Elektro

Otevřená diskuze | Kategorie: Počítače a elektro
odler (2016-12-04 20:47:30)Stanislav (2016-12-04 20:46:09)petr. (2016-12-04 20:26:17)od10k5 (2016-12-04 20:00:13)Borst (2016-12-04 19:57:36)Ondi (2016-12-04 17:04:52)fialovypetr (2016-12-04 15:34:54)Paia (2016-12-04 12:20:27)singing.vort (2016-12-03 21:41:54)Mr.Flibble_SunnyBoy_Slan (2016-12-02 21:25:56)BaronQ (2016-12-01 01:04:09)coach1 (2016-11-26 20:47:43)Ted.Kaczynski (2016-11-25 23:31:36)LM386 (2016-11-23 07:23:12)michalpindak (2016-11-21 21:28:14)doktor.zaba (2016-11-11 12:47:45)A.C.Dupin (2016-11-07 08:36:06)Kostic33 (2016-10-20 17:13:05)Fojtik (2016-10-03 15:31:12)BOB.vojak (2016-09-06 23:40:27)xkox (2016-09-03 14:11:33)BloodAndVomit (2016-08-21 10:30:26)Ifan007 (2016-01-01 16:05:34)
Elektro
Založeno: 11. 10. 2013 | Příspěvků: 2 946 | Členů: 35
Správci: odler (hlavní), Ondi

SDRUŽENÍ MILOVNÍKŮ ELEKTRONŮ :-)

Hymna fóra: https://www.youtube.com/watch?v=GpaVgUfi0Xo

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!


  • odler
    odler, 1.12.16 22:16:55  
     

    Dobré dělo :1:

    http://www.ebay.com/itm/13000lm-Boruit-3X-XM-L-T6-LED-USB-Headlamp-2X18650-Head-light-Torch-Flashlight-/322033384039?var=&hash=item4afaaf7a67:m:mp8yoUmVH7PLrkDkJMqLIKA

    • Stanislav
      Stanislav, 2.12.16 03:14:09  
       

      Vypaluje oči na potkání :1:

      Každopádně je to fake - ta svítilna nemůže mít uvedené parametry. Je nesprávně uvedena jak svítivost, tak i kapacita přiložených baterii (které by to nevydržely i se skutečnými údaji).

      3x XM-L T6 by dodaly tak 3000lm při 30W příkonu. Baterie to nezvládnou a povrchová teplota svítilny jí neumožní nosit na hlavě (nemluvě o 13000lm).

    • kolbaba71
      kolbaba71, 2.12.16 14:43:50  
       

      Fake to bude každopádně. Z třech XML Tl se v ideálních laboratorních podmínkách dostane tak 2000 lm. Jenže to by se v takovém malém tělíčku upekly. Navíc není úplně jisté, že tam jsou opravdu XML. Existují vzhledově podobné čínské kopie. Asi nikoho nepřekvapí, že mají horší účinnost. Aku je fejk jakbysmed. Špičkové aku 18650 mají maximálně 3700 mAh a jeden stojí jako ta svítilna. Pokud bude mít jeden kapacitu 1000 mAh považoval bych to za úspěch. Podobné "výhodné" aku mívají běžně i kolem 300mAh. Kdyby ty paramarty byly pravdivý, bylo by to na nobelovku, jelikož na 2/3 stejného toku potřeboval jeden kutil 1kW. Než se dostaneme ze současných (laboratorních) 150 lm/W na 400 000 lm/W bude trvat spíš stovky, než desítky let. Pokud by napsal 1300 lm, tak bych tomu celkem věřil.

      Tady porovnává ten kutil svoje 1kW led světlo s autem. Svítí to jak prase a přitom to má "jen" 2/3 výkonu, co má mít ta čelovka. http://tinyurl.com/j6gbogb

      • odler
        odler, 2.12.16 15:49:49  
         

        Hustý! :1:

      • Stanislav
        Stanislav, 3.12.16 01:17:55  
         

        Svítilna na videu má 90.000 lumenů, což na eBay neudávají 130.000, ale "jen" 13.000 - kilowatt tedy není potřeba, ale i tak je to několikanásobně nadhodnocený parametr.

        400.000 lm/W není možné nikdy dosáhnout, protože fyzikální limit u normálního denního lidského vidění je 683 lm/W pro monochromatické zelené světlo a cca 300 až 350 lm/W pro různě bílé světlo. I když každý Watt příkonu dokonale proměníme na fotony světla, jsme pořád omezeni konečnou citlivostí očí.

        • kolbaba71
          kolbaba71, 4.12.16 10:50:44  
           

          Tak to jsem se přehlédl po řád stejně jako ten Číňan

  • Borst
    Borst, 24.11.16 17:51:46  
     

    Ještě něco k bateriím. Pro uložení Li-Pol baterií k "přezimování" by měly mít skladovací napětí 3,85 V na článek a uloženy v chladu. Některé mívám plně nabité a ostatní vybité. Doposud jsem ty nabité vybíjel tak, že byly spojeny do série a připojeny k topnému panelu až kleslo napětí u nejslabšího na skladovací. Ostatní vybity dvěma těmito nabíječkami:
    http://www.bighobby.cz/www-bighobby-cz/eshop/5-1-NABIJECE/130-3-Nabijece-do-6A/5/117-Nabijec-Turnigy-Accucel-6-LiHV-original
    Jejich vybíjecí schopnost je značně omezena než nabíjecí (6x menší proud) a tak už to provádím takto: http://www.jpeg.cz/obrazek/grXW
    Plně nabité předávají svojí kapacitu těm vybitým. Nabíječe jsou v podstatě DC/DC měniče a to jak zvyšující, tak i snižující.

    • BaronQ
      BaronQ, 24.11.16 20:31:15  
       

      tolik packů jsem dohromady ještě neviděl )))

      • Borst
        Borst, 24.11.16 22:32:07  
         

        To byla moje chyba, že k dosažení velkého výkonu jsem volil vyšší napětí a menší proudy. Musím teď než to změním dávat do série tři 4S, nebo dva 5S. Lepší je jeden 6S a větší proudy. Budu muset vyměnit i všechny motory za jiné s vyšším KV pro dosažení stejného výkonu. Pak mi budou stačit pouze dva packy.

        • BaronQ
          BaronQ, 26.11.16 03:48:23  
           

          Čím reguluješ výkon motorů? Na nekvalitním foto z mobilu řídím tímto http://www.imagehosting.cz/?v=tester.jpg

          (podařilo se mi vyhledat web, takže lépe tady https://www.motionrc.com/collections/gt-power/products/gt-power-servo-and-esc-tester
          ) a můj problém spočívá v tom, jestli tímto servo testerem můžu řídit současně dva motory. Na regulátoru je uvedeno, že řídící signál je galvanicky oddělen, tj že je zpracováván optikou, tedy jestli je možné z tohoto testeru vyvést paralelní odbočku k druhému regulátoru a pak ještě další problém - mám bordel v označení packů, tj že se nevyznám v tom jejich označení xS a nikdy nevím, kolika V a mA to disponuje. Je na to nějaký přehled? Díky.

          • Borst
            Borst, 26.11.16 09:46:10  
             

            Pokud je to skutečně regulátor OPTO (ovládací vstup je galvanicky oddělen) tak lze připojit dva. Někteří obchodníci asi z neznalosti, ale možná i záměrně prodávají regulátory v přebalu označené jako OPTO, ale ve skutečnosti pouze nemají SBEC a nejsou OPTO (také jsem si takový pořídil). Lze to snadno zjistit. U všech regulátorů, které nejsou OPTO je propojen černý signálový vodič s černým (mínus pólem) pohonné baterie, tak stačí ohmmetrem tohle prověřit. Dva regulátory i bez galvanického oddělení lze rovněž ovládat zmíněným testerem, pouze se u nich musí šetrně vysunout červený + vodič v konektoru a druhou podmínkou je, že musí být napájeny z jedné pohonné baterie (trvale spojeny mínusy, nebo rozpojovaný jako poslední a připojovány jako první.
            Napětí Li-Pol často nebývá vyznačeno, ale je to snadno ověřitelné. Počet vodičů k servisnímu konektoru mínus 1 x 3,7 pro nominál, nebo 4,2 pro plně nabitý pack (například 5 vodičů k servisnímu konektoru odpovídá 4S, kdy nominál je 14,8 V a plně nabitý pack 16,8 V.
            U velkých modelů s váhou nad 6 kg používám tyto regulátory http://www.jino.cz/foxy-xr-120-opto-hv-stridavy-regulator-120a-air-heli-44.html
            U menších http://jdem.cz/bqkfy7

            • BaronQ
              BaronQ, 26.11.16 12:04:58  
               

              Díky za vyčerpávající odpověď. Vidím, že tomu rozumíš. Měl bych tedy uvažovat o 5s, tj 18.5V. mAh se už většinou uvádí. Momentálně používám 2 gelové baterie 12V, 800mAh s hmotností něco přes čtvrť kg á 1ks za 5Eu v serii, tj 24V a regulátor OPTI 180A. Motor outrunner FOXY 2kW. Vrtule 28x8". Není to však k modelu, ale ke kluzáku s plátěným potahem o rozpětí křídel 14m, do kterého jsem nad křídlo zabudoval el.motor jen kvůli nouzové situaci, např. pro případ špatného rozpočtu při přistávání apod. Jako nouzovka pro dosažení dobré rychlostní poláry a tím i klouzavosti, jeden motor vyhovuje, ale samo si to říká o dva v tandemu aby byla i rezerva. Zima se blíží a to je příležitost něco vylepšit )))

              • Borst
                Borst, 26.11.16 12:56:37  
                 

                Volil bych 6S pro nominál 22,2 V a plně nabitý pack 25,2 V** . Li-Pol 6S jsou více rozšířeny než 5S a tak je větší výběr a zároveň mají větší obrat v prodeji, takže menší pravděpodobnost "ležáků" dlouhodobě skladovaných. Asi by pro dané použití bylo vhodné používat sklopné vrtule, nebo naprogramovat regulátor na ostrou brzdu, aby se po vypnutí pohonu přestala otáčet. Vrtule roztáčené proudícím vzduchem jsou velkou brzdou v bezmotorovém letu.

                **(naprostá většina regulátorů zvládá 6S)

                • BaronQ
                  BaronQ, 26.11.16 13:45:20  
                   

                  ano, 6s už jsem dohledal a vypadá to, že to bude přesně to, co potřebuji. Trochu mám obavy o starost s packy, protože gelovka, pokud už nevyhovovala, po čase putovala do odpadu a za pár EU se pořídila nová, kromě toho, že to jde bezstarostně nabíjet běžnou nabíječkou. Skládací vrtule z uhlíkových vláken je samozřejmě dobrá, ale buď jako tažná na špici kokpitu, nebo jako tlačná na zadku - má se kam skládat, ale já mám motor nad kokpitem, respektive nad křídlem a vrtule je přišroubována přímo na hřídel motoru, čili žádná prodloužená osa s ložiskem. Motor je zezadu přišroubován přímo na konzole. Používám dřevěné vrtule a programátorem mám nastavenou brzdu a tvrdý start. Za čelní odpor může spíš konzola, než samotná vrtule, která se pochopitelně nesmí točit. Motor nezvládne start (na ten se musí s odvíjákem), ani samotné létání - na to by musel mít motor 20x větší výkon a letoun není stavěn na větší rychlosti než kolem 15-16m*s-1 (nemá klapky, jen křidélka), takže je to v podstatě na stejné úrovni jako rogalo a při těchto rychlostech a konstrukci je spíš patrný odpor z úhlu náběhu. Pro zajímavost, na rogalo mi kdysi stačila strunová benzínová sekačka dvoutakt právě s tou skládací plastikovou vrtulí o průměru 1m.

                  • Borst
                    Borst, 26.11.16 14:21:46  
                     

                    Ještě bych to celé nechal nějaký čas ve stádiu úvah. Vyzpovídám kolegu, který létá s velkými modely a nyní přechází z Li-Pol na Li-Ion.
                    Pokud budou výhledově oba pohony v tandemu (za sebou v ose letounu) a vzdálenost mezi nimi nebude větší než průměr vrtule, asi bude nutné u zadního volit vrtuli s větším stoupáním (oba pohony v chodu) pro stejné zatížení. Zadní bude ofukována proudem vzduchu od přední, nebo jenom počítat s tím menším zatížením.

                  • Ondi
                    Ondi, 26.11.16 14:30:09  
                     

                    Zadní vrtule v tandemu pracuje také ve vzduchu plného turbulencí.

                  • BaronQ
                    BaronQ, 26.11.16 15:33:00  
                     

                    Slovo tandem jsem použil nevhodně - moje chyba - bylo myšleno jako dvojka, ne jako za sebou, čili oba motory budou vedle sebe s roztečí 1,2m se zadním závěsem - triviální úprava - ke konzole se prostě přišroubuje vodorovný duralový plocháč a na jeho koncích budou dva elektromotory s regulátory (motor FOXY ma možnost zadního upevnění 4 šrouby. Podobné konstrukce lze dohledat třeba na malých hydroplánech, čili žádná tlačná vrtule - o těch jsem se zmiňoval jen v souvislosti s jejich skládácím prostorem, i když éra s tlačnou vrtulí jsem také kdysi pilotoval včetně motorového rogala - vždy je to o jiné pilotáži a nedoporučuje se bez řádného proškolení přesedlat z tažné na tlačné a naopak (samozřejmě neplatí pro modeláře)). Vrtule není ventilátor a převážně se těží ze samotné vztlakové síly vrtule a přenosu výsledné axiální síly na drak. Podobně, bez ohledu turbulencí, těží helikoptera bez ocasní vyrovnávací vrtule, která má na společné ose dva protiběžné rotory. S těmi turbulencemi je to trochu jinak a nejedná se o velký model, ale o UL kluzák s pilotem a pilotním průkazem ))) - každou úpravu musí schválit inspektor (pomocný motorek na vlastní nebezpečí). Jedná se tedy jen o dva pomocné motorky, které budou v činnosti jen při nebezpečí, protože pokud bych chtěl normálně do vzduchu se řvoucím motorem, v garáži parkuji se složenými křídly EuroStar s motorem Rotax 95 hp. ))) Každopádně jsem rád, že oba motory můžu ovládat jedním testerem současně a o to mi šlo.

                  • BaronQ
                    BaronQ, 29.11.16 11:31:10  
                     

                    zapomněl jsem dodat foto kluzáku, takže to napravuji - je to tento typ škaredého kluzáku s monolyží, který už má v současnosti aerodynamický sklolaminátový kokpit a podvozek.
                    http://www.imagehosting.cz/?v=kluzakbezp.jpg

                  • Ondi
                    Ondi, 29.11.16 14:38:07  
                     

                    Hezké.
                    To byl můj sen si takhle pohrát.

                  • Borst
                    Borst, 29.11.16 14:58:57  
                     

                    Replika Hol´s der teufel ?

                  • Ondi
                    Ondi, 29.11.16 15:17:11  
                     

                    Klouzavost 1 : 13 = dobré
                    https://www.google.at/search?q=Hol%27s+der+teufel&tbm=isch&imgil=FFgMRAonqWa6XM%253A%253BbXvNwiRdekD_pM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.schulgleiter.de%25252Fhdt-spitzerberg.html&source=iu&pf=m&fir=FFgMRAonqWa6XM%253A%252CbXvNwiRdekD_pM%252C_&usg=__WbA4SmPeWTlS0au9uGRtnP53NG8%3D&biw=1145&bih=925&ved=0ahUKEwjtwq25k87QAhXGuBoKHd2PABoQyjcINw&ei=a409WK3hNcbxat2fgtAB#imgrc=BoVDG-jBgDksZM%3A

                  • BaronQ
                    BaronQ, 30.11.16 01:12:45  
                     

                    Ano, původně snad replika - získal nedokončený z Plzně na inzerát za 900EU - bez podvozku, potahu, lanek, směrovky a výškovky...,ale s rozpětím 14m. Klouzavost jsem odečítal z varia, ale je to různé. S vodní zátěží byla sice rychlost opadání větší, ale delší dolet za rychlost a jaksi mě už nebaví vypouštět vodu před přistáním, abych tomu navodil ty správné podmínky, tj menší rychlost, menší setrvačnost, menší dolet...nehledě k tomu, že u této kategorie je vodní zátěž zakázána - musí se to dobře načasovat a tímto jsou mé důvody, opatřit to pomocnými motorky zřejmé - prostě pokud to nějakými okolnostmi nevyjde, např. vás to odfoukne někde mimo a protože se většinou přistává proti větru, jedna vrtule se proti jemu jen tak tak neprosadila. Příští léto to už bude o něčem jiném ))) V Rakousku je to s létáním horší - povolení se získá po předložení letového plánu, dokladů, osvědčení o technickém stavu, pojištění atd. Holt, kde jsou podmínky pro bezmotorové létání nejlepší, pokazí to úřední šiml )))

                  • Ondi
                    Ondi, 30.11.16 04:02:14  
                     

                    Jo v Rakousku ... :1: ... policejní stát, co chceš.

                    Ty bys potřeboval pro vodorovný let tah vrtulí zhruba 200N, což odpovídá výkonu vrtulí zhruba 2,2kW. Když vemu účinnost vrtulí a motoru zhruba 0,7 tak mi vyjde příkon motorů zhruba 3,2kW. Ale to platí pro optimální rychlost s optimálním klesáním a celkovou hmotností letounu s pilotem 250kg.
                    Jestli se nepletu, hi, hi, hi.

                  • BaronQ
                    BaronQ, 30.11.16 08:01:54  
                     

                    Pokud jsi jen odhadoval, tak se k výsledku celkem dobře blížíš - někde výše mám uvedený rozměr dřevěné vrtule včetně jejího stoupání. Motorek 2kW je se svým RPM na hranici k použité vrtuli (na vině je stoupání vrtule více než její průměr) a výpočet není jednoduchý - motor se vybírá z P vrtule, který je zpravidla větší než výkon motoru a poměrem tahu vrtule a výkonu vrtule získáš NkW*-1 a s tím se teprve pracuje v rámci celkové hmotnosti a režimu letu. Samozřejmě, tomuto předchází výpočet samotné vrtule s údaji od výrobce a zohledněním ró (hustoty vzduchu z nadmořské výšky), obvodové rychlosti M, cp, cr, c a mnoho dalšího. Suma sumárum, 2kW není na létání, jak jsem již dříve zmínil, ale dosáhne se dobrého poměru opadání, tedy není to ani pro přímý let za ideálních podmínek a neumí se to dobře prosadit proti větru nad 2m*s-1 - je to prostě jen nouzové řešení k optimalizaci rozpočtu při přistávání a proto pro sichr volím 2x2kW - ani to neřeší nějaké létání vlastní silou - není to ani záměrem, protože se jedná především o kategorii bezmotorového létání. Nevylučuji jedince, kteří si vytuní kluzák do jiné kategorie - nejen že přichází o kouzlo plachtění, ale na přistávačce jej může překvapit kontrola, tedy pokud si nevšimne střech aut s čísly a nevyužije výkon svého motoru k přistání mimo jejich dosah )))

                  • Ondi
                    Ondi, 30.11.16 16:32:10  
                     

                    Do vzduchu se dostáváš asi navijákem.

                  • Borst
                    Borst, 30.11.16 18:30:55  
                     

                    Původní dávný způsob vzletu - dvě party tažných lidí 2x5 až 6 burlaků, lano do V a start ze svahu.
                    Nyní to samé, nebo naviják, ale je možný i aerovlek, pokud umožňuje vlečná let pod hranicí povolené max. rychlosti kluzáku. Tohle je také zajímavý start. Kluzák je vynesen přímo stoupavou složkou svahového proudění:
                    https://www.youtube.com/watch?v=VAGpZnFHQk0
                    Případně i s dvounohým podvozkem
                    https://www.youtube.com/watch?v=GJ9aNti0SRo

                  • Ondi
                    Ondi, 30.11.16 20:23:32  
                     

                    Aerovlek je drahý, naviják levný.
                    Můj známý se kdysi pokoušel učit létání na větroni. Stěžoval si na všechno možné, i na to, že na start a po přistání větroně je potřeba parta nadšenců a že si na pár minut létání "odpracoval" na letišti mnoho hodin pomocí jiným nadšencům vláčet větroně po "place" a i čekáním na vítr. Přestalo ho to bavit.

                  • BaronQ
                    BaronQ, 1.12.16 00:42:06  
                     

                    Nejbezpečnější je způsob odvíjení, jak někde výše zmiňuji, tj dérouleur nebo hezky Česky odvíják pro všechny druhy hadra-ér, tedy ne katapult ani naviják či lidská síla. Bez nepříjemného škubání lze dosáhnout více jak 600ft (druhý obrázek, ale dosáhl jsem i přes 1000 podle délky lana) a jedinou starostí pilota je být nasměrován proti větru, aby se neprojevil drak-efekt. Odvíják se šroubuje na zadek staršího auta - v kufru sedí kamarád, který sleduje budík siloměru a povoluje brzdu odvíjení. V případě náhlých velkých sil nebo drak-efektu, stlačí páku nůžek a odstřihne lano. Druhý kamarád-řidič jede cca 40km*h-1. Po dosažení maximální výšky, nejčastěji přímo nad tažným vozidlem, uvolním páčku držáku lana a jeho konec se snese na padáčku. Je to nejlevnější způsob, jak dostat éro do duchaplné výšky. Vlekař musí mít zkoušky a zařízení atestaci. Pilot větroně to má pochopitelně automaticky v papírech s rozšířením o vlekání i za motorovým letadlem atd. Ti, co podcenili bezpečnost tohoto druhu výtahu, jsou mrtví - dolů, např. z důsledku drak-efektu se padá rychleji než volným pádem.

                    http://www.imagehosting.cz/?v=roledurole.jpg
                    http://www.imagehosting.cz/?v=600ft.jpg

                  • BaronQ
                    BaronQ, 1.12.16 01:04:08  
                     

                    Borst - kde jsou dobré kopce, dobrý vítr, absence sloupů a drátů vysokého napětí, je možností více. Svahování jsem si kdysi oddřel na rogalu a holt s přibývajícím věkem se mi už nechce mrznout.

          • Borst
            Borst, 26.11.16 11:55:49  
             

            Pro připojení uvedeného testeru i k jednomu regulátoru který není "poctivý OPTO" by měl být odpojen + řídícího kablíku:
            http://www.jpeg.cz/obrazek/grj2

            • BaronQ
              BaronQ, 26.11.16 12:24:57  
               

              Díky. Už se v tom hrabu a určitě na to budu myslet - http://www.imagehosting.cz/?v=pict0285.jpg
              Tu gumu jsem kdysi rozřezal, abych byl kovovou ploškou na chladiči, ale ukázalo se, že chladič je naprosto zbytečný, takže jde pryč.

  • Borst
    Borst, 24.11.16 17:29:09  
     

    https://www.diskutnici.cz/forum/2104-elektro/post/3597

    • Borst
      Borst, 24.11.16 17:30:35  
       

      To budou asi tyto centrály:
      http://forum.valka.cz/topic/view/36048/CZK-EC-30-kW-elektrocentrala-30-kW

      • Ondi
        Ondi, 25.11.16 01:50:54  
         

        Už je to drahně let, klucí od štábu říkali, že ten motor je z Tatry 603 a ten byl na benzín. Jestli mne paměť neklame, tak měl ten podvozek jen jednu nápravu.

        Možná tahle : http://bazar-stroju.cz/nabidka/2865-vojenska-elektrocentrala-tatra-603.htm

        • Borst
          Borst, 25.11.16 15:22:00  
           

          Pamatuji si, že měly výkon 30 kW a vypadaly přesně jako ta co uvádíš. Vysvětlení jsem pro to už našel. Ty "třicítky" měly naprosto stejný motor, stejný podvozek i stejnou váhu, jenom regulátor otáček byl jinak nastaven (místo 1500/min. na 3000/min.) a generátor nebyl čtyřpólový, ale pouze dvoupólový. Právě tyhle byly velmi hlučné oproti těm 15 kW.

        • Borst
          Borst, 25.11.16 16:34:37  
           

          Docela by mne zajímalo, jakým způsobem byla řešena regulace napětí. Nepodařilo se mi nalézt žádnou dokumentaci. Rok výroby 1963, takže polovodičové součástky asi ne, ... ??

          • Ondi
            Ondi, 25.11.16 17:23:36  
             

            :1: polovodiče, ty se v té době nedostaly koupit ještě ani v tuzexu. :1:
            Ze školy si pamatuji, že napětí synchronního generátoru se v pravěku regulovalo reostatem nastavujícím proud kotvy. Možná proto tak velké kolečko regulátoru - tak správně do rukou. Jaký to mělo usměnovač pro to buzení také nevím, možná selenový, i když by rotační také přicházel do úvahy.
            Přesto zajímavé, hmotnost návěsu s generátorem 1500 kg a elektrický výkon 15 kW. Ještě tam schází údaj o spotřebě benzínu.

            • Borst
              Borst, 25.11.16 18:12:05  
               

              Spotřeba bude asi velká, u té EC 30 kW (v odkazu nahoře) vychází spotřeba 0,33 l nafty na 1 kWh. U té co jsem koupil je to 0,6 l benzínu na 1 kWh, menší stroj, menší účinnost. Asynchronní motor 3f čtyřpólový 30 kW má účinnost 92%, zatímco osmi-pólový 0,55 kW od stejného výrobce jenom 65,5% (opsáno z katalogu).

              • Ondi
                Ondi, 25.11.16 19:51:43  
                 

                "spotřeba 0,33 l nafty na 1 kWh" je dobrá účinnost (zhruba 32%).
                U té malé, benzínové centrálky je to jen zhruba 20%. U dvoutaktů to bude ještě méně.
                Nevím, jestli by se to dalo nějak vylepšit.

              • Borst
                Borst, 25.11.16 20:26:10  
                 

                Vylepšit už těžko, ale vyloučit zcela ... , to by šlo :1: ale nejprve musí být vyčerpány zásoby ropy a teprve potom tyhle spalovací potvory skončí.
                Tohle nebude trvale udržitelné (ten šílený tranzit):
                http://www.mestonachod.cz/mesto-nachod/kamera/barton/
                Můj známý používá repasovaný motor z auta Favorit, upravený na zemní plyn. Je přímo spojen s asynchronním generátorem 30 kW a spouštěn pouze v energetických špičkách zimního období. Jeho chladící okruh ohřívá vodní akumulátor tepla (jakási nádrž z vyřazené cisterny).
                Tržba za dodanou energii do sítě ve špičkách uhradí náklady za plyn a ještě tím vytápí velký objekt.
                Celá řada velmi náročných podmínek a různých schvalovacích procesů je tak náročná, že asi bude pouze jeden z mála, který dokázal touto "kalvárií" projít.

                • Ondi
                  Ondi, 26.11.16 02:54:01  
                   

                  Ano - šílený tranzit.

                  Ten obrázek od tebe nedovedu otevřít, vyžaduje to nějaký plugIn, ale dovedu si to představit. Zrovna včera si stěžovali v jedné TV reportáži z Belgie, že farmáři kácejí jabloňové plantáže, protože nemohou konkurovat s cenami jablek z Polska. Doprava jednoho kilogramu produktu napříč Evropou stojí pár centů. A za zničené nervy, zdraví a škody na silnicích a domech podél trasy neplatí dopravci nic.

                  To řešení s tím motorem na zemní plyn ...
                  Zemní plyn mne příjde na zhruba 7,15C / kWh a el. proud ze zásuvky na zhruba 21,3C / kWh.

                  • Borst
                    Borst, 26.11.16 09:57:27  
                     

                    Je to video z kamery na příjezdu do Náchoda od Hradce v přímém směru a zprava od Rychnova
                    Asi chybí tohle:
                    https://get.adobe.com/cz/flashplayer/otherversions/

                  • Borst
                    Borst, 26.11.16 10:51:54  
                     

                    Tepelný výkon spalovacího motoru s asynchronním generátorem je přibližně 2x větší než elektrický. Motor Favorit 1.3 má výkon 44 kW, ale upravený na zemní plyn cca 33 kW, což obnáší svorkový výkon na generátoru při účinnosti tohoto 92% rovných 30 kW. Tepelný výkon je teoreticky 66 kW. Jsou zde ale ztráty a tak lépe počítat pouze 40 kW. Aby byla splněna tato podmínka:
                    http://www.jpeg.cz/obrazek/grfq Provoz odpovídá dvěma špičkám po 3h (ranní a večerní).

  • Ondi
    Ondi, 23.11.16 03:39:18  
     

    Milí kolegové, zdechl mi PC, pořídil jsem si tenhle a snažím se ho uvést do použitelné konfigurace. Schází mi nějaký šikovný program na analogická schémata a simulace, pokud možno bezplatný.
    Na tom, teď zesnulém PC jsem měl 5Spice a LTSpice.

    • Stanislav
      Stanislav, 23.11.16 03:57:42  
       

      A proč si 5Spice a LTSpice tam nedáš znovu?

      • Ondi
        Ondi, 23.11.16 05:33:01  
         

        5Spice tam už mám, ale je to jaksi odlišné, spousta funkcí nejde, snad se to vytříbí po registraci. Například nemám schema a graf současně na obrazovce. Ale třeba dělám něco špatně.

        • LM386
          LM386, 23.11.16 07:23:11  
           

          A proto si ukládám všechny instalační programy.
          Taky je dobré si napsat nastavení při instalaci - taky jsem se půl dne drbal s jedním programem. :9:

          • kolbaba71
            kolbaba71, 23.11.16 23:03:53  
             

            Na jednoduchou přeinstalaci je dobrá bitová kopie disku. Člověk si přehraje data, o který nechce přijít. Což u mě není až takový problém, když mám skoro všechno na druhém disku. Po nahrání čisté instalace si člověk dohraje pár nových programů, nějaký smaže a udělá novou bitovou kopii pro další instalaci.

    • BaronQ
      BaronQ, 24.11.16 20:21:33  
       

      Dá se to, např. vstupem do komunity CircutMaker (nejedná se o kruhy v obilí) a tam lze získat free vše potřebné včetně nacpaných databází k simulacím a samozřejmě software s SN. Pokud jedeš pod Linuxem, tak i pro tento OS se toho hodně tamtéž najde. Zvyk je však železná košile a nejlepší software je takový, ve kterém se umíme pohybovat i poslepu, takže hodně štěstí, protože v současnosti jsou dřívější verze upgradované a shareware nebo freeware z názvu mizí po instalaci a mění se na trial )))

  • LM386
    LM386, 22.11.16 18:48:34  
     

    Triak BTA 12 / 600

    Jak dobrá je ta izolace chladící plošky od prostřední nožičky triaku? bude na ní 230V~ a chladící plošku přišroubuji k uzemněné hliníkové krabici přístroje.

    Nemám tam raději přidat ještě slidovou podložku ?
    Odvádět budu asi 3W tepla.

    • Borst
      Borst, 22.11.16 19:12:25  
       

      Nejsem si jistý, ale ty plošky pro připojení chladičů bývají spojeny u triaků s A2 napevno (stejný potenciál).

      • LM386
        LM386, 22.11.16 19:13:42  
         

        Právě, že BTA je izolované - otázka zní jak moc. :13:

        • Ondi
          Ondi, 22.11.16 19:43:14  
           

          Odpověď je v sheetu producenta : Internally Isolated (2500 VRMS) a 2,5kVrms znamená 3,5kVdc peak.
          Také tam najdeš údaj Rth j-c = 2,5K/W.
          Uzemnění vodivé krabice je tak jako tak nezbytné.

          Slídové podložky vyhodit (také ještě nějaké mám, nostalgie).

          Jestli chceš bezpodmínečně tu zbytečnou přídavnou izolaci, tak existují silikonové bužírky (na celý triac) a ten Triac přitlačíš k chladiči lehce pružným plechem, protože tu dírku v triaku použít nesmíš. Ta je jen pro izolační napětí tak do stovky V.

          Bužírkou si přičteš k tomu Rth další 2,5K/W a má-li tvá chladící plocha Rth -a řekněme 10K/W, tak dostaneš celkové Rth j-a 15K/W. Pří 3W je tedy čip o 45K teplejší, než okolí.

          • LM386
            LM386, 22.11.16 19:56:57  
             

            Výborně, takže to můžu normálně přišroubovat. Dík.

            Jinak silikon je ( s odvodem tepla ) lepší, než slida ?

            • Ondi
              Ondi, 22.11.16 20:23:03  
               

              Slída není špatná, ale nevyrovná nerovnosti. Sama o sobě má dobrou tepelnou vodivost. Upřednostňuji silikonové plátky.

              Ty rozdíly v Rth budou spíš nepatrné a v celkové bilanci asi bezvýznamné.

              Podívej, přístroj musí být bezpečný, v případě "propálení" triaku, třeba následkem přetížení (zkrat ve spotřebiči) je ta vnitřní izolace nejistá. Proto je nezbytné mít spolehlivé uzemnění částí, kterých se člověk může dotknout. A nebo zabránit vhodnou konstrukcí možnosti doteku člověkem. Ta přídavná izolace zvyšuje tedy bezpečnost (dvojitá izolace) produktu.

              Zkrátka, máš li tuto krabici v ruce (na pružném přívodu s kolíkovým kontaktem k zemi) volil bych přídavné uzemění. Kdybych to používal jen já, v dílně, tak bych se na tu přídavnou izolaci vybod. Také můžeš použít plastovou krabici, či platové držátko ... já nevím co vlastně s tím triakem zamýšlíš.

              • LM386
                LM386, 22.11.16 20:36:08  
                 

                uzemněné to je - ( kolík zásuvky )
                V případě propálení by došlo ke zkratu.
                Asi to ještě odizoluju. Odvod 3W tepla není tak moc. :4:

                • Ondi
                  Ondi, 23.11.16 03:35:16  
                   

                  Bezpečnost má prioritu.