Vše o fotografování

Otevřená diskuze | Kategorie: Koníčky
walker (2016-12-09 20:51:54)kafrast (2016-12-09 15:23:57)777_kolemjdouci (2016-11-25 14:51:46)SAMAN47 (2016-11-23 20:01:14)Deimos (2016-11-18 22:49:54)Stanislav (2016-11-13 03:12:47)mistr.fru.fru (2016-10-30 18:08:10)vlocka5555 (2016-10-28 09:30:48)Codex (2016-10-24 22:51:03)vertatp (2016-10-16 16:54:26)Doctor.Bolito (2016-10-09 01:51:30)Jindra60 (2016-10-04 10:14:38)rock.soul (2016-09-30 12:16:15)Krysa (2016-09-30 09:14:35)johana (2016-09-30 02:45:51)Xashman (2016-09-21 13:14:21)BRITSKY.SLECHTIC (2016-09-07 17:34:12)xroll (2016-09-03 17:58:36)mat.yz (2016-08-25 13:48:46)bublina (2016-07-30 10:12:57)tondatonda (2016-07-24 20:56:45)Ice (2016-06-22 21:01:29)MarijaKes (2016-05-25 21:16:17)
Vše o fotografování
Založeno: 17. 1. 2013 | Příspěvků: 4 150 | Členů: 46
Správci: vlocka5555 (hlavní)

Pojďme se bavit o všem co souvisí s fotografováním - o technice a kompozici, o úpravě fotografií... o vlastních či cizích fotografiích, které se vám líbí..
o fotoaparátech a technických novinkách.. Začínáte nebo jste pokročilí? Všichni jste vítáni..

Dobré stránky s radami: http://www.fotoroman.cz http://www.digimanie.cz http://www.fotoradce.cz
Místo pro publikování fotografií: http://www.rajce.idnes.cz http://deviantart.com
probíhající fotosoutěže:
http://www.foto-souteze.cz/

Nemůžete přispívat - nejste přihlášen!


  • 777_kolemjdouci
    777_kolemjdouci, 29.9.16 14:07:14  
     

    Zoner Photo Studio X - nové funkce i licence:

    http://www.michalkupsa.cz/blog/zoner-photo-studio-x-nove-funkce-i-licence-226.html

    • Doctor.Bolito
      Doctor.Bolito, 29.9.16 20:02:19  
       

      Jsem zvědavý na zkušenosti. S touhle cenou kdo nepotřebuje vrstvy, zůstane u staré verze, kdo je potřebuje, může si připlatit za lightroom.

  • Doctor.Bolito
    Doctor.Bolito, 18.9.16 20:20:28  
     

    Byli jste někdy na fotokurzu? Popř. někdo ze známých? S jakými zkušenostmi a dopady?

    • Krysa
      Krysa, 19.9.16 10:23:37  
       

      Já byla na třech, zkušenost parádní. Konkrétně ty první dva ve Škole kreativní fotografie my daly opravdu hodně. Kromě základních technických pouček to bylo hlavně o kreativitě při focení, o zajímavých nápadech. Když třeba někdo udělal trochu mázlou fotku, která ale měla dobrej nápad a byla zajímavá, tak se dočkal pochvaly. Spíš než ten, kdo měl technicky dokonalou fotografii bez nápadu. To se mi líbilo a myslim, že mi to hodně otevřelo oči. Pak jsem ještě byla na víkendovým kurzu focení krajiny na Šumavě. To bylo o poznání dobrodužnější (ve čtyři ráno na louce kostatců), a dostalo se mi hodně pouček, jak na krajinu, který sice člověk čte v časopisech, ale prakticky si to odzkoušet s možností se poradit s expertem, nad to není. Ráda bych ještě někdy zkusila nějaký kurz street fotografie, ale na to si pořád netroufám, protože je mi trapný fotit cizí lidi.

      • Doctor.Bolito
        Doctor.Bolito, 26.9.16 00:41:33  
         

        Přiznám se, že se street fotografií mám problém. Sice (podle mě) není zase tak těžké pořídit zajímavé a kladně hodnocené fotografie (z člověka zkrátka vyzařují emoce), ale jako přehnaně ohleduplnému a upjatému člověku mi přijde špatné (rozuměj - mám za to, že dost velká část fotografů uveřejňuje snímky bez souhlasu a často i vědomí aktérů jejich děl).

        • Krysa
          Krysa, 26.9.16 07:53:42  
           

          Mám úplně stejnej problém. :4: Asi zůstanu u kýčovitých krajinek.. Snad se hmyz nebude zlobit.

          • Doctor.Bolito
            Doctor.Bolito, 28.9.16 01:06:24  
             

            Juch! Kýčovité krajinky! Ať žijou! :) Dostal se mi do ruky širokananáský objektiv a nový software, tak jsem se vyblbnul :)

            https://uloz.to/!EbxogC8Ms/img-2328lr-jpg
            https://uloz.to/!YZZfQztSq/14196106-10207436995943252-542490158227029269-o-jpg

            Zvlášť ten první snímek hraje barvičkami, ale ono je to částečně i kvůli tiskárně... A zrovna před pár týdny jsem se přihlásil do fotosoutěže v práci, těžce motivován jednak hodnotnými cenami (rovných 5 kalendářů a poznámkový blok) a jednak vědomím, že mohu porazit místní grafičku a fotografku (což by mi věru udělalo poťouchlou radost). Ale byl jsem nucen ustoupit od svých satirických fotomontáží, bez kterých každá soutěž ztrácí své kouzlo. :5:

            • Krysa
              Krysa, 29.9.16 08:11:45  
               

              No vida, statistickej úřad vypadá docela vábně.. :13:

              • Doctor.Bolito
                Doctor.Bolito, 29.9.16 12:08:25  
                 

                Ale jen na té fotce :)

                • Krysa
                  Krysa, 29.9.16 12:37:10  
                   

                  To rozhodně.. :15:

        • Codex
          Codex, 26.9.16 11:05:28  
           

          já taky. A lidem to vadí, kor když deš až k nim. Naši učitelé mě vždycky seřvali ať je fotím pořádně, ale je to taky blbé, nelíbilo by se mi být unavená z práce nebo tak a najednou přiběhne fotograf a cvaká mi na autobusové zastávce do oličeje... nemám tu fotografickou necitelnost no :1:

    • Codex
      Codex, 25.9.16 23:24:14  
       

      ano byla jsem. Dá to člověku hodně, důležité je vybrat si kurz, který ho svým tématem zaujme.
      Já byla na hdoěn kurzech s Věrou Markovou ohledně fotografování koní.
      Byla jsem tak nadšená, že když udělala svůj poslední veřejný fotoseminář, tak letos si dáme seminář 8.10 na našem ranči.

  • Doctor.Bolito
    Doctor.Bolito, 21.8.16 11:42:43  
     

    Jdu si zanadávat na Canony :) Jak jsem psal níže, pořídil jsem si ke starší zrcadlovce nový model. Většina je fajn, tu a tam je něco slabší (fakt netuším, proč v xxxD řadě najednou není senzor přiblížení a tak displej sám od sebe nezhasíná jako před lety). Ale naprosto frustrující je dodávaný software na práci s RAW (Canon DPP).
    První, co mě zaráží - člověk jej musí instalovat z dodávaného CD nebo na internetu zadar sériové číslo svého stroje. Zřejmě proto, aby si někdo, kdo nemá foťák od Canonu nemohl stáhnout program na úpravu RAWu jen pro Canony :)) Ale co je ještě méně potěšitelné - stará verze DPP3 nepodporuje nové přístroje a DPP4 pro změnu nepodporuje nějaké staré (včetně mého). Přidejte si k tomu smutný fakt, že oba soubory mají stejnou koncovku (a tedy ve Windows lze automaticky pro kliknutí na soubor přiřadit jen jeden program) a velmi(!) pomalé a nestabilní chování DPP4 a problém je na světě...phew!
    No, vidina koupě lighroomu za 3,5tis (s otazníkem na jeho budoucností) nebo předplatného 250 měsíčně mi nepřijde úplně lákavá .)

    • Stanislav
      Stanislav, 21.8.16 14:35:47  
       

      Přesně tento přístup mě také nejvíce štve a úplně nejvíce, že v rámci konkurenčního boje si výrobci kopírují politiku jeden od druhého, takže není kam "utéct". Sice chápu, že se snaží vydělat co nejvíce, ale takový postup mí přijde v obecném měřítku neetický. V současné době je to navíc horší o to, že diferenciace modelů v řadě je čistě softwarová záležitost, takže vlastně kupujete fyzicky stejnou věc, ale za dost odlišné peníze.

      Jak postupně roste technologická vyspělost běžné populace, tak uživatel od určité chvíle již byl schopný si potřebné funkce do výrobku naprogramovat sám (fotoaparáty jedou na Linuxu). Koupil si tedy levnější model a nahrál tam svůj vylepšený software. Jenže výrobci toto zablokovali silným šifrováním, což je pro mě vůbec nepřijatelné a částečně to koliduje s mým "právem" naložit s věcí, jak uznám za vhodné.

      Ono spousta lidí říká, že cracker je špatný člověk, ale podle mě jistým způsobem udržuje rovnováhu. Až nebude někdo, kdo dokáže prolomit sofware, tak výše uvedená politika dosáhne katastrofálních rozměrů.

      • Doctor.Bolito
        Doctor.Bolito, 21.8.16 19:01:02  
         

        No, musím říct, že v tomhle mě Canon vcelku mile překvapil, když po uvedení 760D/750D zůstalo krom lepšího ovládání a AF micro adjustment minimum důvodů ke koupi vyšší 70D. Na druhou stranu je fakt, že u 750D uměle přiškrtili průběžné ostření u videa..ale, i když je to hloupé, tak mi to až tak žíly netrhá.
        Jinak souhlas, že se snaží dost vydělávat na uživateli, když je vázán jejich systémem příslušenství...bylo mi až do pláče, když jsem viděl, co umí konkurence leckdy i za nižší peníz a mě nezbývá, než opět sahat pro Canon (osobně proti němu nic nemám, ale v některých oblastech zkrátka zaostává).

  • Doctor.Bolito
    Doctor.Bolito, 7.8.16 18:45:01  
     

    Už vám odešel nějaký fotoaparát zemřel na stáří? (rozumějte ani pádem, ani utopením... zkrátka přirozenou cestou) Jak dlouho žil a jak zemřel?

    • Stanislav
      Stanislav, 10.8.16 01:43:34  
       

      Pokud budeme považovat, že "začal mít vadu, která bránila normálnímu používáni" a nebudeme brát v úvahu, že jsem závady opravil, tak u kompaktu Sony SyberShot se mi zadrhávala čočka ostření a silně blbnul otočný volič režimů. Tenkrát jsem to opravil tak, že jsem kompakt rozebral, vyčistil a namazal vodicí osičku ostření teflonovým mazivem. S otočným voličem je situace horší - vyměnil jsem ho za nový, ale stejně to blblo.

      U zrcadlovek se prý cca pro 150.000+- závěrkách opotřebuje sklopné zrcátko nebo závěrka, kdy to nedodržuje časy a nerovnoměrně exponuje. Sklopné zrcadlovky jsem ale neměl, tak nemohu potvrdit. Sám mám SLT s fixním polopropustným zrcátkem.

      Další typická závada snad veškeré elektroniky je, že přístroj jednoho dne už nejde znovu zapnout (vyschlé kondenzátory, oxidace kontaktů a součástek, prasklé flexy nebo BGA spoje, přerušené pojistky, mrtvé čipy - ale to už je spíše do sekce elektro).

      • Doctor.Bolito
        Doctor.Bolito, 13.8.16 01:51:35  
         

        Mě ani nejde o typické závady jako spíš zkušenosti s těmi netypickými :) Poslední dobou se na mé zrcadlovce od Canonu objevují drobné zvláštnosti jako například svítící obrazovka s informací o čištění snímače, která prosvítala přes normální zobrazení apod.
        Ale nakonec jsem si udělal radost, rozbil prasátko a doplnil ji novějším modelem a může v poklidu odžít důchod jako záložní foťák.

        • Stanislav
          Stanislav, 13.8.16 03:56:47  
           

          Tak to bude spíše softwerovka. Flašnuti firmwaru by to mohlo spravit. Můj Sony se také občas chová nestabilně, ale po rozebrání a složení se situace kupodivu zlepšila :1:

          • Doctor.Bolito
            Doctor.Bolito, 13.8.16 11:11:55  
             

            Spíš ne, celých 6 let nezazlobil a teď tohle. Navíc občas to doprovodí divný zvuk sklápění zrcátka, když přepínám z živého náhledu. Ale fakt je to spíš vzácné, ale na druhou stranu projevující se najednou až po tolika letech. Ten stroj si zažil spoustu dobrodružství, tak by mě nepřekvapilo, kdyby někde zlobil prach, vlhkost... zatím je to naprosto v pohodě, uvažuju spíš na filozofické úrovni .)

            Každopádně gratuluji k tomu úspěchu v rozebírání a skládání ;) Já začal a skončil u jednoho powershotu se zaseknutou závěrkou. Rozložil jsem jej, ale při posledním kroku odněkud vypadla pružinka a jeden díl a zaboha jsem nikde nezjistil kam patří, takže se mi ten foťák už nikdy nepodařilo složit zpátky .) Na druhou stranu, tu závěrku jsem asi opravil .))))

            • Stanislav
              Stanislav, 13.8.16 20:14:35  
               

              Díky :4: A máte toho PowerShota ještě a co je to za model?

              • Doctor.Bolito
                Doctor.Bolito, 13.8.16 22:11:54  
                 

                Někde možná ještě bude poschovávaný:) Teď už si přesně nepamatuji, tak možná budu kecat, ale asi to byla S3ka

    • kafrast
      kafrast, 14.8.16 07:24:14  
       

      Nestalo se mi, že by mi jakkoli zemřel a to jich mám víc, i třeba z třicátých let min. století, čtyři digitály Olympusy, vše funkční. Nejsem profesionál ani jinak aktivní fotograf, jen rodinný dokumentarista. Aparáty měním když už neumějí. Teď už víc let mám Mju9000 a zatím spokojenost (snad jsem to nezakřik´).

  • Jar.Esch
    Jar.Esch, 20.7.16 18:21:03  
     

    Znáte někdo fotografie již nežijícíhi fotografa B. Růžičky? Působil myslím v Ostravě a Luhačovicích. Ve své době jsem je velmi obdivoval. Měl jsem sadu, kterou mně věnovala jeho žena a to v souladu s přáním tehdy již nežijícího manžela. On si přál, aby jednou ty fotografie sloužily výtvarníkům jako předloha k obrazům (šlo o zajímavé černobílé abstrakce). Jednu jsem udělal jako obraz, ale pochopil jsem, že chci dělat jen své, čistě autorské věci.
    I tak by mě ale zajímalo, jak je dělal. Byl velice pilný a těch fotek byly stovky a stovky.

    • Codex
      Codex, 26.7.16 01:43:01  
       

      já znám růžičku, ale ten fotografovál v New Yourku

      • Jar.Esch
        Jar.Esch, 26.7.16 07:16:46  
         

        O nikom takovém jsem neslyšel a ten, kterého mám na mysli já, to patrně nebude. Někdo mě na něj upozornil a dal kontakt na jeho ženu. To už ale ten fotograf nebyl na živu. S ní jsem se sešel a ona mně poskytla jeden soubor fotografií (cca 30 ks), k účelu, který zmiňuji výš. Byl velice aktivní a takových fotek musel udělat tisíce. Jmenoval se Bohuslav Růžička a dnes by měl hodně přes osmdesát let.

        • Krysa
          Krysa, 26.7.16 10:59:05  
           

          Bohužel se toho nedá moc vygůglit, škoda. :9:

          • Jar.Esch
            Jar.Esch, 27.7.16 18:46:17  
             

            Taky mě to mrzí. Viděl jsem jen asi tři desítky fotek, ale byly hodně zvláštní. velice rád bych si prohlédl další. Patrně není nikdo, kdo by jeho tvorbu na net dal.

        • Codex
          Codex, 26.7.16 17:22:59  
           

          Drahomír Josef Růžička... to je ale ostuda o něm nemít povědomí

          • Jar.Esch
            Jar.Esch, 27.7.16 11:38:59  
             

            Nezaměřuji se pouze na fotografování. Mám hodně široké spektrum činností a focení mezi ně tak trochu patří. Jsem výtvarník, kterého okolnosti přesunuly do interiérových realizací. Focení ale používám (resp. zamýšlím používat) na skicování vytvořených instalací.

          • Krysa
            Krysa, 28.7.16 09:38:11  
             

            Bohužel, pokud člověk nečte fotografický časopisy, nebo se o fotografii nezajímá, tak kde má získat povědomí? O různých malířích nebo sochařích se člověk tak nějak dozví, ale o fotografech téměř vůbec, pokud zrovna nefotí nějaký současný reportáže. Takže nevědět o jmenovaných panech Růžičkách (Růžičcích?) podle mě není ostuda. Spíš je to škoda, že se fotografie v umění trochu opomíjí. :4:

            • Jar.Esch
              Jar.Esch, 28.7.16 11:07:19  
               

              Tohle je B. Růžička.
              Ty fotky mě fascinovali, ale malovat jsem podle nich nechtěl. Jenom dodnes nemůžu odhalit, jak takové fotky vznikají.
              Třeba to ale tady někdo odhalí.

              http://www.imagehosting.cz/?v=br01.jpg
              http://www.imagehosting.cz/?v=br02.jpg
              http://www.imagehosting.cz/?v=br03.jpg
              http://www.imagehosting.cz/?v=br05.jpg
              http://www.imagehosting.cz/?v=br07.jpg

              • Krysa
                Krysa, 28.7.16 11:46:29  
                 

                Tohle mi připadá jako nafocená rozmlácená skleněná váza, nebo třeba rozbitý těžítko. :4: To nic nemění na tom, že je to zajímavý.

                • Jar.Esch
                  Jar.Esch, 28.7.16 11:53:56  
                   

                  Tohle se někdy před dvaceti lety pořilo mně.
                  Bylo to na Olympus, automat a kinofilm.

                  http://www.imagehosting.cz/?v=origincrea.jpg

                  Tohle je z poslední doby, ale výsledek je těžce zaplacen. Stovky hodin a práce s velkým množstvím vstupního materiálu.
                  Samozřejmě PC (postmanipulace).

                  http://www.imagehosting.cz/?v=pcgrafika3.jpg

                  • Krysa
                    Krysa, 28.7.16 12:40:08  
                     

                    To první je super, u toho druhýho moc nevím, co v tom hledat.. A je tam vůbec co hledat, anebo je to spíš pocitová věc?

                  • Krysa
                    Krysa, 28.7.16 12:41:13  
                     

                    Přiznám se, že mi to připomíná kosterní pozůstatky.. Takže zrovna příjemně to na mě nepůsobí.

                  • Jar.Esch
                    Jar.Esch, 28.7.16 14:17:30  
                     

                    ...ano, setkávám se s názory, že to působí poněkud depresivně, ale že i to do umění jednoduše patří.
                    Je to pocitová záležitost. Trvalo to ale hodně dlouho, než "si to" takhle sedlo. Hodně různých vstupů a celá řada kombinací.

                  • Krysa
                    Krysa, 28.7.16 15:39:14  
                     

                    Já rozhodně nepovažuju za umění jenom nějaký veselý věci. Naopak mám radši ty depresivnější kousky. Jak ve vizuálním umění, tak i v hudbě. :4:

                  • Jar.Esch
                    Jar.Esch, 28.7.16 17:58:09  
                     

                    ....taky tíhnu spíše k "těžším" věcem. Nicméně, tohle vnímám jako skicu. Takže po provedení strukturou a barvama, to může nabrat ještě něco, co tam zatím není a působit jinak.

              • Ondi
                Ondi, 5.8.16 17:26:19  
                 

                Řek bych makrozáběry lasturovéno lomu skla a nebo vodního ledu.
                Důležité je pochopitelně nasvícení - tedy foto-grafie.

                • Jar.Esch
                  Jar.Esch, 7.8.16 07:28:54  
                   

                  Ano, to by klidně mohlo být. Uvažoval jsem podobně, ale s podobnými experimenty nemám žádnou praktickou zkušenost.

  • Jar.Esch
    Jar.Esch, 19.7.16 11:14:16  
     

    Zdravím všechny a chtěl bych poprosit o radu.
    Sice fotím už dlouho, ale posledních asi deset, dvanáct let mám digitál automat, takže jsem z klasického focení vypadnul. Jsem výtvarník a fotoaparát používám i jako pracovní nástroj (PC grafika/postmanipulace). Rád bych si koupil nový fotoaparát a nevím, jaký by byl pro tento účel nejvhodnější. Fotím celky, ale současně i makro.
    Při focení různých instalací, používám různých nasvícení, takže hodně šerosvit či horší světelné podmínky vůbec. Ve Photoshopu to jde sice pak nějak "dotlačit", ale kvalitní vstup je vždycky výhodou.
    Děkuji.

    • Doctor.Bolito
      Doctor.Bolito, 19.7.16 14:32:21  
       

      Jaké jsou cca cenové či velikostní limity?

      • Doctor.Bolito
        Doctor.Bolito, 19.7.16 20:42:07  
         

        Jinak ideálně něco s velkým snímačem (zrcadlovku, kompaktní fotoaparát s výměnnými objektivy). Sice asi budu opakovat známé, ale pro jistotu - krom lepších snímků v šeru (tam se dá použít i stativ) hraje velkou roli větší dynamický rozsah - tj. možnost vytáhnout v počítači (ideálně v RAW souboru a programu k fotoaparátu) detaily ze stínů a světel.
        Zrcadlovka je dražší, ale osobně velmi oceňuji možnost nasadit externí blesk a tedy lépe si hrát se světlem (takový externí otočný blesk dokáže pomocí odrazů, difuze... hotové zázraky a nové perspektivy).
        Externí blesky zvládnou bezdrátově ovládat i nějaké menší fotoaparáty s výměnnými objektivy.
        Jako možné alternativy vidím buď zrcadlovku od Nikonu (možná i tu nejlevnější..všeobecně mají lepší senzor než Canony, což se v tomto případě vcelku hodí), kompakt s výměnnými objektivy..ideálně sony a5000/a6000 (rovněž povedený snímač), možná alternativně nějaký olympus/panasonic s výměnnými objektivy. Úplně špatné nejsou kompakty s velkým snímačem typu Sony RX100 (u toho pozor na chladné podání barev, dá se redukovat, ale přeci jen potěší přesnější barvy v základu).
        Po internetech jsou různé testy i s ukázkovými fotografiemi..

        • Jar.Esch
          Jar.Esch, 20.7.16 12:18:35  
           

          Díky moc, je vidět rozsah znalostí.
          Jsem ale na vážkách zda výměnný objektiv. Jsem už starší a s nastavitelnými foťáky jsem pracoval před desítkami let. Teď jsem měl automaty. Ten první Olympus na kinofilm a druhý je Panasonic. Už ale určitě hodně přesluhující, fotky fakt nic moc. Patrně se ale budu muset učit.
          Canu bych si představoval tak deset, možná i dvanáct tisíc.

          • Krysa
            Krysa, 20.7.16 13:47:38  
             

            Já bych šla do toho Sony RX100. Mám sice zrcadlovku, ale taky o něm uvažuju, protože přece jenom v některých situacích upřednostňuju skladnost a nízkou hmotnost. A umí RAW, což je při mojí šikovnosti často nutnost. :14:

            • Jar.Esch
              Jar.Esch, 20.7.16 15:07:41  
               

              Já bych se objemností přístroje neomezoval. U mé práci je to jedno. Chladnost v barvách by šla mmyslím ve Photoshopu korigovat. Spíše ten RAW bych asi nevyužil. Moc o něm sice nevím, ale....I když, snad by mně ukázal nějaké doposud nepoznané možnosti při zpracování obrázků, čistě pro grafické využití. To bych se nechal ještě někým proškolit.

              • Krysa
                Krysa, 21.7.16 09:48:59  
                 

                Já ho využívám, protože kolikrát chci zachytit nějakej okamžik a než bych nastavila správně foťák, bylo by pozdě. Díky rawu lze spoustu věcí napravit. Jasně, dobrej fotograf s tímhle problém mít nebude, ale já holt nejsem dobrej fotograf a raw mi už párkrát zachránil fotku, která by jinak stála za prd. :4:

                • Doctor.Bolito
                  Doctor.Bolito, 21.7.16 19:00:43  
                   

                  To mi připomíná (ale nesouvisí to až tak s tím, co píšeš) a budu se opakovat, ale vcelku by mě zajímalo, kolik lidí skutečně využívá (velkých) předností RAWu. Třeba u Lumií RAW nikdy v podstatě nefungoval (resp. fungoval podobně jako JPEG s nižší kompresí) a přesto se lidé všude rozplývali jak úžasná je podpora RAW, jak s tím telefon nemá konkurenci a jak fotí výhradně do RAWu. To mě trochu zarazilo :)

                  • Krysa
                    Krysa, 22.7.16 08:41:30  
                     

                    Fakt je, že nevím proč předpokládám, že RAW funguje všude stejně. Což je teda asi blbost.. :7:

                  • Doctor.Bolito
                    Doctor.Bolito, 22.7.16 14:30:15  
                     

                    Podle mě tak +- funguje. V tomhle případě se zkrátka jednalo o chybu(?) v softwaru, kdy to zkrátka ve výsledku nefungovalo jak mělo (což by mě u Microsoftu až tak nepřekvapilo). Mě pouze zarazil gen masivní placebo efekt (měl jsm k ruce 3 do té doby nejlépe fotící lumie, nemohlo jít o vadný kus)

                  • Stanislav
                    Stanislav, 26.7.16 19:42:12  
                     

                    Já skoro každou fotku na závěr ladím v počítači, proto fotím jen do RAWů a JPEGy dělám ex post. Další důvod je, že fotím do Adobe RGB, zpracovávám také v Adobe RGB a do sRGB převádím až při exportu JPEGů pro příjemce. Technicky mi nic nebrání mít celý proces v sRGB, protože monitor podporuje oboje, ale výchozí profil a tovární kalibrace je Adobe RGB a mám pocit, že je to tak lepší (v režimu sRGB jsem občas měl problémy, kterým jsem plně nerozuměl). Hlavní důvod je ale ten, že vždy je riziko, že se nějaká důležitá fotka hodně zkazí a v RAWu to lze napravit ve větším rozsahu.

                  • Doctor.Bolito
                    Doctor.Bolito, 26.7.16 23:06:45  
                     

                    Já nepopírám výhody RAWu, jen mě překvapilo, kolik lidí například u té lumie ignorovalo, že s tím DNG souborem vlastně nešlo nic navíc oproti JPG udělat (vlastně veškeré úpravy šly udělat s +- stejným výsledkem i v JPEG... ale jasně, docházelo k postupné degradaci snímku, což mi ale připomíná, že poslední dobou se objevují vymoženosti jako možnost práce s JPEG bez ukládání mezistupňových úprav (nevím jak to nazvat) podobně jako u RAWu. Umí to přinejmenším zoner, ale na druhou stranu, pokud mám přístroj, co umí raw, je to zbytečný masochismus)

                  • Stanislav
                    Stanislav, 27.7.16 02:44:09  
                     

                    Největší výhoda RAW proti JPEG asi ani není v tom, že programy nativně pracují tak, aby nemodifikovaly obraz jednotlivými mezikroky, ale že je to soubor bez blokové komprese, bez komprese odstínů a s velkou bitovou hloubkou. Při extrémních úpravách se u JPEGu zviditelňuji hranice bloků a přechody mezi odstíny, protože tato informace již v obraze chybí. Účelem JPEGu je maximálně zachovat obraz přesně tak, jak je okem vidět a zahodit všechny neviditelné informace. Při úpravách však grafik chce právě s těmito informacemi pracovat, což je problém. Pokud je záměr JPEG dále upravovat, tak je nutné i s tímto úmyslem fotit - záměrně snížit kontrast, udělat vyblité barvy, aby se do obrázku dostalo co nejvíce informací o scéně. Kvůli nižší bitové hloubce JPEG také vznikají větší chyby digitalizace (zaokrouhlování čísel) a tudíž enormně narůstá úroveň šumu (digitální přidání jasu je vlastně totéž jako zvětšení ISO).

                    RAW je naopak koncipován tak, aby se zachovalo co nejvíce informací o obrazu pro další úpravy a díky tomu umožňuje provést stejné úpravy v lepší kvalitě.

                    Zajímavé vlastnosti to má i vzhledem k redukci šumu, protože na JPEG je již z fotoaparátu aplikována nějaká univerzální metoda redukce šumu, což u RAW lze využít výkoný procesor stolního počítače a nalézt optimální metodu pro konkrétní snímek.

                  • Doctor.Bolito
                    Doctor.Bolito, 27.7.16 10:28:19  
                     

                    O to se nepřu. I to byl problém v případě těch lumií. Snad jen, objevují se bohužel i některé fotoaparáty, které vytvářejí už částečně upravené rawy se ztrátou informací (např. redukce šumu), což mne osobně překvapuje.

                  • Stanislav
                    Stanislav, 27.7.16 22:24:56  
                     

                    Hmm, třeba se snaží přiblížit RAW i méně sofistikovaným uživatelům a šetřit místo na kartě. Další důvod asi bude ten, že se výrobce snaží zakrýt nedokonalosti obrazového snímače. Někteří by asi byli překvapení, kolik je šumu na reálném snímku bez úprav. Když už se v tom někdo vyzná, tak je něco jako "pixel peeper", kterého zbytek komunity nechápe.

            • Xashman
              Xashman, 9.8.16 12:12:48  
               

              Sony RX100 je dost nuda. Ergonomie ovládání dost nešikovná. Lidi s většími prsty a dlaní mají problém. Já se před půl rokem rozhodoval, zda nekoupit Sony DCS RX II/III nebo Fuji X30 a vybral jsem si Fuji. Člověk se nesmí nechat nalákat na pozlátko "počet megapixelů" ale pořádně si foťák osahat. Můžu s klidem říct, že když mám Fuji na krku(zavřený a vyplý) a uslyším jak letí vrtulník, že ho za cca do 4s zaostřím a dobře vyfotím. Řekneš to i se Sony? Já myslím, že ne. Fotil jsem na Sony RX100 v práci 2 roky. Jednou jsme měli půjčený na oddělení i nějaký Canon Cybershot automat a to byl úplný šrot. Oproti němu je i ten Sony super stroj. Už teď vím, že půjdu dál, ale zůstanu u Fuji.

              Sony - skladný, průměr kvalita, nic moc ovládání
              Fuji - méně skladný, těžší, skvělé ovládání - mnoho možností i programovatelných tlačítek, dobrá kvalita, skvělé malé ohnisko, skvělé makro, Fuji JPEG, dobrý RAW, výborný EVF

              • Krysa
                Krysa, 9.8.16 12:40:43  
                 

                Pravda je, že jako ženská s malou rukou s ovládáním Sony nemám problém. Naopak mi sedí docela dobře. Pokud jde o kvalitu, nemůžu srovnat se jmenovaným Fuji. Ten jsem nezkoušela, takže dávám na tebe. :4:

              • Doctor.Bolito
                Doctor.Bolito, 13.8.16 01:53:16  
                 

                Náhodou, občas se všechny ty megapixle hodí .)

          • Doctor.Bolito
            Doctor.Bolito, 20.7.16 19:33:45  
             

            Upřímně, ono je to na jedno brdo. S trochou nadsázky se liší jen tím, že u nich lze vyšroubovat objektiv a nahradit jej jiným .) Obojí má automatický režim, kdy stačí mačkat spoušť.
            Stroje s výměnným objektivem pak ale mohou lést do peněz nákupem dalšího příslušenství (objektivy, blesky...). Pokud nejde o peníze, ale čistě jen výslednou kvalitu a možnosti úprav fotek, viděl bych to do té hranice asi na Nikon d3300 se setovým objektivem 18-55mm, alternativně menší a o něco málo hůře fotící Sony A5000 s objektivem 16-50mm (nic moc, relativně neostré okraje, ale žádná tragédie). Ještě o něco málo horší kvalitu (ale na poměry kompaktních fotoaparátů špičkovou!) nabídne kapesní sony rx100. Ale to už jsem zmínil výše. Práci s RAW soubory bych se nevyhýbal. Je to velká přednost. Pomocí dodávaného programu lze pomocí pár posuvníků měnit barevné podání (efektivněji a bez ztráty kvality než u JPEG) a získávat detaily, které v JPEG nejsou (vypálené nebe, příliš tmavá místa...jasně, má to pochopitelně své limity, ale dá se například zachránit více zdánlivě ztracených fotografií). A program samozřejmě umožní uložit výslednou fotku v JPEG. Na nadarmo se tomu často říká vyvolávání fotek :)

            Asi bych si někde v obchodě (megapixel, fotoškoda, alza...) zkusil osahat různé fotoaparáty, aby člověk zjistil, co mu vyhovuje. Nevím jak vyhoví macro potřebám..hlavně v případě té zrcadlovky (delší ostřící vzdálenost od objektivu, ale žádná katastrofa), ale za kompaktem by výsledný snímek zaostávat neměl. Také je nevýhodou, že jmenované stroje s jmenovanými objektivy nemají moc velké přiblížení (delší ohnisko), což by v tomto případě nemuselo vadit.

            • Jar.Esch
              Jar.Esch, 21.7.16 08:05:23  
               

              Díky, za srozumitelné podání. Pomohl jste mi to přiblížit.
              Oceňuji rozsah znalostí a zaujetí pro věc.
              Něco už pořídit musím. Nějaké finance jsou a dokončuji příprvné práce s prostorem. Takže začnu tvořit. Já to mám ale na delší trať a poněkud komplikované. Kreslím, maluji, tvořím instalace. Pak teprve fotím a upravuji na PC. Teprve pak rozhodnu, zda z toho, co mám před sebou, bude obraz. plastika či jenom grafika anebo obojí.

              Přikládám ukázky mých pokusů. Stále to ale ještě není úplně to pravé ořechové.

              http://www.imagehosting.cz/?v=pcgrafika0.jpg

              http://www.imagehosting.cz/?v=pcgrafgjg.jpg

              http://www.imagehosting.cz/?v=pcgrafika3.jpg

              • Doctor.Bolito
                Doctor.Bolito, 21.7.16 18:55:55  
                 

                Já myslím, že pro něco podobného by výše zmíněné stroje měly být dobré :) Ono by možná stačilo i něco levnějšího za cenu horší kvality.

                • Jar.Esch
                  Jar.Esch, 24.7.16 11:55:09  
                   

                  Já bych raději ty peníze připlatil. V případě, že se rozhodnu pouze pro grafiku, chci mít kvalitní vstupy.