha, aby jeden životní styl nepřevážil a nestal se dominantním. Pak by se mohla objevit schopnost být individualitou, ale současně být univerzální. Být zajedno s obecným i konkrétním skrze náš život. Snad jsem toho nenaplácal příliš mnoho. :2:

        • Jopol
          Jopol, 14.8.17 13:43:48  
           

          No, v každém případě bys za toto své "plácání" (to jest za jeho protodialektický moment) sklidil zřejmě blahovolné uznání od velkého Hegela. A dost možná už od Hérakleita, který jako první skutečně rozpoznal, že není žádné pravé harmonie, která by se nemusela vytvořit, vypracovat přes konflikt a boj protikladů.

          V podstatě nemám nic, co bych vlastního připojil k tomu, co jsi napsal; je to naprosto přesné.

          Ten multikulturalismus - je to samozřejmě mnohem pozitivnější, vstřícnější, humánnější postoj nežli jakýkoli šovinismus; ale skutečně platí, že ten multikulturalismus neznamená sám o sobě nic víc než jenom pouhou toleranci. A tato tolerance velice rychle může sklouznout k lhostejnosti. V tom smyslu: my jsme k tobě přece tak velkoryse tolerantní, můžeš si být čím chceš a můžeš mít barvu kůže jakou chceš - tak co od nás žádáš ještě víc? Abychom se tebou zabývali ne jako s černochem nebo tasmáncem nebo indiánem, ale jako konkrétním člověkem? Jako lidskou duší, abychom do kontaktu s tou tvou duší vstoupili naší duší vlastní? - To už bys po nás chtěl zase nějak moc, můj drahý...

          Ten multikulturalismus... Zdá se mi být nějak příliš módní, nějak příliš huráhumanistický, nežli abych k němu dokázal mít opravdovou důvěru.

          Ten univerzalismus, totiž pravý humánní univerzalismus - máš pravdu, ten v sobě musí zahrnovat to obecně humánní, ale stejně tak právě i tu bezprostřední jedinečnost lidské osobnosti, lidské duše. (Doufám, že pro změnu neplácám až moc já sám! :1: )

          • klokan.cz
            klokan.cz, 14.8.17 19:57:13  
             

            Mám dojem, že multikulturalisté něco jiného proklamují a něco jiného sledují ve skutečnosti. Kdyby měla EU homogenní obyvatelstvo s víceméně stabilním počtem lidí, žádný multikulturalizmus by jim ani nepřišel na mysl. Takže sledují něco jiného, ale mohlo by z toho být taky něco úplně jiného, než zamýšlejí - totiž nějaká varianta toho, co jsi právě popsal. Což by ve skutečnosti byl jejich konec. Konec byrokracie a konec měření zakřivenosti okurek. Jo jo.

            Skoro by se mi chtělo po hegeliánsku napsat, že světový duch zase jednou používá své loutky, aby dosáhl svého... ovšem co z toho reálně bude, to je zatím otázka. Záleží na každém člověku, čím přispěje.

            • Jopol
              Jopol, 15.8.17 12:40:04  
               

              Tak tohle zase tak úplně nechápu. "Kdyby Evropa měla homogenní obyvatelstvo, nebyl by multikulturalismus" - samozřejmě, kdyby v Evropě nerostly žádné ovocné stromy, neměli bychom žádné sadaře.

              Jenže ta národnostní mnohost tu je, a je na nás jak se k ní postavíme. Prvotní reflex je čistě animální: jsou to prostě "cizáci", a tak je nepustíme do té naší smečky, raději je utopíme jako koťata.

              Druhá reakce je humánní; ta má v každém případě tu mravní kvalitu, že daný jedinec dokázal překonat tento svůj primární, atavistický egoismus. Že se dokázal na toho "cizáka" podívat jako na sobě rovného.

              To nepravé na této druhé pozici - a právě o tom jsme tu mluvili - je to, že tato vstřícnost vůči druhému člověku se zastavuje jenom na víceméně formální úrovni. Samozřejmě je mnoho takových kteří tuto svou vstřícnost míní opravdu upřímně; ale někdy mám tak trochu podezření že mnozí se staví jenom do jakési "multikulti"-pózy, protože je to právě v módě. Že je to tedy jako mezilidský vztah jenom značně povrchní, a nejde to nijak dál do hloubky.

              • klokan.cz
                klokan.cz, 15.8.17 18:33:21  
                 

                No jo, tak musel jsem něco dát do placu, aby byla zase diskuze. :4: Utopená koťata, cizáci a atavistický egoizmus. :2: Působivá řeč i dobré argumenty, navíc vidím, že je to tvoje upřímné přesvědčení.

                Tedy napíšu, co bych si představoval já: mezi národy Evropy je mnoho předsudků a mnoho historických křivd. Bylo by třeba z občanů Evropy udělat přesvědčené Evropany, ovšem ne tak, že jim rozdáme dotace a budeme z Bruselu dál vesele mlžit a lhát. Ale tak, že jasně deklarujeme, že chceme vytvořit evropský národ a v čem spočívají výhody spolupráce mezi národy Evropy. Takto bych to bral. Netvrdím, že bych radostí skákal, ale vzhledem k ekonomickým vazbám a zkrácení vzdáleností skrze moderní technologie bych toto akceptoval.

                Co se však ve skutečnosti děje? Zrovna dneska jsem se dočetl, že by paní kancléřka chtěla do Evropy přijmout dvojnásobný počet migrantů, než tu nyní je. Tedy ne že Evropa poskytuje těmto lidem nějakou pomoc a nějakou novou naději do života, o to tu nejde a v tom je to pokrytectví, ale tito lidé jsou přijímáni jako pracovní síla (to si myslí ti podnikatelé) a současně jako element, který rozbije evropské národy na kusy (což si myslí ti z Bruselu). A jestliže přestanou existovat evropské národy a vznikne nový evropský národ tímto způsobem, neznamená to podle mého názoru nic jiného, než že za cenu obrovského krveprolití má ze sedmadvaceti nebo kolika národních stád vzniknout jedno evropské konzumní stádo, které se vyrovná USA, Rusku a dalším velmocem. Pánové z Bruselu si upevní svoji moc a nebudou se muset hrbit před Spojenými státy...

                A teď o co jde: pokud by lidé přestali o sobě uvažovat jako např. o Arabech, Polácích, křesťanech a tak dále, tak tento mlýnek na maso nenastane. Pokud by o sobě uvažovali jako o cítících bytostech v rámci společenství dalších takových bytostí, tak toto nenastane. A ti lidé z Bruselu půjdou od válu. To by bylo neštěstí, hlavně pro ně samotné.

                • Jopol
                  Jopol, 16.8.17 12:21:30  
                   

                  Zdá se mi, že se tu pořád pletou tři zcela různé roviny. Na straně jedné národní identita, na straně druhé eventuální národ evropský, a na straně třetí populace celosvětová.

                  Začnu tím třetím. Ta celosvětová populace, planetární lid - to je prostě trend, ke kterému všechno směřuje, a nedá se tomu vyhnout. V moderní době všechno směřuje ke vzájemnému prolínání; a za druhé, ty problémy před kterými lidstvo stojí (a ještě stát bude), ty mají čím dál tím více globální, tedy celoplanetární charakter, a jedině sjednocenými silami je možno je řešit. K tomuto homogennímu celoplanetárnímu lidu se samozřejmě nedospěje hned; ale opravdu není na škodu si připomenout, že vývoj směřuje právě k tomu.

                  Spolu s tím se ovšem vynořuje zásadní problém: jak to je - a bude - s identitou národní. Jestli se mají všechny ty národní identity prostě vzdát jako jakýsi přebytečný balast, a to všechno rozpustit v té jedné jediné (a zřejmě anglicky hovořící) planetární populaci - anebo jestli se ty původní národní identity mají pěstovat a chránit, jako prapůvodní mateřské zdroje a identity, na jejichž základě teprve může vzniknout - a neustále znovu vznikat - ta identita celoplanetární.

                  Já osobně inklinuji zásadně k tomu pojetí druhému; ovšem v tom smyslu že je nutno znovu a znovu nacházet správný balanc mezi obojím. Tedy na straně jedné nesklouznout k nějakému povrchnímu plochému kosmopolitismu; ale na straně druhé uchránit se provinciálnímu a nesnášenlivému nacionalismu a šovinismu.

                  Takže to je ten zásadní problém; a jak říkám řešení spočívá jenom v neustálém hledání a nacházení vyváženého postoje mezi oběma extrémy.

                  Ten "evropský národ" je jenom jedna specifická forma tohoto centrálního problému, v tomto ohledu méně důležitá.

                • Jopol
                  Jopol, 16.8.17 12:28:49  
                   

                  A teď konkrétně k té současné migraci.

                  Že by "německá kancléřka chtěla přijmout dvojnásobný počet migrantů, než tu je" - proboha kde ses dočetl tenhle nesmysl? Nebylo to v Blesku? :1:

                  Merkelová musí - jakožto realistická politička - počítat s dvojím: za prvé, Němci jsou vymírající národ. Nerodí se dost dětí. A tak je nutno - z čistě pragmatických důvodů - opatřit náhradu zvenčí. (To samé ostatně platí i pro národ český; zatím se tento problém tlumí relativně "přirozenou" imigrací ze Slovenska a Ukrajiny.)

                  Takže Němci potřebují čerstvou krev, nové obyvatele; a za druhé si je Merkelová vědomá toho, že ten imigrační příliv se tak jako tak reálně zastavit nedá. Takže to jediné co se dá racionálně udělat je tento příliv z kulturně vzdálených zemí v rámci možného cíleně řídit a kontingentovat. Samozřejmě i jí by bylo milejší kdyby do Německa proudili imigranti z kulturně příbuznějších zemí, především z Rakouska; ale tam je podobný populační deficit jako v Německu. Což platí i pro všechny další země evropské.

                  Takže, takový je stav věcí. Samozřejmě, není to žádné koncepční řešení, je to jen takové flikování; ale v současné době reálná politika nemá žádná řešení jiná.

                  • klokan.cz
                    klokan.cz, 16.8.17 16:07:47  
                     

                    Jak je vidět, vzal jsi to s nadhledem, což je potěšující. S tou první částí textu beze zbytku souhlasím, ale s jedinou výjimkou, a to je jazyk. Mít jeden společný jazyk je obrovská výhoda pro všechny. To samozřejmě neznamená, že by ostatní jazyky měly zmizet, ale pro jejich podporu nevidím žádný valný smysl. Leda snad pro studium historie. :5:

                    Druhá část: a to já už si nepamatuju, kde to bylo. :1: Ale jen tak pro formu, Blesk to nebyl zcela určitě, ten nečtu. :15: Ohledně současné migrace, nemůžu souhlasit se zvyšováním počtu obyvatel Evropy. Planeta je přelidněná a Evropa je přelidněná opravdu hodně. To radši dám přednost ekologii před ekonomickou prosperitou...

                    Jinak ohledně multikulturalizmu mě dneska napadl takový příměr, že je to podobné, jako s pečením štrůdlu. :1: Když do jablečného štrůdlu přidám rozinky a ořechy, tak to bude lepší, než kdyby tam nebyly. Kdybych tam přidal vařený květák, tak to nebude nic moc chuť. Když tam dám padesát přísad, bude to hrozné. Čili chci říct, že na množství a kompatibilitě záleží. :2:

                  • Jopol
                    Jopol, 17.8.17 18:59:26  
                     

                    "Na množství a kompatibilitě záleží" - ale samozřejmě že záleží, na jedné straně to byla skutečně bezbřehá naivita určité části těch "vítačů", že bude prostě možné otevřít brány do Evropy dokořán, a vpustit sem velkoryse všechny komu se jenom zachce.

                    Na straně druhé ale, tady jde o princip. O princip, jestli jsme vůbec ochotni pomáhat někomu kdo je evidentně v nesnázích - a jestli jsme ochotni pomáhat mu u na svůj vlastní úkor. (Kdyby nás to nic nestálo, tak to nemá žádnou hodnotu.)

                    Takže jde o to najít - a znovu a znovu nacházet - tu velice tenkou a nestálou hranici mezi mravním principem, a mezi realitou.

                    ------------------------

                    Přičemž ten samotný fakt imigrace je ovšem principiálně neřešitelný, dokud se především v Africe - a Blízkém Východě - nepodaří vytvořit snesitelné životní podmínky. Což je zase podmíněné omezením porodnosti v Africe.

                    A teď k tomu všemu ještě nadcházející ekologická katastrofa - jestli opravdu nastane ten nejčernější scénář a celé regiony Afriky se stanou neobyvatelnými, teprve potom nastane opravdu masový příliv migrantů do Evropy, respektive do všech ještě zbývajících obyvatelných částí zeměkoule. Já jenom pevně doufám, že se toho už nedožiju.

                  • Jopol
                    Jopol, 17.8.17 19:01:00  
                     

                    S tím jazykem to ovšem nějak nechápu. Na jedné straně nechceš aby zmizely všechny ostatní jazyky kromě angličtiny - na straně druhé nevidíš smyslu v tom je - ty ostatní jazyky - podporovat?...

                  • klokan.cz
                    klokan.cz, 18.8.17 16:04:53  
                     

                    Drobná poznámka k tomu jazyku. Taky se mi zdálo, že jsem to nějak nedomyslel. Patrně nějaký sentiment k jazyku rodnému.

                    Tak je jasné, že když má být nějaký jazyk zachován na nějaké jednotnější, formalizovanější úrovni, tak o něj musíme pečovat. Viděl bych to v reálu spíše tak, že jestliže bude celoplanetární propojení tak silné, že budeme po většinu dne mluvit univerzálním jazykem, připadá mi zbytečné, aby všichni znali svoje původní národní jazyky. Ta užitečnost tam potom podle mého názoru už nebude.

                  • klokan.cz
                    klokan.cz, 18.8.17 16:16:27  
                     

                    Princip. Ano, souhlasím s tebou, celá věc je velmi složitá. Silný lidský moment v této situaci každopádně cítím. Kdybych byl na palubě lodi a někdo se topil, ano, taky bych ho z té vody vytáhnul ven. Což ovšem nepředstavuje řešení.

                    Pokud se má celá věc vyřešit, musí se změnit způsob pomoci africkým zemím. Musíme stabilizovat počet lidí a stabilizovat životní prostředí. Což je složité a bez spolupráce Afričanů je to nemožné, leda formou ekologické katastrofy.

                    Nebudu se vracet k událostem v Barceloně, to by bylo příliš laciné. Pomáhat ano, ale pouštět na evropské území nikoli, to je můj názor.

                  • Jopol
                    Jopol, 19.8.17 14:39:32  
                     

                    Takhle: z praktického řešení máš samozřejmě pravdu - je to ten jediný způsob jak se celá ta záležitost dá řešit systémově.

                    Ale na straně druhé stojí to co jsem uvedl výše: skutečným počinem mravní solidarity je to, co nás samotné něco stojí. Kde my sami musíme - pro toho druhého - obětovat něco ze svého. Zatímco tohle - to je zase jenom přesouvání odpovědnosti na někoho jiného, kdo to celé vyřeší za nás: OSN, další mezinárodní organizace, případně i naše vláda; ale hlavně ať to nijak nepálí nás samé.

                    ----------------------------------

                    Ještě k těm ingrediencím co jsi o nich psal (a o jejich kompatibilitě): není tomu náhodou tak, že pepř dáváme právě do jídel nevýrazných? Sůl do neslaných? Cukr do hořkých? - Zkrátka, ty ingredience mají právě naopak jenom tehdy smysl, když jsou něčím zcela j i n ý m, nežli ta základní masa.

                  • klokan.cz
                    klokan.cz, 19.8.17 17:06:52  
                     

                    Má-li tohle být nějaký spor o černochy, tak ta vstřícnost, kterou jinak považuji za vysoce pozitivní vlastnost, musí být vzájemná. Jenomže člověk, který žije v Africe v obtížných podmínkách, pak cestuje do Evropy a mnohokrát mu jde o život, asi sotva přijede v nějakém civilizovaném stavu(!) A co uděláme my? Milostivě mu dovolíme, aby žil v plechovém přístřešku mezi odpadky a trhal jahody pro italské farmáře, protože stejně nic jiného dělat nemůže. Kompatibilita je nutná podmínka integrace.

                  • Jopol
                    Jopol, 20.8.17 14:40:04  
                     

                    Mimochodem, když svého času příslušníci bílé rasy začali kolonizovat Afriku atd., ani v nejmenším si nedělali hlavu z toho, že by s tamějším původním obyvatelstvem byli nějak "nekompatibilní". Prostě se tam usídlili, a bylo. A jsou tam dodneška. Takže teď dochází jenom k určitému protipohybu.

                    Ale že by současná Evropa neměla pro ty dejme tomu černochy žádné lepší "použití" než živoření v plechových chatrčích - to prostě objektivně nesouhlasí, a kdyby například z Německa jedním rázem zmizeli všichni ti - pouze pováleční - imigranti, tak se okamžitě zhroutí celá odvětví německého hospodářství, protože by v tom okamžiku ztratila třeba celou polovinu svého osazenstva.

                  • krudox
                    krudox, 20.8.17 14:45:33  
                     

                    jistěže je to protipohyb, který vyvolali už naši předci...
                    např. Pygmejové nikam nemigrují a jsou šťastní tam, kde jsou, protože nebyli civilizováni...

                  • klokan.cz
                    klokan.cz, 20.8.17 18:13:51  
                     

                    Může být, může být.

                    Krudox: zajímavá myšlenka, něco na tom je.

                  • klokan.cz
                    klokan.cz, 20.8.17 18:57:36  
                     

                    Jestliže chceme skutečně lidskou společnost, pak je prvořadé, odkud kdo pochází, jaké jsou jeho zvyky, čemu věří, jaký má vztah k naší kultuře a našemu způsobu života. Jestliže chceme jenom pracanty ber kde ber, pak se nelze divit tomu, že ulice nejsou bezpečné.

                    Při skutečně lidském přístupu by samozřejmě bylo jedno, jestli černoch žije v Brazílii a Rus v Africe. Schopnosti např. kritického myšlení, empatie, vztahu k přírodě mají lidé všude na světě. V tom případě by společnost byla univerzální, nikoli multikulturní, černoši by mohli zůstat v Kongu a Eskymáci by se mohli přesunout na Floridu, jak komu libo. Samozřejmě s přihlédnutím k tomu, co který ekosystém snese a co který lidský organizmus snese...

  • janjanx
    janjanx, 11.8.17 10:23:28  
     

    https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/446014-cinsky-statni-tisk-pokud-severni-korea-zautoci-prvni-zustanme-neutralni.html
    Jak vidíte naší budoucnost vzhledem k možnému konfliktu KLDR a USA ?

    • Jopol
      Jopol, 11.8.17 13:42:27  
       

      No jestli by si to tam rozdali atomovkama, tak bych naši budoucnost neviděl opravdu moc růžově. Ale právě proto předpokládám, že k tomu nedojde.
      Kim je sice magor, ale i on si dokáže spočítat, že Američané mají takový jaderný potenciál, že by v případě konfliktu dokázali celou Severní Koreu vygumovat z povrchu zemského. A tak by on sám přišel o své království. Zatímco on sám by neměl sebemenší reálnou šanci Spojené státy nějak ohrozit.

      Otázka je, co se stane - což je přece jenom dost možné - že Severokorejci pošlou své rakety "cvičně" k americkému Guamu. A to přes japonské území. Naprosto jasná provokace. Zřejmě se Japonci (a Američané) pokusí ty rakety odchytit, sestřelit. Bude docela zajímavé sledovat, jestli se jim to podaří. Svým způsobem to pro Američany může být docela vítaná příležitost si svoje protiraketové systémy otestovat v reálu.

      Pokud by se Američanům opravdu podařilo sestřelit bezpečně všechny severokorejské rakety, pak by to byl pro ně velký trumf - protože pak by se dostali do pozice hráče, který si může dovolit všechno, zatímco protivník je naprosto bezmocný. Takže uvidíme, jak se to všechno vyvine.

      • janjanx
        janjanx, 11.8.17 19:54:07  
         

        Vzhledem k tomu, že USA nechce připustit, aby je Kim mohl přímo ohrozit. Tak je to tímto dané a z tohoto úhle pohledu je konflikt nevyhnutelný. A Guam bude dobrou záminkou a roznětkou vojenské akce, kterou USA vzhledem ke své bezpečnosti stejně rozjede. Což při síle USA to Kima jistě zažene do kouta. A on tady už nebude mít co ztratit a pak použije cokoli.

        • Jopol
          Jopol, 12.8.17 14:17:43  
           

          Právě proto předpokládám že z celé té aféry nakonec nic velkého nebude. Severní Korea má jedno velké rukojmí - Jižní Koreu. Kterou by mohl zdevastovat svými jadernými zbraněmi. Takže i když by nemohl ohrozit USA, mohl by s sebou do propasti strhnout jejich chráněnce.

          Takže jak říkám, předpokládám že i tahle záležitost se nakonec nějak uklidní. V každém případě použití jaderných zbraní je krajně nepravděpodobné.

          • Divobyj
            Divobyj, 12.8.17 18:59:47  
             

            Souhlasím a doufám.

            • Jopol
              Jopol, 16.8.17 12:08:48  
               

              No, stalo se jak předpovězeno: Kim si to už s tím raketovým útokem rozmyslel. Zdá se, že nejvíce zapůsobilo poznání, že si to nakonec rozházel i s Číňany. Bez kterých je Severní Korea prakticky životaneschopná.

              I když jeden odborník tvrdil, že on to od samého počátku vůbec nemyslel vážně. Že je to jeho stará taktika, tímto harašením zbraní získávat pozornost - a pak se zase stáhnout zpátky.

              No, to harašení je v tom v každém případě.

              • krudox
                krudox, 16.8.17 12:20:02  
                 

                je to stará osvědčená korejská technika, kim-ir-sen si takto chřestěním zbraní dokonce vydupal hospodářskou pomoc od USA...

              • Divobyj
                Divobyj, 20.8.17 17:17:17  
                 

                K harašení zbraněmi samozřejmě došlo na obou stranách a nevím jak ty,ale já jsem z toho pěkné pocity neměl.
                Snad už bude zase nějaký čas klid.

      • klokan.cz
        klokan.cz, 12.8.17 14:58:30  
         

        Tak to by mě nenapadlo, že by to mohli cvičně zkusit. :5: Evidentně je to možné... A Čína dělá vše možné i nemožné, aby k válce nedošlo. Pokud S. Korea zaútočí jako první, Čína zůstane neutrální, pokud zaútočí USA, Čína podpoří S. Koreu. To je jasná snaha vyhnout se válce. V případě války by to Jižní Korea schytala opravdu zle. Věřím, že si to v USA uvědomují.

  • klokan.cz
    klokan.cz, 7.8.17 19:59:45  
     

    Pojďme to těm tlustým vyžraným Čechům konečně natřít! No mercy!
    https://www.stream.cz/jak-nas-vidi-svet/10016433-cizinci-poprve-ochutnavaji-svickovou

    • herbertboss
      herbertboss, 7.8.17 20:45:32  
       

      Kam se hrabe na rýži s fazolemi

      • klokan.cz
        klokan.cz, 8.8.17 18:54:32  
         

        Rýže je fajn (mám rád indickou kuchyni).
        Fazole? To musíš mít nějaký tajný recept, který já samozřejmě neznám.

        • a.l.tereza
          a.l.tereza, 8.8.17 23:00:11  
           

          chilli con carne, to je myslím typické pro rýži s fazolí

          • klokan.cz
            klokan.cz, 9.8.17 06:44:50  
             

            znám - nejím

            (Možná je chyba v kuchaři.)

        • herbertboss
          herbertboss, 9.8.17 19:56:33  
           

          Uvař rýži a fazole, smíchat dohromady a posypat opečeným tempehem

    • Jopol
      Jopol, 8.8.17 12:28:23  
       

      Já musím říct, že tohle jídlo (knedlo-vepřo-zelo) jsem nikdy nesnášel. A dodnes si pamatuju tu jednu jedinou výjimku, kdy mi to opravdu chutnalo: knedlíky - naprosto výjimečně - nebyly na okrajích slizké a mazlavé, a omáčka byla výborná. Ale to byla opravdu jediná výjimka, jinak jsem knedlíky - pokud možno - rovnou házel do odpadníku, respektive slepicím.

      -------------------

      Ta Japonska snažící se české knedlíky pojídat japonskými tyčinkami byla ovšem opravdu nádherná! :1:

      • klokan.cz
        klokan.cz, 8.8.17 19:03:18  
         

        No nejsem knedlíkovej, ale občas si dám. A třeba takové výpečky, mňam!

    • Jopol
      Jopol, 8.8.17 12:30:00  
       

      K tomu druhému pásmu: já bych pro ty geografické nepřesnosti některých odpovídajících měl docela pochopení: však já jsem si dřív taky dlouho dobu myslel, že jsme součástí Ruska! :6:

      • krudox
        krudox, 8.8.17 12:34:33  
         

        :1:

      • klokan.cz
        klokan.cz, 8.8.17 18:59:34  
         

        Cítím se být v srdci Evropy a nemíním nikam patřit. :2:

        Jsou tam ještě díly s hodnocením módy českých celebrit (ženy a muži), čtení českého textu a ochutnávka absintu (to jsem já sám nikdy neochutnal).

    • krudox
      krudox, 8.8.17 12:35:13  
       

      ale chutnalo jim, až na toho kreténka, co by jedl jen hranolky a hamburgery...

      • klokan.cz
        klokan.cz, 8.8.17 18:55:32  
         

        Prostě nepochopil skutečný rozměr toho jídla, to je to celé. :1:

  • klokan.cz
    klokan.cz, 26.7.17 20:27:07  
     

    http://janmatuska.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=615543 :13:

    • Jopol
      Jopol, 28.7.17 12:30:34  
       

      :14:

    • Jopol
      Jopol, 28.7.17 12:34:37  
       

      Hezká věcička; jenom mě na tom trochu zklamala tahle věta: "Nejdříve se tam objeví jakýsi lid, který je takový naivní dobrák, protože na začátku má všechnu moc a pravomoci ale postupně o ně přichází a nakonec mu nezbyde nic."

      Zklamala proto, že jsem si až do této chvíle myslel, že já jsem ten první a jediný, kdo na tohle přišel! :6:

      Nejsem si úplně jistý, do jaké míry je si toho autor sám vědomý, ale on tu geniálně vystihl základní vnitřní protimluv celého toho slavného systému politické demokracie vůbec: na začátku se s velkou slávou tvrdí, že "zdrojem veškeré moci je lid" - aby se pak vzápětí udělalo všechno pro to, aby právě tento lid byl od reálného výkonu moci odstaven tak dalece, jak je to jen možné.

      • klokan.cz
        klokan.cz, 29.7.17 10:04:39  
         

        Jakožto volič pana Zemana musím ocenit postřehy kavárníka, mají-li něco do sebe... tolik k článku.

        K politické demokracii. Přesně tak to je, vliv lidu na rozhodování je velmi omezený. Když nad tím ale přemýšlím, tak ta formulace, že zdrojem veškeré moci je lid, je velmi přesná. Těžko si lze představit, že se obrovská masa lidí na něčem shodne a nebylo by to ani praktické. Čili lid nepředstavuje moc jako takovou, ale generuje zástupce, kteří rozhodují. Jinými slovy je zdrojem moci, ale není jejím držitelem. Ovšem v případě, že jsou ohrožena práva lidu, má tento lid právo odejmout moc držitelům moci. Nakolik je to jen teorie, to ať každý sám posoudí.

      • Jar.Esch
        Jar.Esch, 29.7.17 11:06:50  
         

        Vaše formulace "...na začátku se s velkou slávou tvrdí, že "zdrojem veškeré moci je lid" - aby se pak vzápětí udělalo všechno pro to, aby právě tento lid byl od reálného výkonu moci odstaven tak dalece, jak je to jen možné"., se mně sice pranic nelíbí, ale na druhou stranu, po odečtení všeho formálného balastu, který fungování společnosti popisuje, je tohle holé konstatování jedinou faktickou (a uchopitelnou) pravdou, která nakonec zbude.

      • Jopol
        Jopol, 29.7.17 13:20:15  
         

        Aby nedošlo k omylu: já jsem se v žádném případě nevyjádřil o tom, jestli tento fakt - totiž reálné oddělení lidu od výkonu moci - je dobře nebo ne. To by bylo zase samostatné téma.

        Tady se jedná jenom o tu demagogii, kdy politický režim tvrdí že je "vládou lidu", a přitom dělá všechno pro to aby právě tento lid nemohl vládnoucí elitě foukat do kaše.

        Mně celá tato historka velice nápadně připomněla moje studium práv ještě za minulého režimu - a to sice právo družstevní. Což byla v naprosté většině tehdejší proslulá "JZD", Jednotná zemědělská družstva. Jen v malé míře se jednalo o družstva výrobní apod.

        Hned na začátku příslušného zákona o družstevnictví (snad to bylo v samotné Ústavě, už si přesně nevzpomínám), stálo, že "družstva mohou přijmout svými volenými kolektivními orgány jakékoli rozhodnutí týkající se jejich činnosti". S tím, že jim do toho nikdo nesmí mluvit.

        Člověk při čtení těchto paragrafů jenom zíral: je to skutečně možné - za dob tuhého socialismu - že jsou zde přímo zákonem vytvořeny jakési ostrovy svobody, kde si lidé mohou naprosto svobodně rozhodovat o svých záležitostech, a žádný státní orgán jim do toho nesmí strkat nos?!...

        A takto to šlo vlastně po celou délku onoho zákona o družstevnictví, od těch nejnižších stupňů nahoru: vždy to samé, kolektivní orgány družstev rozhodují zcela samostatně.

        Až... Až pak úplně na konec přišla jedna malá, nenápadná klauzule: "Družstevním orgánem vyššího stupně může být zrušeno jakékoli rozhodnutí družstevního orgánu nižšího stupně, které není v souladu se socialistickým společenským a státním zřízením."

        No, a bylo to. Družstva si podle zákona mohla naprosto svobodně odhlasovat všechno co chtěla; jenomže nakonec všechno, co vládnoucímu režimu nepasovalo do krámu, jim zrušil nadřízený orgán.

        A tak nějak je to i s tou demokracií: na začátku se s velkým halasem vyhlásí že jediným suverénem je lid; aby tento lid nakonec zjistil, že to jediné co reálně může je jednou za pět let udělat několik křížků na nějakém prefabrikovaném volebním lístku.

        • Jar.Esch
          Jar.Esch, 29.7.17 19:07:19  
           

          Já jsem v žádném případě nereagoval na tuhle formulaci s tím, že ji pojímám jako souhlasnou. Jen jsem konstatoval (a to i přes mou nevoli) její pravdivost.
          Ten příklad s těmi družstvy je perfektní.

  • Divobyj
    Divobyj, 14.7.17 21:06:01  
     

    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Na-Harvardu-odhalili-nejvetsi-rasisty-v-Evrope-K-nejmene-tolerantnim-narodum-patri-496089
    Učenci na Harvardu viditelně netuší,že přirozená ostražitost vůči příslušníkům jiných lidských ras není žádný rasizmus.Pochopitelně,.že příslušníci západních národů tuto přirozenou ostražitost postupně ztrácejí.Jestliže je jejich společnost vpravdě multikulturní,pak by se z té nepřetržité ostražitosti nakonec zbláznili.
    Dříve,než na Harvardu něco plácnou,měli by si alespoň zjistit složení naší společnosti :11:

    • Jopol
      Jopol, 15.7.17 10:29:52  
       

      Ten výzkum byl provedený podle naprosto objektivních psychologických standardů. Na výsledcích není co interpretovat a na co se vymlouvat; opět se jednou potvrdila existence sice skrývaného, ale ve skutečnosti všudypřítomného českého rasismu. Pro Čechy ostuda, a velice špatné vysvědčení.

      • Divobyj
        Divobyj, 15.7.17 10:41:19  
         

        Opakuji znovu:strach,nedůvěra,ba ani podceňování jiných ras ještě nejsou přímými jevy rasizmu.

        • radkojaga
          radkojaga, 15.7.17 11:21:02  
           

          domnívám se že jsou... člověk dle národnosti, náboženství či rasy onálepkuje a fakticky vyloučí celou skupinu an blok. viz reakce na nějaký obrázek.

        • krudox
          krudox, 15.7.17 11:36:06  
           

          jsou...

        • herbertboss
          herbertboss, 15.7.17 11:55:05  
           

          Bohužel jsi

        • Divobyj
          Divobyj, 15.7.17 17:55:04  
           

          Děkuji vám za reakce. V tom případě jsem tedy rasista a jdu se udat na nejbližší pobočku Člověka v plísni.
          p.s.dosud jsem se bláhově domníval,že rasistou je ten,kdo předurčuje svou rasu k vládnutí nad rasami jinými.Těmito rasami opovrhuje a jeho cílem je tyto rasy zotročit,ne-li vyvraždit.
          Jsem připraven odejít do vyhnanství do Izraele.Tam ze mne ten rasizmus jistojistě vyženou! :11:

          • radkojaga
            radkojaga, 15.7.17 19:20:01  
             

            nic si z toho nedělej. taky jsme rasistka... jde jen o to zda to víš nebo ne. To že se někdo chová tzv.korektně ještě neznamená že si nechytne peněženku, třeba když ho obklíčí skupina cikánek. prostě už počítá s nějakou kulišárnou :2:

            • talk
              talk, 15.7.17 20:32:29  
               

              No Jo no, voni tam v USA nemaji tolik arabu nebo muslimu. A plno amiku je s EU ne muslimskou. Ona je to otazka, jestli se ti muslimove zacleni a bude klid, nebo jestli budou zlobit a chtit vladnout. Nebudou prvni, to uz chteji krome US i rusove a cinani. :1: :5: :4:

            • Divobyj
              Divobyj, 15.7.17 20:51:30  
               

              To jsme to tedy dopracovali :5:
              Na stará kolena jsou z nás ještě ke všemu rasisti :5: A já jsem se tolik snažil,aby má duše po mé smrti v tom očistném procesu příliš nedrhla :8:
              Když si uvědomím,že jsem nadto ještě nekřesťan,xenofob,bolševik,udavač,Putinův agent a prokremelský trol :11:
              Úplně závidím všem těm,kteří nám tyhle nálepky lepí na čela.Oni jsou tak láskyplní, čistí,svatí...... :8:

              • radkojaga
                radkojaga, 15.7.17 21:32:26  
                 

                jiné neřeš :2: :2:

                • Divobyj
                  Divobyj, 15.7.17 22:32:25  
                   

                  Proč? Obdivuji je!
                  Jsou tak inteligentní,sečtělí a vzdělaní!
                  A když na tu skutečnost někdy pozapomeneme a pochybujeme o tom,sami se takovými označí.
                  S hrdostí nosím jejich nálepky a jsem smutný,že se jim nemohu nikdy vyrovnat :9:

                  • herbertboss
                    herbertboss, 23.7.17 21:11:35  
                     

                    Řešit politiku nemůže být zdravé, lidé kteří se v tom angažují příliš, jsou jasným důkazem

          • herbertboss
            herbertboss, 23.7.17 21:10:25  
             

            Zkusit to můžeš, internet tam mají můžeš se pak podělit

            • Divobyj
              Divobyj, 25.7.17 10:10:30  
               

              Snad jsi poznal,že z mé strany jde o sarkazmus.

        • Jopol
          Jopol, 16.7.17 10:14:25  
           

          Ať kolem toho tancuješ jak chceš: ty nálezy a závěry amerických psychologů jsou naprosto jednoznačné, a není možno se z nich žádným způsobem vylhat. A ostatně, jenom potvrzují víceméně každodenní skutečnost a zkušenost.

          Češi si rádi hrají na tolerantní; ale je to tolerance v tom smyslu "rasista nejsem, ale s černejma hubama ve výtahu nejezdím".

          Čech není rasista v tom smyslu, že by hlásal nějaké složité rasistické teorie. On se jenom zcela "přirozeně" cítí být povýšen nad všechny ty negry, Arabáky, Turky, atd.atd. O Cikánech už ani nemluvě.

          Za minulého režimu - tedy za dob existence Československa - se tento "tolerantní" Čech cítil být dokonce i něčím lepším nežli Slováci! To byly ty věčné - pitomé - vtipy na inteligenci Slováků; a pak se ještě Češi divili, že Slováci toho českého povyšování už měli dost a odtrhli se!

          • Divobyj
            Divobyj, 16.7.17 11:16:08  
             

            S tím se dá i souhlasit,ale je to pravdy jenom půlka.
            Druhá půlka pravdy je to,že z nich máme přirozená strach.Bojíme se jejich kriminální činnosti.Oprávněně.Další věcí je to,že je odmítáme živit.Mají oproti nám několik handycapů(neznalost řeči,jiná mentalita,zvyklosti,odborné znalosti...Těch,kteří jsou připraveni makat na naší úrovni je z nich minimum.Zbytek je předurčen k podpoře našeho sociálního systému.

            S těmi Slováky je to obdobné.Nadřazeně se k nim chovali především Pražáci a někteří obyvatelé dalších velkých měst.Tato jejich přezíravost pak po rozdělení přešla na naše venkovany a maloměšťáky.
            Rozpad Československa byl naplánován z vnějšku,stejně,jako rozpad dalších slovanských států-Jugoslávie a Ukrajiny.
            Prvotní impulz byl vždy dán probuzením a podporou pronacistických elementů.Hlinkovců(Tisovců),Ustašovců a Banderovců.Ti na svou stranu postupně získávali další nespokojence,kterí pak rozložili celé státní útvary.
            Zajímavé je,že Československo bylo rozloženo velmi rychle a bez všelidového referenda(alespoň na Slovensku) Tohle referendum by totiž mohlo odhalit fakt,že Tisovští řvouni v Bratislavě opravdu nereprezentovali všechny Slováky! :6:

            • radkojaga
              radkojaga, 19.7.17 18:47:50  
               

              ale připouštíš, že kriminální jsou i "naši", stejně tak živíme i "naše", takže ve ksutečnost nejde o strach (strach bychom měli mít i "z našich", nýbrž jde o dělení lidí dle původu, brvy pleti a ideologie. Tolik nehod... přece jen sedneme do auta. U vyloučení skupiny lidí jde právě o pocit kontroly a moci nad touto skupinou... "ty můžeš a ty už ne, protože ty patříš do špatné škatulky"

              • Jopol
                Jopol, 21.7.17 11:24:53  
                 

                Chtěl jsem napsat něco podobného, ale pak mi to nestálo za to.

                Se "strachem" - totiž s opravdu přirozenou a odůvodněnou obavou z konkrétního nebezpečí tato (česká) xenofobie nemá naprosto nic společného, reálný strach by lidé museli mít ze zcela jiných věcí, například už jenom to slavné české "knedlo-vepřo-zelo" má docela jistě na svědomí řádově přinejmenším tisíckrát více úmrtí, nežli všichni teroristé (kolik pak bylo vlastně na našem území islámsky motivovaných útoků?...) A o těch autech už ani nemluvě.

                Tady se skutečně jedná o čirou xenofobii - atavistický instinkt vybuzující automaticky agresi vůči všem, kdo nejsou příslušníky té vlastní smečky. Jenom s tím rozdílem, že "homo sapiens" se k tomuto animálnímu původu svých averzí a agresí nechce doznat, a tak si to všechno zkouší nějakým způsobem racionalizovat, nalézt pro to zástupné argumenty.

                • Divobyj
                  Divobyj, 21.7.17 18:08:39  
                   

                  Ona celá ta naše slavná demokracie(která má s vládou lidu pramálo společného) je založena na instinktech animálního původu-chraň a rozšiřuj si své teritorium,staň se dominantním jedincem,likviduj své soky,prosazuj své zájmy na úkor jiných,postav si nejkrásnější hnízdo pro svou samičku,aby tě obdivovala.....
                  Tyto animální pudy jsou dnes oficiálně v pořádlku,ale jiné ne?
                  Přirozená ostražitost před těmi,kterých jsou plné věznice(proč asi? :7:) je na závadu? Tak tohle opravdu není přirozené,ba ani rozumné :1:
                  p.s.ostražitost před příslušníky jistých ras neznamená jejich vylučování.Nebrání vzájemné komunikaci,ani spolupráci :4:

                  radkojaga napsala:ale připouštíš, že kriminální jsou i "naši", stejně tak živíme i "naše".
                  Byl bych velmi rád,kdybys vzala v potaz procentuální výskyt kriminality a (po staru) příživnictví u problematických ras(etnik).To je alfou a omegou všeho.Děkuji.

                  • radkojaga
                    radkojaga, 21.7.17 18:13:06  
                     

                    procentuální sttistiky potřebuješ jako potvrzení svých postojů Divobyji, nebo mých... sama přiznávám vyloučení třeba cikánů, kterým jsem nepronajala byt čistě z obavy, že se mi nastehují do domu hordy cikánů.... ale o tom to je. Třeba by se nenastěhovali. vyloučila jsem je apriori a zdůvodnnila statistikou abych si svoje jednání omluvila.

                  • Divobyj
                    Divobyj, 21.7.17 18:29:09  
                     

                    Tak nyní ti nerozumím.
                    Osobně si dokáži představit i cikány,kterým bych byt pronajal.
                    Ale to přece záleží na dojmu,jaký na mě udělají.Samozřejmě,že bych odmítl i naše lidi,nebo kohokoliv,kdo by na mne neudělal dobrý dojem.Nic není jednoduché a černobílé.Pouze rasisté automaticky vylučují ze své přízně příslušníky jiných ras.

                  • radkojaga
                    radkojaga, 21.7.17 18:37:06  
                     

                    no tak to je přesně můj případ. jsem rasistka, protože cikánům jsem nepronajala... riziko že se tam sestěhuje široké příbuzenstvo, a jejích pět dětí tam budou navštěvovat kamarádi z komunity a budou diskutovat po chodbách a rušit ostatní bydlící jsem vyhodnotila jako neúměrně vysoké. přesně v duchu statistik které jsi uvedl výše.

                  • Divobyj
                    Divobyj, 21.7.17 19:40:24  
                     

                    Je faktem to,že by k tomu,co píšeš,nemuselo dojít.....
                    Ale jak to člověk dopředu odhadne,že?
                    Rozhodla ses správně a zodpovědně.A to nejen vůči sobě,ale i vůči ostatním nájemníkům. :6:

        • Xashman
          Xashman, 25.7.17 19:53:40  
           

          Co tě znepokojuje? Až mi někdo vysvětlí, proč je špatné býti rasistou, pak se tím vůbec budu zabývat...

          • Divobyj
            Divobyj, 25.7.17 20:04:16  
             

            Ále,jde mi jen o to,že jsem si vždy představoval rasistu jako extrémistu,který všemožně ubližuje příslušníkům jiných ras,než je on sám.Tu svou rasu označuje za tu nej,nej a všemi ostatními opovrhuje.
            Jenomže,jak to tak vypadá,rasistou je u nás skoro každý,vyjma skupiny utopistických teoretiků :11: