Elektro

Otevřená diskuze | Kategorie: Počítače a elektro
petr. (2019-11-21 09:25:56)Paia (2019-11-21 08:42:11)Ondi (2019-11-21 04:08:08)ElenaJakub (2019-11-18 19:01:29)doktor.zaba (2019-11-10 10:38:10)Borst (2019-11-01 08:51:21)kolbaba71 (2019-10-31 16:30:25)Jindra60 (2019-10-31 11:39:07)delfinsk (2019-10-28 22:43:15)od10k5 (2019-07-22 17:43:11)fialovypetr (2019-06-18 18:17:03)Ted.Kaczynski (2019-06-02 22:02:56)Mr.Flibble_SunnyBoy_Slan (2019-04-19 00:40:07)Kostic33 (2019-04-10 21:29:27)Stanislav (2019-02-13 22:00:46)xkox (2018-10-16 18:17:43)BaronQ (2018-06-05 01:30:31)michalpindak (2018-05-29 08:28:33)singing.vort (2018-01-06 10:59:49)SantuS01 (2017-07-14 14:03:03)Ifan007 (2017-04-29 16:09:00)MartinMlcoch (2017-02-01 15:02:50)BloodAndVomit (2016-12-31 14:09:14)
Elektro
Založeno: 11. 10. 2013 | Příspěvků: 4 092 | Členů: 24
Správci: Ondi (hlavní)

SDRUŽENÍ MILOVNÍKŮ ELEKTRONŮ :-)

Hymna fóra: https://www.youtube.com/watch?v=GpaVgUfi0Xo

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!

  • Ondi
    Ondi, 21.11.19 04:08:07  
     

    Jo, jak tak koukám, tak diskutníci za čtvrt roku končí. Ani nevím, jestli existuje někde podobné forum, kde by se dalo tak trochu "pokecat".

  • Borst
    Borst, 26.10.19 12:05:20  
     

    Zajímavý průběh částečného "z mrtvých stání" routeru WA-2204A
    Tenhle čínský router byl v nepřetržitém provozu (bez vypínání) asi deset roků až do včerejšího večera. Nejprve přestala fungovat WLAN bez vnější příčiny, po několika minutách začaly vynechávat i LAN (připojeny dva PC kabely) a krátce nato vše zkolabovalo. Indikační LED všech portů problikávaly, pouze LED PWR svítila. Přibližně za čtvrthodinku LEDky zhasly, svítila už pouze PWR. Odpojil jsem napájení (HW restart) a od té doby fungují všechny LAN.
    Po rozebrání zjištěno - Tenký vlásek pl. spoje napájení VF modulu přepálen. Domnívám se, že nejprve vysadil oscilátor 2,4 GHz, tím došlo k velkému odběru proudu a kolapsu celého routeru. Teprve po přerušení napájení k VF modulu přepálením a po restartu se obnovila funkčnost všech LAN.

    • Ondi
      Ondi, 26.10.19 15:22:31  
       

      Zajímavé.
      Ukazuje ale věčnou pravdu, že často mrňavé příčiny mají velké následky.

    • Paia
      Paia, 27.10.19 05:41:27  
       

      "zmrtvýchvstání" se to píše...

      • Borst
        Borst, 27.10.19 20:43:37  
         

        Jasně, moje chyba, "zmrtvýchvstání" jsem neměl vůbec použít. Je to z jiné branže a lepší by byl pouze technický popis.
        Jinak router funguje perfektně (pouze LAN) a celá závada vyřešila to, co jsem chtěl udělat už dříve (SW vypnutí VF modulu). Jde to z webové aplikace, ale ztratil jsem IP adresu, která byla nalepena na krabici. Nyní už router téměř nehřeje. Nejvíce tepelné ztráty měl právě ten VF modul, který už není funkční.

        • Ondi
          Ondi, 28.10.19 00:38:14  
           

          Tak je po mrtvici, funguje jen polovina. :2:

  • Ondi
    Ondi, 17.10.19 15:21:46  
     

    Už jsem kdysi psal o problémech, které jsem měl s pistolovou páječkou s hrdým nápisem 100W. Tu používám dodnes, ale jen na tavení tavného lepidla, nebo plastů. Přechodové odpory sekundárního okruhu snižují elektrický výkon na vnějším, pájecím konci (hrotem se to nedá nazvat) na hodnoty kolem 25W. A to až po úpravách, v zakoupeném stavu.

    Na pájení používám 50W tužkovou páječku s nastavitelnou teplotou (třeba 330°C) a výměnnými hroty.
    Pájím-li na místech s masivní hmotou mědí, třeba při pájení na GND-ploše desky s tištěnými spoji (PCB) musím před tím tuhle temperovat aspoň na 150°C. Nejjednodušší metodu nabízí opatrné použití plynového hořáčku (obdoba zapalovače na cigarety), kterým se "olízne" místo pájení. Protože máme zpravidla jen dvě ruce, musíme si jednu vypůjčit (od manželky, kámoše a pod.) a nebo improvizovat se svěrákem, či nějakým stativem.

    • Borst
      Borst, 17.10.19 18:38:56  
       

      Včera jsem zde dal dotaz, jakou výkonnější páječku ... a krátce nato se mi ozval kamarád (známe se jak v reálu, tak i zde) a nabídl řešení. Už jí mám doma na vyzkoušení**. Váha 290 g a výkon 200W. http://strangery.sweb.cz/200W.JPG ... takže jsem svůj příspěvek s dotazem smazal.
      Na tyhle konektory (Gold 6 mm) se dvěma kablíky 10AVG (silná silikonová izolace) nestačilo ani pájecí pero a už vůbec ne trafo-pájka.
      http://strangery.sweb.cz/AWG.jpg

      ** Je to obdoba této:
      https://www.svetsoucastek.cz/pajeci-pero-zhongdi-zd-715l-p70096/
      Má i stejné typové označení, dvojnásobný výkon, ale už se neprodává. Mohu si jí nechat, tak uvidím, jak si povede. Jedinou nevýhodou se mi zatím zdá velmi tuhá a málo flexibilní přívodní šňůra. Pokud se páječka osvědčí, určitě dám novou. Originál má vnější izolaci z tvrdé gumy asi s ohledem na možný nežádoucí dotyk s hrotem.

      • Ondi
        Ondi, 17.10.19 21:30:40  
         

        Tak ta 200W už něco zvládne :15: .
        Ten obchod má zajímavé ceny.

        • Borst
          Borst, 17.10.19 22:44:04  
           

          Asi nejde ani tak o ten výkon topného tělesa, ale mnohem větší význam má velká hmotnost měděného válce o průměru 14 mm, v délce 75 mm + 30 mm přechodové části do hrotu. Při styku s pájeným místem se cín (pájka) velmi rychle rozlije aniž by díky dobré tepelné vodivosti mědi klesla teplota na hrotu. Spoje vypadají velmi dobře (lesklý povrch).

          • Ondi
            Ondi, 18.10.19 04:36:23  
             

            Dobře.

            Kdysi jsem si koupil nějakou čínskou páječku na 24V 60W (nápis na štítku) pro případné pájení někde na dovolené. Doma jsem zjistil, že při 24V odebírá akorát 32W :1: a těch 60W až při 33V. Na napětí 12V hřeje tak akorát osmi waty. Byla velmi levná a tak jsem byl línej ji vracet.
            Prostě Čína. :1:

            Ale něco jiného. Jeden známej mi přines pájecí stanici abych mu ji spravil. Podařilo se, i když jsem se "zadýchal". Porucha byla ve vnitřním prokontaktováním jednoho očka v multi-layer PCB. Musel jsem to trochu zadrátovat na povrchu PCB. To je tak na okraj. Zajímavý je princip ohřevu hrotu a sice přímo vysokofrekvenčními proudy indukovanými přímo v železném jádru měděného hrotu. Indukční ohřev. Benefit v superrychlém ohřevu na přesnou teplotu a velmi lehký a ohebný přívod. Toho si cením moc. No a ty "pera" s hroty to mělo dva, jeden jemný, druhý robustnější. Ovšem cena nového přístroje měla být kolem 500€.

            Asi tohle: https://esd.equipment/de/metcal-mx-500s.html?gclid=EAIaIQobChMI8YfYrt6k5QIVlYbVCh25aA57EAQYASABEgL8xfD_BwE

            Trošku drahé, za polovinu bych to okamžitě bral.

            Pera v držáku na stand-by teplotě (třeba 200°C, po nastavitelnou dobu, třeba 10 minut), vemeš pero do ruky a to je, než řekneš dvakrát "švec", na teplotě třeba 300°C. Paráda. Odložíš je do držáku a prakticky za minutu je zase na stand-by a po nastaveném čase úplně vypnuté.

            • Borst
              Borst, 18.10.19 19:20:20  
               

              Ta porucha propoje v DPS byla vizuálně odhalitelná, nebo jsi musel sehnat schéma zapojení a použít nějakou diagnostickou metodu (asi vylučovací) ?
              Jinak ten systém s indukčním ohřevem, zpětnou vazbou pro řízení výkonu dle požadované teploty hrotu bude asi to nejlepší, co může pro pájení být. Pořizovat si ho nebudu i když např. zde je už za něco málo přes 12 tisíc Kč
              https://cz.farnell.com/metcal/mx-500s/soldering-station-2-channel-40w/dp/2373305#
              Připadne mi, že je to spíše pro SMD a drobnější věci.

              • Ondi
                Ondi, 19.10.19 00:35:19  
                 

                Tak jsem se mrknul do archivu :
                Defekt se opakoval zničením LM2576HV, to je regulátor napětí ze zdroje 48Vdc. Problém byl v ukryté chybě kontaktování očka na vnitřní cu-dráhu (multi-layer). Záludné to bylo v tom, že to třeba dny i hodiny fungovalo a najednou konec. Až když mi napadlo, při vypájeném LM2576, změřit odpory těch jeho pěti oček k dalším komponentům proudem 2A, tak se to vadné kontaktování projevilo.

                Ta firma se ohledně poskytnutí schématu se mnou nebavila a navrhla provést opravu přístroje ve vlastní opravně vyměněním celé desky a předběžnou cenu takové opravy nechtěla udat. Majitel tam volal a prej naznačovali sumu odpovídající stovkám €.

                Jen tak mimochodem - to topení v peru je napájeno napětím až 180V (špička - GND) o frekvenci 13,56MHz!!!
                Po získání pracovní teploty klesne to napětí na hodnoty až k 50Vp-GND.

                • Borst
                  Borst, 19.10.19 09:33:12  
                   

                  Měření odporu proudovou metodou je pro silové obvody vynikající a spolehlivou metodou. Také ji používám pro měření vinutí brushless outrunner motorů. Je velmi malý v rozmezí 20 až 100 mΩ. Vinutí zatížím konstantním proudem s ohledem na nepřítomnost ventilačního chlazeni asi tak 1/10 jmenovitého a měřím úbytek napětí. Pokud kolísá, což bývá výjimečně, je někde přechodový odpor. Stačí ošetřit a napružit přívodní konektory, nebo je raději vyměnit.
                  Opravitelnost elektronických zařízení komplikuje absence schopných lidí a neochota výrobců poskytovat schema zapojení. Není to v jejich zájmu, potřebují větší odbyt a tím dochází k enormní produkci odpadu. Např. ani ne 3 roky starý PC nalezen ve sběrném dvoře a jedinou vadou byl zdroj. Nahrazen jiným a později opraven (jako téměř u všech poruch vadný kondenzátor - bez kapacity). Pc od té doby perfektně funguje už několik roků.

                  • Ondi
                    Ondi, 19.10.19 14:05:13  
                     

                    O tom problému by se daly psát bible.

                    Například naše mikrovlná trouba, po deseti letech provozu zdechla. Hledali jsme stejně velikou, bez úspěchu. Nešla snadno rozebrat, ten vnější plechový plášť byl slepený, ušetřili tak šest šroubků. Musel jsem to pracně zahřátím a rozřezáváním (lepeného místa) rozebrat. Vada byla v přepálené skleněné pojistce (6,3AT). Ušetřili si objímku pro pojistku přístupnou z venku !!! Od její výměny už uplynulo skoro dvacet let a trouba je prakticky v denním provozu.
                    Další mikrovlnka tentokrát malá, ze sběrného dvora, po tentokrát snadném rozebrání : vada v přepáleném 4W resistoru (tlumí zapínací proudové špičky). Typ resistoru nesnášející proudové špičky
                    I-peak = 300V / (4,7 + zhruba 5) ohmů = 30A
                    ... P-peak resistor = zhruba 4,5kW (tisícinásobek jmenovitého výkonu). Existují odolné typy, které to snesou.

                    Kámoš mi přinesl před několika desetiletími hned dva menší radio-kasetové přijímače od pověstného prznitele elektrických přístrojů z Holandska. Vada stejná u obou. Ti hňupové použili na zapínání a vypínání síťového napětí (následoval klasický zdroj 12V napětí - trafo, usměrňovač a elyt) malinkatej šoupací přepínač na přepínání wlnovejch pásem a provozu kaseta-rádio, odhaduji typ 12V / 0,1A. Pochopitelně měl odpálené pružné kontaktíčky.

                    Ten samej výrobce zabudoval do dveří naší myčky na nádobí spínač 250V / 6A, přestože měla myčka topení 2200 W. Ten odešel po půl roce. Po roce odešel termospínač (ve dnu vany myčky), te stejného důvodu. Za dalšího půlroku tekla z myčky voda a vyplavila kuchyň. Hledal jsem místo úniku vody. Abych mohl sundat vnější plechový plášť myčky, musel jsem v zadní částu rozříznout rozbrušovačkou části konstrukce, který byla bodově svařena. Závada byla ve "svléknuté" hadici za elektromagnetickými ventily, Ta gumová hadice byla jen nastrčená, bez jakéhokoliv jištění páskou, nebo drátěnou smyškou. Vydržela tak dlouho na místě zřejmě jen silou své vůle. To myčku jsem po dalších a dalších poruchách asi tak po dvou letech vyhodil, pak jsme měli asi dvacet let Miele, také s několika poruchama jako následků konstrukčních a materiálových vad a opotřebení, Teď máme čtvrtým rokem myčku ze supermarketu H... prozatím bez závady, či problému.

                    O kvalitě jiných produktů toho fušera z Holandska bych moh napsat knihu, proto jsem odpřisáhl, že od této značky už nikdy více nic nekoupím.
                    Ale není to jediný fušer. :1:

  • ElenaJakub
    ElenaJakub, 30.8.19 09:58:42  
     

    Mete někdo skušenosti s tepelným čerpadlem?

    • Ondi
      Ondi, 30.8.19 17:32:56  
       

      S tepelným čerpadlem mají zkušenosti prakticky všichni. Sotva se vyskytne nějaký člověk, který by nepoužíval ledničku.

      • ElenaJakub
        ElenaJakub, 1.9.19 11:04:08  
         

        Přesně tak, docela se divim, že lide přišli na otočený chod lednička až v tomto čase. Koncem letošní zimy jsme pořidili za zbytek hipoteky TČ od firmy Riezner Ostrava. Velika spokojenost. Nechtěli jsme tomu věřit, dali jsme to přes modularní elektroměr, podružný, dnes je tam cca 700 kW/hodin. Je tam obrovska úspora elektrické energie, oproti elektro kotlu, přímotopum, či plynovému kotli. Jedinou nevyhodou je, že kdýž v noci mrzlo, tak jde vnimat piskaní toho venkovního kompresoru.

        • Ondi
          Ondi, 2.9.19 11:51:45  
           

          :2: hezké, gratuluji.
          Zřejmě se jedná o typ voda-voda. Já propálím ročně 1600kWh = 1,6MWh (plynem). Také jsem uvažoval, ale vadí mi ta relativně nákladná údržba a vysoká pořizovací cena (včetně zemního kolektoru).

          Jen maličká poznámečka : kW/h neexistuje, to prostě není. Asi máš na mysli kWh, tedy měrnou jednotku energie.

          • ElenaJakub
            ElenaJakub, 6.9.19 20:59:13  
             

            Mame celkem malou bytovou jednoku, doporučili nám technologii vzduch - vzduch. Vyhodou je, že to má vyskou účinnost a v létě to i chladi. Občas mivam s těma jednotkama problém. Tedy jestli to dobře chapu, tak pokud se přípoji ku příkladu k elektrické siti třeba topeni o příkonu 1 Kw, za jednu hodinu provozu elektroměr napočita 1 kW hodinu. ???

            • Ondi
              Ondi, 7.9.19 03:32:05  
               

              Ano. Kilo-watt-hodina (kWh) je produktem (násobkem) příkonu ve Wattech a času v hodinách.

              A když jsme už v té fyzice, tak jednotka energie je Joule (J) což je elektricky watt-sekunda (Ws). Watt-hodina (Wh) je tedy rovna 3600 Ws.
              Jednoduchá násobilka. :2:

              • ElenaJakub
                ElenaJakub, 7.9.19 22:48:58  
                 

                Děkuji za vysvětlení. Někdy mám problém napsat na klavesnici spisovně jednotku teploty. Neumim napsat stupeň, takže to vypisuji ručně, jako to slovo stupeň.

                • ElenaJakub
                  ElenaJakub, 7.9.19 22:54:42  
                   

                  Lide to vubec vymysleli divně, třeba někdo v autě (naše děti) přepli palubní počitač na anglické míle a to ukazovalo strašně malé číslo "km" do tankovaní. A potom člověk hleda v noci čerpaci stanici, protože nevěřim uplně tomu palivoměru. A někteří členove rodiny i firmy jsou bordelaři, že netankuji auta.

                • Ondi
                  Ondi, 8.9.19 03:13:55  
                   

                  Ten kroužek º má ASCII decimální číslo 167 - podržet tlačítko (levé) ALT a napsat 167. Jinak je ten ° vlevo od jedničky, tedy nad tabulátorem, akorát se ° objeví až po dalším písmenku, zde C - °C.

                  Ještě na okraj, @ (zavináč) má ASCII číslo 64. :2:

                  • delfinsk
                    delfinsk, 8.9.19 09:06:07  
                     

                    Jako „počýtačovej“ analfabet také znamínka vypisuji slovně. Koukám, že bez numerické klávesnice jsem totálně namydlenej. Naštěstí ty čísilka vpravo na klávesnici omylem mám. Na ALT 167 se mi zjeví „ž“, dám-li 64, zjeví se „@“. Tedy 50% „úspjech“ zdokonalenej čísílkama 1,2,3, atd. ☺☻♥♦♣♠•◘○ hurá, dětinštím buď já a nebo ta moje kalkulačka.. ʬĄǓ̸˰ʈń̋˲♥9͔Ăô˥{Łʎ̕.
                    Ale určitě by se tam někde ten stupeň a další užitečnosti daly najít.

                  • delfinsk
                    delfinsk, 8.9.19 09:30:22  
                     

                    Hurá, 0176

                  • ElenaJakub
                    ElenaJakub, 8.9.19 23:18:18  
                     

                    Děkují, brzo to vyzkouším

                  • Jindra60
                    Jindra60, 9.9.19 07:01:21  
                     

                    Bez využití ASCII se dá ° napsat stisknutím onoho znaménka na klasické klávesnici a následným stisknutím mezerníku. Nejaké kódy si netřeba pamatovat.
                    Nepletu-li se, ASCII závisí i na nastavení kódové stránky ve Windows. Mi to dělá stejnou paseku popsanou v https://www.diskutnici.cz/forum/2104-elektro/post/4985

                  • delfinsk
                    delfinsk, 9.9.19 13:49:48  
                     

                    Díky mnoha různým nastavením na mnoha různých místech platí, co počítač - to originál. Ale mám tu několik klávesnic, ale nepochopil jsem kde leží "onoho znaménko". I ty klávesnice jsou asi taky "originály.

                  • Ondi
                    Ondi, 9.9.19 15:06:41  
                     

                    delfinsk,
                    Díky mnoha různým nastavením na mnoha různých místech platí, co počítač - to originál.

                    Také to tak vidím.

                  • Jindra60
                    Jindra60, 10.9.19 07:18:39  
                     

                    delfinsk
                    Ono znaménko :-) U mě leží zcela vlevo, přes Shift, nad středníkem
                    https://www.diskutnici.cz/data/foto/125113.jpg

                  • delfinsk
                    delfinsk, 11.9.19 05:15:10  
                     

                    Hurá, je to tam, ale přísně utajené pod naznačenou vlnovkou. Díky.

  • kolbaba71
    kolbaba71, 9.7.19 08:17:05  
     

    Tak mě odešel mrazák v dvoukompresorové ledničce Elrktrolux ERB 3322 v kategorii A+, takže to není až takový hrůza. Je sice asi 15 let stará, ale než se jí zbavím, chtěl bych si ověřit, že se nejedná o banální závadu. Problém je, že nevím, na co se zaměřit, abych zjistil, co je špatně. Pokud je to kompreor, tak oprava výměnou nemá smysl, jelikož jen kompresor jsem našel asi za 6500 Kč. Nefunkčnosti nepředcházely žádné příznaky. Jednoho dne mrazák prostě nemrazil. Na co by se vyplatilo podívat, případně co změřit, než ji pošlu na sběrný dvůr? Chladnička zatím funguje, takže to není vyložené krizová situace. Jisté je, že podobnou ledničku s mrazákem asi kupovat už nebudu, jelikož podobný typ vychází přes 20k.

    • petr.
      petr., 9.7.19 08:32:25  
       

      Běží kompresor k mrazáku? Pokud ano, pravděpodobně utekla náplň chladiva a je někde díra v potrubí...

    • Ondi
      Ondi, 16.7.19 02:06:29  
       

      Měl jsem to samé, akorát v opačném gardu. Mrazák mrazil, chladnička nechladila. Motor (kompresor) chladničky lehce vibroval a byl slyšet, teplota výparníku uvnitř a chladiče vzadu venku na omak stejná. Protože bylo tomuto přístroji už asi dvacet let a nesl šrámy používání rozhodla manželka pro koupi nového.

      Teďka máme zase kombinaci mrazáku s chladničkou, ale jen s jedním kompresorem a jakýmisi ventiy na řízení rozvodu tepelné energie z každé časti. To se projevuje rúznými kvílivými zvuky v přístroji. Máme jej asi tak čtvrtým rokem a zatím nezlobil.

      Akorát zapoměla manřelka po čase zavřít (pořádně) dveře chladničky (vlořená pánvička tomu zabránila rukovětí) a ta se pomstila ledovým vodopádem. Ihned dostaly dvéře jemný kontakt (vlastní výroby, jde o milimetr) a bzučák vyzývající po půl minutě k jejich zavření. Ten už několikráte svou úlohu splnil.

      Musím udělat to samé i pro mrazák, páč byl už jednou načapanej s otevřenými dveřmi. To je následek toho rozvodu čerpané tepelné energie nějakými průduchy mezi chladničkou a mrazákem. ... A když se zabouchnou dveře chladničky, tak se vzdušným přetlakem pootevřou dveře mrazáku.

  • delfinsk
    delfinsk, 6.7.19 00:04:34  
     

    Měl jsem doma několik nefunkčních LED žárovek na 220 V. Každá je jiná. Jedna měla spálený zdroj, jinak funkční 4 větve asi na 28 V. Našel jsem zkusmo kam přiletovat drátky, aby to makalo na 12 V. K akumulátoru paralelně připojená blik LED (nezakreslena) v úplné tmě zabrání šmátrání. Při zapnuté první poloze je možná regulace od skorotmy do slabého světla a zapnutím dalších už je světla až až. Je použita zásuvka pro zapalovač v autě, tím je možno použít dobíječ pro auto a nebo využít i pro další spotřebiče mimo auto. Jako panskou vymejšlennost jsem tam dal V metr. Teď už to jen čeká na brzký příchod dalšího vnoučka.
    http://www.yoom.cz/img/80vh13ui.jpg
    http://www.yoom.cz/img/314sih38.jpg
    http://www.yoom.cz/img/755f3nd1.jpg
    http://www.yoom.cz/img/50x8be4l.jpg
    http://www.yoom.cz/img/17gd9lxu.jpg

    • Ondi
      Ondi, 6.7.19 00:34:03  
       

      Šikula, to chválím.

  • Borst
    Borst, 19.6.19 20:52:29  
     

    Dole už není volná lajna, tak pokračuji zde (LiFePo4)
    Nepodařilo se mi dohledat nejvhodnější napětí na článek pro delší nečinnost, např. 14 dnů. Pouze jsem na zahraničních diskuzích našel doporučení pro "uskladnění" 50% jmenovité kapacity, ale žádné napětí ani tam nebylo zmíněno.
    Zde je patrný pravděpodobný důvod:
    http://strangery.sweb.cz/LiFePo4.jpg
    Vybíjecí křivka je velmi plochá, proto se asi nikde neuvádí hodnota napětí v déletrvajícím klidovém stavu.**
    Počátek vybíjení nebyl se zcela nabitou baterií 3,6 V / článek, ale pouze 3,4 V a ukončení při 3,16 V / článek (šlo by to až na 2,9 V). I tak bylo odebráno z jmenovité kapacity 40 Ah 34 Ah, takže těch 40 Ah kapacity určitě má. Podle výrobce se má ještě po několika cyklech zvýšit. Asi budu muset přijmout nějaký kompromis mezi dlouhodobou životností a připraveností k použití bez delšího zdržení nabíjením.

    ** Ani ten není definován. Týden? Měsíc? Zimní období? ... nevím

    • Ondi
      Ondi, 19.6.19 21:41:29  
       

      Na tyto otázky sotva dostaneš absolutně přesnou odpověď. Zkrátka akumul. nemá být ani na plno nabitý, ani na plno vybitý. Co to konkrétně obnáší ??? je věc neznámá ... a asi není ani smrtelně důležitá. 50% bude dobrá střední cesta. Asi není na škodu občas překontrolovat napětí článků a to i pro vlastní informaci, jestli není ten článek ve stavu RIP.

      Co je však pro uskladnění důležité je teplota, páč degradace článku je chemický proces a ten se na nízkých teplotách zpomalí. Ovšem jaké teplota to má být a o kolik se degradace zpomalí ??? jsou zase neznámé hodnoty.

      Osobně bych pojem uskladnění v případě těchhle akumulátorů umístil časově na měsíce až roky.

      • Borst
        Borst, 19.6.19 23:04:01  
         

        Už ty LiFePo4 začínám trochu chápat, zmátly mne zkušenosti s Li-Pol kde vůbec nezáleží na tom zda například článek s napětím 3,85 V této hodnoty dosáhl vybíjením, nebo nabíjením. Kapacita bude v obou případech cca 50% jmenovité. U LiFePo4 je to zcela odlišně. Pro vybití z hodnoty 3,25 V/ článek na 3,16 V muselo být odebráno 22 Ah (více jak 50% kapacity), zatímco pro nabití z 3,16 na 3,25 V (v klidu) stačilo pouze 12 Ah. To je dáno tou plochou charakteristikou.
        -----
        Ještě taková zajímavost - Při vybití na 3,16 se znovu rozhodily vnitřní odpory článku, ale s nabitím se perfektně srovnaly.

    • Jindra60
      Jindra60, 20.6.19 12:43:05  
       

      Já kdysi hodně dávno řešil jak uchovávat Pb akumulátor (55 Ah). Nakonec jsem se rozhodl pro udržovací nabíjení, pulzní proud. Je připojen trvale na nabíječku, udržuje mi na akumulátoru 13,9 V a musím říct, že můj druhý v pořadí akumulátor takto skladovaný je i po jedenácti!!! letech schopen okamžitého nasazení. Zachránil už několik sousedů, když si z nějakého důvodu vybili akumulátor v autě. Ten první byl funkční po celou dobu taky, jenže s likvidací auta na vrakoviště jsem ho v autě nechal. Stáří toho zlikvidovaného bylo větší, pořízen byl kolem 1994-6, chvíli po koupi auta. Vrakování okolo 2013, přesně nevím. Auto ale bylo v denním provoze, dvě denní jízdy min 30 km, k tomu občas kratší jízdy. Víkendy výjimečně, jezdili jsme druhým autem, méně vytíženým. Na dovolenou alte tímhle, bylo prostornější, kombík. Ročně dost přes 28 tisíc km, 35 nebylo výjimkou.

      Nebylo by řešení jít podobnou cestou?

      • Ondi
        Ondi, 20.6.19 13:06:41  
         

        To je fakt, že se při odpovídající péči docílí delší životnosti, než při zanedbání údržby. Pulzní nabíjení, respektivně udržování je pro olověné akumulátory výhodnější, než trvalý malý proud stejné efektivní hodnoty, protože dá proudu "proniknout" hlouběj do houbovité substance olova na elektrodách a tak údajně zamezit vzniku a růstu síranových krystalů. Ty mají rozrušovat povrch elektrod a tak zmenšovat jejich aktivní plochu.

        Ale ...

        Technologie a materiály akumulátorů jsou různé a olověný akumulátor (startovací baterie v autě) lze jen s velkými omezeními srovnávat s moderními Li-ion a ostatními deriváty.

        No a ještě tu máme různé fabrikáty a typy, některé produkty jsou dobře provedené, jiné zfušované.

        • Jindra60
          Jindra60, 20.6.19 13:15:30  
           

          Souhlasím. Proto jsem napsal, zda BY nebylo ...
          Ono je velký rozdíl dělat pokusy na něčem, co potřebuji a nestojí to zrovna zanedbatelné stokoruny nebo na něčem, co mám v záloze a přišel jsem k tomu jak slepý k houslím, ten první akumulátor, byl po záruce a stál 25% ceny, částku už nevím.

          • Ondi
            Ondi, 20.6.19 13:37:33  
             

            Tomu se také říká dobrá koupě.

            S Pb akumulátory mám také své letité zkušenosti. Ve velkém autě jsem měl gélové 70Ah baterie přes deset let, ale ke konci měly už jen kolem 15Ah. Ovšem hmotnost 30kg zůstala. :1:

            Nebo startovací, ta měla také kolem deseti let. Při předžhavení (starší vehikl) šlo napětí normálně na 11V při 60A - to trvá půl minuty a pak při dalším pootočení klíčku bylo slyšet akorát cvaknutí elektromagnetu vysouvající pastorek ... a ticho. Baterka měla 0 voltů. :1: Natrvalo i na prázdno. Zkrátka se uvnitř přerušil obvod.

            • Jindra60
              Jindra60, 20.6.19 13:52:23  
               

              Na té nabíječce je právě gelová, Varta.
              Diesla jsem nikdy neměl, se žhavením nemám zkušenosti, akorát vím, že existuje. Ale okamžitou smrt aku jsem zažil taky, ze dne na den, ještě na Škodovce. Večer jsem přijel, ráno jsem nenastarttoval. Ani kontrolky se nerozsvítily. Hned nato jsem se rozhodl nějak řešit záskok.

    • Borst
      Borst, 12.7.19 20:09:05  
       

      Dodatečně:
      Poslední dobou je počasí vrtkavé, a tak se častěji stává, že musím nepoužité předem nabité Li-Pol pro dlouhou životnost částečně vybít přibližně na 3,85 /článek. Dříve jsem k tomu používal topný panel. Nyní je to takto:
      http://strangery.sweb.cz/Rekuperace.JPG
      Nabíječ je v režimu "Storage" a vrací ze dvou Li-Pol celk. kapacity 11 Ah přibližně 1/2 zpět do zdrojového akumulátoru.
      Proces je téměř bezztrátový (nabíječ se ani neohřeje a ventilátor je v klidu). Vypnutí na požadovanou hodnotu 3,85 V / článek proběhne automaticky. Proud do akumulátoru je větší než odebíraný z Li-Pol, jelikož ty mají vyšší napětí (z počátku 16,8 V a před vypnutím 15,4 V).

  • Borst
    Borst, 7.6.19 22:40:59  
     

    Zdravím zdejší osazenstvo, uvítal bych případný názor k tomuto:
    Zakoupil jsem 4 ks těchto článků:
    http://eskutr.cz/cs/baterie/13-lifepo-akumulator-32-v-40-ah-lifepo4.html
    Chyba (moje) že jsem si je neobjednal už nabité na plnou kapacitu, jelikož je níže uvedeno:
    Nové články jsou z výroby částečně nabity. Avšak před prvním použitím je bezpodmínečně nutné nabít baterie na plnou kapacitu. Toto prvotní nabíjení by mělo být provedeno proudem maximálně 0,5C, a na napětí 4V. (To jsem přehlédl)
    Hodnotě 0,5C odpovídá proud 20 A, takový zdroj sice mám, ale to bych musel nabíjet každý článek samostatně. Paralelní spojení pro dokonalé vybalancování by obnášelo proud 80 A a to už je problém.
    Zde jsem našel jiný postup:
    http://pavelrichter.net/2012/04/sestaveni-lifepo4-akumulatoru-a-iniciacni-nabijeni/ - Iniciační nabíjení LiFeYPO4
    Je zcela odlišný, nabíjení by mělo probíhat proudem 0,1 C (4A/článek) s nastaveným programem pro LiFe
    Mám tento nabíječ:
    https://www.bighobby.cz/G-T-Power-Duo-612-2x200W-2x10A-d1455.htm
    a tedy jednu ze tři možnosti:
    1. Nabíjet samostatně každý článek proudem 20 A (obě sekce nabíječe paralelně s nastavením pro Pb 2S při současném měřením napětí a nabíjení ukončit ručně na hodnotě 4V
    2. Na každý výstup nabíječe připojit paralelně dva články, navolit program LiFe a nechat dokud nedojde k ukončení procesu (algoritmus nabíječe DUO 612 pro LiFe je zcela identický s tím z odkazu, pouze má větší proudovou zatížitelnost)
    3. Zapojení všech čtyř článků v sérii, program LiFe (pro 4S) s připojeným balancerem jednotlivých článků a nechat až do aut. vypnutí (FULL).
    Třetí varianta by byla jak aktivační, tak i provozní s každým dalším nabíjecím cyklem (čtyř-článek v sérii).

    • Ondi
      Ondi, 7.6.19 22:59:38  
       

      Nazdar. Nabíjení velkým proudem zbytečně ukracuje životnost článku. Osobně jsem pro nabíjecí proudy kolem 0,1C. Výrobce by měl poskytnout informaci pro konečné nabíjecí napětí pro ten-který proud. S proudem 0,1C to bude dost pod ony 4V.

      Pochopitelně je praktické nabíjet články v sérii, ovšem že to vyžaduje precízně fungující balancer. Jestli je v tvém případu možné seřadit články paraleně, tak žádný balancer nepotřebuješ, protože ho nelze ani připojit. Pak se nabíjí zdrojem UI zs tím, že je od nabití nad 80% lepší zmírnit nabíjecí proud. I tyhle informace by měl poskytnout výrobce. Teplota článku je ten limitující faktor. Takzvané "ruční hlídání" konečného nabíjecího napětí je dost riskantní.

      Myslím si, že ten tebou popsaný postup č. 3 bude naprosto vyhovující. O parallelním zapojení portů (nabíjecí proud 2 x 10A) jsem v tom krátkém popisu nic nenašel. To by asi musely být balancery obou portů propojeny paralelně ... a to by mohlo dělat neplechu.

      • Borst
        Borst, 7.6.19 23:10:16  
         

        Dík za názor. Třetí postup se mi také zdá nejlepší už z toho důvodu, že bude možné celou baterii vč. výstupu s balančním konektorem zkompletovat a dále už nic neměnit.
        Dva spínané zdroje do jedné zátěže by se mohly přetahovat, nebo dokonce i rozkmitat, to je dobrá připomínka.

        • Ondi
          Ondi, 7.6.19 23:26:58  
           

          V popisu píšou, že nabíječka má dva výkonné procesory, ale nepíšou jestli by mohly být synchronizovány.

          Pricipielně funguje balancování tak, že když má jeden článek vyšší napětí, tak nabíječka přeruší nabíjecí proud v celé sérii článků a dotyčný článek zatíží vybíjecím odporem na potřebnou dobu (na vyrovnávací napětí). Tem má pochopitelně omezenou kapacitu a snese třeba jen proud 1A.

          • Borst
            Borst, 8.6.19 00:14:59  
             

            V pondělí budu pokračovat, tak dám vědět, jak to šlo.
            Nabíječ DUO 612 jsem prozkoumal už dříve (zvědavost zvítězila nad ztrátou záruky). Na balančních výstupech jsou v sérii odpory 20 Ω a podle velikosti tipuji ztrátový výkon asi 1W. Jsou ale ofukovány dvěma ventilátory z každého boku zároveň s chladiči koncových stupňů.

            • Ondi
              Ondi, 8.6.19 02:20:57  
               

              To se mi líbí. :2:
              No a právě, 20 ohmový odpor vede při 4V proud 0,2A a to dá ztrátový výkon na odporu 0,8W. Nabíjecí proud je tak pro konkrétní článek oslaben o 0,2A, tedy např. teče li do těch ostatních článků 10A, tak do tohoto 9,8A (-2% nabíjecího proudu).

              Tohle může být problémem u jednodušších nabíječek když je mezi články větší rozdíl kapacity, než ony 2%. Proto také ten podstatně menší nabíjecí proud, řekněme 1A, kdy balancer sníží proud slabšího článku o 20%. Nabíječka by měla v takovém případ sama snížit ten proud. Ale to je už jiné téma.

              • Borst
                Borst, 11.6.19 22:16:33  
                 

                Nabíjení proudem 4A (články v sérii + balancer) nebralo konce ani když jsem zvýšil nastavenou hodnotu proudu, jelikož nabíječ tento proud stejně výrazně omezoval (asi s ohledem na balanční proudy).
                Nabíjení (aktivaci) jsem asi po 3h ukončil a zvolil jiný postup. Všechny články spojeny paralelně, obě sekce nabíječe rovněž paralelně (1S/ pro Li-Pol) takže tekl celkový proud 20 A (5 A do každého článku) a při dosažení přesně 4V ručně ukončil nabíjení. V režimu Li-Pol 1S by napětí přeběhlo až na 4,2V.
                http://strangery.sweb.cz/LiFe.JPG

                • Ondi
                  Ondi, 12.6.19 02:00:55  
                   

                  Měřil jsi, při tom nabíjení v sérii s balancerem, napětí jednotlivých článků a nabíjecí proud?

                  Při paralelním nabíjení nemáš kontrolu proudu do jednotlivých článků, tedy nevíš, jestli je například jeden z těch čtyřech článků slabý.

                • Borst
                  Borst, 12.6.19 17:33:47  
                   

                  Při nabíjení v sérii s balancováním byly hodnoty napětí jednotlivých článků prakticky neměřitelné. Trvale se měnily, stejně tak jako balanční proudy jednotlivých článků, kdy nejvyšší zachycená hodnota byla asi 170 mA. Měnil se i proud silového připojení. Přestože byl nastaven na 6 A (později 10 A), jeho skutečná hodnota kolísala v obou nastaveních mezi 2,8 až 5 A. U Li-Pol baterii s kapacitou do 6 Ah k tomuto jevu nedochází, takže z toho lze odvodit, že ačkoli lze nastavit proud až 10 A, bude při nabíjení vyšších kapacit (v tomto případě 40 Ah) vždy omezován s ohledem na mezní parametry balančních proudů.
                  Oba kanály G.T.Power DUO 612 lze připojit k jedné baterii, ale pouze bez balancování.
                  ---
                  Řešení:
                  Cellpro PowerLab 6
                  http://www.revolectrix.com/PL6_description_tab.htm
                  (Zítra by tu měl být, už mi přišlo avizo od dopravce)

                  • Ondi
                    Ondi, 12.6.19 19:54:42  
                     

                    Na tu novou nabíječku jsem zvědav, teda na tvou recenzi.

                    Nabíjení bez balancování je ošidné, jak jsem čet, může dojít k nějaké chemické reakci vedoucí k požáru. V té chemii se nevyzná, takže "předávám, jak jsem koupil". Pochopitelně jsou údaje výrobce s nějakou, byť minimální, rezervou. Příklad 4,2V naměřené nějakým měřákem mohou být také 4,24V (+1%), no a také si myslím, že při chemických reakcích jde též o teplotu (nabíjeného článku).

                    K požárům baterií dochází a nejde jen o mobily, ale i o trakční akumulátory.

                  • Borst
                    Borst, 14.6.19 17:22:04  
                     

                    Vše mi už funguje, i ten program pro detailní nastavení z PC. Nejvíce se mi líbí funkce Regenerative Discharge, což je rekuperační vybíjení, kdy nabitá baterie, pokud nebude používána může být vybíjena velkým proudem na skladovací napětí a její kapacita se vrací do zdrojové LiFePO4 baterie.
                    Ověřeno - Odebíraný proud z nabité Li-Pol ( Dinogy Graphene 2600mAh 5S 65C) byl v tomto režimu 4A a zpět do zdrojové LiFePO4 teklo 5,6 A.
                    Třetí článek LiFePO4 se od ostatních mírně lišil, jak je zřejmé z tabulky. Měl i nepatrně vyšší vnitřní odpor o 0,2 mΩ [1,4 mΩ | 1,4 mΩ | 1,6mΩ | 1,4 mΩ]
                    http://strangery.sweb.cz/PowerLab.jpg

                  • Ondi
                    Ondi, 14.6.19 17:37:25  
                     

                    Tak jseš asi spokojen.
                    Ovšem +0,2 mΩ je oproti 1,4 mΩ zhoršení o 14%. Ale třebas jde o nedokonalé kontaktování kabelu nebo o chybu v měření.

    • delfinsk
      delfinsk, 8.6.19 13:09:14  
       

      Je dobré mít víc kamarádů. Ještě hluboko v minulém tisíciletí jsme při výzkumu používali různé přístroje napájené skládáním různých počtů akumulátorků 225 do série. Náš elektrikář byl v kontaktu s techniky dalších kateder, jednou za čas koupil (pro všechny) velké množství akumulátorků, které všechny stejně nabil, vybil, nabil a pak se záznamem zapisovače vybil. S tím si hrál (po chvilkách) cca 2-4 měsice (bývalo toho hodně). Pak je dle potřeb jednotlivých kolegů „rozsáčkoval“ (se shodnými křivkami). Často víc jak dvojnásobná životnost a spolehlivost stála za tu námahu. Tím, že mohl skládat z většího počtu (i pro druhé) dosáhl (nejen pro sebe mnohem lepších výsledků.

      • Borst
        Borst, 10.6.19 22:39:46  
         

        Pro Ni-Cd a Ni-Mh bylo výhodné vybírat do sady články se stejným vnitřním odporem. Pro Li-Pol baterie v sérii, např. 2x4S (max. 33,6 V) stačí, aby měly stejnou kapacitu a byly stejně nabité.

      • Jindra60
        Jindra60, 13.6.19 08:13:36  
         

        Tohle podepisuji. Já měl okolo 1985 najednou nejvíce okolo 10 kusů NiCd, taky jsem je testoval s tím, že automatický zapisovač (co 30 minut) jsem byl já :-) Používal jsem vždycky spárované dvojice, zpravidla měly výchozí napětí s rozdílem do 10 mV a po vybití max 20 mV. Po spárování jsem nabíjel konstantním proudem, pětinou kapacity, mírně hřály. Poté nabíjení plynule přešlo do konstantního napětí. Teplotu jsem ale nehlídal. Nejdůležitějším spotřebičem byla TI-59.

        • Borst
          Borst, 14.6.19 12:48:12  
           

          Měl jsem kdysi TI58 (zakoupena na inzerát) a zřejmě toho už měla hodně za sebou, což se brzy projevilo. Klávesy STO, SUM, RCL a některé další při stisku vynechávaly. Nechal jsem ji známému, který věděl jak na to. Nevím, jak se mu to podařilo, ale klávesnice mu fungovala po opravě zcela bezchybně.

          • Jindra60
            Jindra60, 14.6.19 13:08:43  
             

            Ta ale byla bez štítků, nebo se pletu? Programovatelná, bez možnosti uložení? Tlačítka jsem čistil snad dvakrát, šlo to špatně, ale šlo to.

            • Borst
              Borst, 14.6.19 13:23:41  
               

              Je to tak, paměťové štítky TI-58C neměla, ale data uchovávala pokud nebyla vyjmutá baterie.

    • kolbaba71
      kolbaba71, 16.6.19 22:43:17  
       

      Trochu vybitý aku je ideání pro dlouhodobé skladování.

      • Jindra60
        Jindra60, 17.6.19 06:03:37  
         

        Pro skladování, respektive pokud nevím, že bych jej během krátké doby použil, nabiju na asi 80%.

        • kolbaba71
          kolbaba71, 17.6.19 20:33:31  
           

          Tak nějak. Skladovat ho plně nabitý mu neprospívá.

        • Borst
          Borst, 17.6.19 21:12:08  
           

          To je velmi výhodné pro delší nečinnost u Li-Pol. Skladovací napětí se doporučuje 3,85 V/ článek, plně nabitý má 4,2 V, což je pro delší nečinnost moc špatné, ale stačí snížit na 3,95 až 4 V, což odpovídá přibližně hodnotě 80%.
          Nikde jsem ale nenašel, jaké napětí by měla mít LiFePO4 pro nečinnost. Pouze nabíjecí na max. 3,65 V (nastavil jsem 3,6 V) a vybíjecí, které jsem nastavil na spotřebiči (rovněž nabíječ) na hodnotu 2,9 V /článek, resp. 11,6 V (baterie Winston LiFePO4 4S 40 Ah)